מבוא לדומיינים יד שניה: למה צריך אותם ואיך לבחור את הטובים

דומיינים יד שנייה הם כאלו שפעם היה עליהם אתר והיום לא. הם נותנים יתרון אדיר בקידום. אלו המדדים לבחירה, ומדריך למערכת SkyRocket לאיתור דומיינים יד שנייה.

תוכן עניינים

היתרון האדיר של אתרים על פני רשתות חברתיות הוא חיי המדף של התוכן. ברשתות חברתיות חיי המדף של התוכן הם כמה שעות, מקסימום כמה ימים. באתרים זה יכול בכיף להיות גם כמה שנים.

ותק הדומיין הוא פרמטר משמעותי בקידום האתר, ובמקום להמתין שהאתר שלכם יצבור ותק – אתם יכולים להשתמש בצ’יט הזה. לבנות אתר על דומיין יד שנייה יכול להקפיץ את האתר שלכם קדימה באופנים שאם הייתם בונים אתר על דומיין לחדש לגמרי – היה לוקח לכם יותר זמן ליצור.

“דומיינים יד שנייה” הם דומיינים שכבר נבנה עליהם אתר בעבר, והיום אין עליהם כלום. גוגל כבר מכיר ויודע מה לעשות איתם.

העלות של דומיין יד שנייה, אם הוא פנוי, היא בדיוק כמו דומיין רגיל, כלומר כמה עשרות בודדות של שקלים. אני קונה את הדומיינים הישראליים שלי ב-55 ש”ח דרך Mynames ומרוצה מאוד. אפשר לקרוא פה עוד על איך לפתוח אתר – דומיין ואחסון. זה כולל גם את יתר העלויות לאתרים.

מה עושים עם דומיין יד שניה?

בונים עליו אתר בשבילכם

הדרך הכי טובה להשתמש בדומיין יד שניה היא לבנות עליו אתר באותו התחום שהיה עליו, כלומר לא לשנות את התחום של הדומיין.

כשאתם בונים על הדומיין הותיק אתר חדש – הוא מקבל את המוניטין של האתר הישן וכמובן גם את הקישורים שהפנו לאתר הישן. האתר לא חייב להיות לשירות שאתם מציעים. הוא יכול להיות נכס דיגיטלי ושממנו לידים שמגיעים דרכו וקישורים ממנו לאתרים אחרים.

יש אנשים שמוכרים קישורים ומתפרנסים מזה. כשהאתר שלכם מגיע לאלף כניסות בחודש דברו עם החבר’ה האלה על קניית קישורים. אני קונה את הקישורים שלי איתם כבר שנתיים, מרוצה מאוד ובא לי לפרגן חזרה.

למשל את הבלוג הכלכלי שלי מאניטיים בניתי על דומיין יד שנייה: money-time.co.il.

הופכים אותו לקישור לאתר

עוד משהו שאפשר לעשות עם דומיינים יד שנייה הוא לקנות אותם ולעשות להם הפניה 301 לאתר שלכם (או לאתר של לקוח). ככה כל הקישורים שמפנים לדומיין הזה – עוברים לאתר שלכם. גם במצב הזה כדאי לדאוג שהאתר שנרכש הוא בתחום שלכם. אם לתקצר את המאמר שלי “מאיפה להוציא קישורים לאתר” – קישורים כמה שהם יותר חזקים וקשורים לתחום שלכם – ככה הם טובים לכם יותר.

לא יקחו לי את הדומיין?

כבר שאלו אותי אם לא מסוכן לבנות אתר על דומיין יד שניה מהפחד שאולי יקחו אותו ואז כל העבודה תרד לטמיון. אז לגבי השאלה החוקית והמוסרית של לבנות אתר על דומיין יד שניה – יש מגבלות בתחום.

מי שקובע את הכללים הוא איגוד האינטרנט הישראלי, שאחראית על רישום הדומיינים בארץ. הוא גם מתפקד בתור הגוף לישוב סכסוכים על דומיינים (או: “שמות מתחם” בעברית).

לאיגוד האינטרנט הישראלי יש הנחיות ברורות במקרים של מחלוקת על דומיין. מי שתובע אתכם ואומר שלכם אין זכויות בדומיין חייב להוכיח ארבעה דברים (ואת כל הארבעה):

3.1 שם המתחם זהה או דומה באופן מטעה לסימן מסחר, שם מסחר, שם תאגיד רשום או שמה הרשום של יישות משפטית של המתלונן (להלן: “השם הרשום”); ו-
3.2 למתלונן קיימות זכויות בשם הרשום; ו-
3.3 למחזיק לא קיימות זכויות בשם הרשום; ו-
3.4 הגשת הבקשה להקצאת שם המתחם נעשתה בחוסר תום-לב או שנעשה בשם המתחם שימוש שלא בתום-לב.

אפשר לקרוא כאן מחלוקות על דומיינים שאיגוד האינטרנט הישראלי יישב וכאן.

דוגמאות

דמיון לשם רשום: מה שזה אומר בפועל הוא שכדאי להימנע מלקנות דומיינים עם שמות של אנשים או של מותגים מוכרים. אם נשמע שאתם רוכבים על מוניטין של מותג מוכר כדי להביא טראפיק אליכם – אולי עדיף להתרחק. אם אתם בוחרים בדומיין עם שם מלא של אדם שהוא לא השם שלכם – אולי עדיף להתרחק.

זכויות בשם הרשום: כמו שאפשר לשים לב, אני הבעלים של הדומיין lior-shapira.co.il. אני לא הליאור שפירא היחידה בעולם, מה שאומר שאם ליאור שפירא אחר (או אחרת) יתבע אותי כי יש לו זכויות בשם – אני מצידי אטען שגם לי יש זכויות בשם וחבל על הזמן.

דמיון וזכויות: אני לא אקנה את הדומיין tehila-cohen.co.il, אבל כן אקנה בלי בעיה דומיין כמו tehila-dresses.co.il כדי להקים עליו אתר שמלות. אמנם לא קוראים לי תהילה, אבל אם האתר שלי יעסוק באופנה או שמלות – השם הזה הוא מספיק כללי כדי שאני אשן בשקט שיש לי מספיק זכויות בשם הדומיין. מה גם שזה לא מותג מספיק מוכר בשביל שיטענו שאני רוכבת להם על המוניטין.

מערכת SkyRocket לאיתור דומיינים יד שנייה

ישראלים שרוצים לקנות דומיינים יד שניה יכולים להשתמש במערכת סקיירוקט לאיתור דומיינים יד שניה. במערכת אפשר למצוא דומיינים בסיומת ישראלית, ומעט דומיינים שנגמרים ב-com, אם הבעלים שלהם ישראלי.

כמו רוב המוצרים הטובים בעולם, גם סקיירוקט היא מערכת Fרימיום: יש לה גרסה חינמית, וגרסה בתשלום שכוללת יותר אפשרויות.

בתחתית המאמר אפשר לראות סרטון הסבר והדרכה שלי על דומיינים יד שנייה ועל המערכת. הסרטון המלא הוא 33 דקות, החלק של ההדרכה הוא בערך 25 דקות במהירות הרגילה.

גרסה חינמית

הגרסה החינמית כוללת דומיינים פנויים, שהתפנו בשלושת החודשים האחרונים. זה יותר מ-2,000 דומיינים בכל רגע נתון.

אפשר לראות גם את אורך הדומיינים, כמה ביטויי חיפוש משוערים יש לכל דומיין, כמה דומיינים מפנים אליו וביטוי נבחר לדוגמה, כדי שיהיה לנו מושג במה עוסק האתר.

חוץ מהם, אפשר לראות דומיינים פגי תוקף. זה אומר שהם ייתפנו לרישום בשלושת החודשים הקרובים.

גרסה בתשלום

הגרסה בתשלום של סקיירוקט עולה 169 ש”ח לחודש. לא בטוח שתצטרכו אותה בכל חודש ואפשר לשלם רק לחודש אחד. אם אתם קונים דומיין אחד בחודש ו”מתיכים” אותו עם הפניה 301 לתוך אתר שלכם – יש מצב טוב שזה שווה לכם. קישורים עולים יותר.

מה יש בגרסה בתשלום שאין בגרסה החינמית:

  • הגרסה בתשלום לא כוללת מגבלת זמן על הדומיינים אז יש יותר דומיינים פנויים.
  • DR של הדומיין
  • Trust flow ו-Citation flow של הדומיין.

שני הנתונים האלו יעזרו לנו מאוד להעריך את כדאיות הקנייה של הדומיין.

איך לבחור דומיין יד שנייה

לא כל הדומיינים איכותיים באותה מידה, וכדאי לדעת איך להעריך את איכות הדומיין (וזה רלוונטי בין אם אתם מתכוונים לקנות דומיין יד שניה או לתת הצעת מחיר לקידום אתר של לקוח ולהבין מה המצב שלו לעומת המצב של המתחרים שלו).

בגרסה החינמית של סקיירוקט אפשר לראות למעלה מ-2,000 דומיינים יד שניה. בגרסה בתשלום זה גם פי שישה ויותר.

איך לנווט בכל העושר הזה ולבחור את מה שהכי מתאים לכם?

בתור התחלה, אני אבחר בדומיינים פנויים

בדוח שמוצג לפני, תחת הגדרות, אני משנה את התצוגה ובוחרת את הפרמטרים שחשובים לי.

קישורים ודומיינים

כמה קישורים יש לאתר, ומכמה דומיינים שונים. לקבל אתר שכבר יש לו קישורים חיצוניים זה מצויין, וככל שיש יותר קישורים מדומיינים שונים – ככה יותר טוב. המקור לנתונים האלו הוא Majestic.

מילים

כמה מילות חיפוש האתר הזה תפס בגוגל. אתר שהיו לו ביטויים מסויימים – יהיה לו יותר קל לשחזר אותם, אז זה ביטויי חיפוש על הרצפה. גם פה – המקור הוא מג’סטיק.

Trust + Citation

מדד אחרון של מג’סטיק להיום. הנתונים האלו מציינים את החוזק של הדומיין בעיני מג’סטיק. ציון האיכות הזה הוא לא של גוגל, אבל כלים כמו מג’סטיק ו-ahrefs נותנים לו ציון פנימי משלהם. רוב האתרים הישראליים החזקים לא עוברים את ה-40 לא ב-trust ולא ב-citation.

בגסות ה-Citation Flow הוא ציון על קישורים (איכות וכמות) ו-Trust Flow הוא ציון על התוכן: כמות ואיכות. בדרך כלל ה-Citation Flow יהיה יותר גבוה מה-Trust.

אם מצאתם משהו מעל 7 באחד מהם – המצב טוב.

אפשר לראות את זה גם באתר שלכם עם תוסף מג’סטיק לכרום. רק לא לשכוח לשכנע אותו שאתם לא רובוט. עוד על השימוש בתוסף מג’סטיק אתם יכולים לקרוא במאמר על בחירת קישורים.

אישור תוסף majestic
כאן ללחוץ לאישור. השלב הראשון באישור שאנחנו לא רובוט בתוסף מג’סטיק

DR

DR, או Domain Rating, הוא ציון איכות פנימי של כלי אחר, Ahrefs. במחלוקת בין Ahrefs למג’סטיק – Ahrefs נחשב מהימן יותר. מעל 5 – המצב טוב.

מילים

ביטויי מפתח לדוגמה. בגלל שלא תמיד אפשר להבין מהדומיין, המילים לדוגמה נותנות אינדיקציה על התחום שהאתר עסק בו.

Gov + Edu Domain

לא פרמטר שאני בוחרת לפיו, אבל אם יש לכם מקום על המסך – זה בונוס נחמד. קישורים מאתרים ממשלתיים, שנחשבים חזקים ומהימנים בעיני גוגל.

להתחיל לצמצם

אחרי שבחרנו את הקטגוריות שמעניינות אותנו, אפשר לצמצם עוד. הבעיה הרי היא לא שחסרים דומיינים, אלא שיש יותר מדי מהם.

סידור טבלה

לחיצה על כל כותרת עמודה (קישורים, מילים, Trust, DR וכו’) תסנן לנו לפי אותה עמודה. לחיצה ראשונה – מהנמוך לגבוה, לחיצה שניה – מהגבוה לנמוך. למשל אם נלחץ על DR – הטבלה תסתדר לנו כשבראשה יעמדו הדומיינים עם DR 0. לחיצה שנייה תסדר לנו את הטבלה כך שבראשה יעמוד הדומיין עם ה-DR הגבוה ביותר.

להגביל מינימום

אפשר גם להחליט שאתם רוצים לראות רק אתרים עם Citation Flow כלשהו, למשל 3 ומעלה. אחרי כל הגבלה כזאת העמוד ייטען. יקח לו זמן, המערכת טיפה איטית.

פה למשל אפשר לראות שמיינתי מה-DR הגבוה לנמוך, וגם שהטראסט והסייטיישן מתחילים מ-3 (כל אחד).

חיפוש בסקיירוקט

אפשרות נוספת (שאני פחות אוהבת) היא החיפוש. בחיפוש אני משתמשת כדי למצוא מידע על דומיין: מי הבעלים, מה ה-DR, לאילו אתרים יש קישור מכתובת מסויימת. אני לא אוהבת לחפש דומיינים פנויים באמצעות ה”חיפוש”.

כן אפשר לחפש לפי מילת מפתח ואז לסדר את הדומיינים כך שיוצגו לכם הדומיינים הפנויים בראש העמוד.

חיפוש דומיינים יד שנייה סקיירוקט

לבדוק את הדומיינים שמעניינים אותנו

לצד כל דומיין יש כוכב. כל דומיין שמעניין אתכם- מוזמנים לסמן בכוכב. אחרי שאני מסמנת כמה כאלה – אני נכנסת לדומיינים במעקב.

מתוך רשימת הדומיינים שבמעקב, אני אכנס לדומיינים שמעניינים אותי ואתחיל לבדוק את הנתונים שלהם. אלו הנתונים שאני בודקת:

נבדק לאחרונה

יש מצב שהנתונים שמופיעים לכם לא עדכניים ואתם מתלהבים סתם, על דומיין שלא תוכלו לקנות. כדאי לבדוק שתאריך ה”נבדק לאחרונה” הוא עדכני.

נתוני קידום Majestic

כמה קישורים נכנסו מכמה דומיינים. אם יש כמות אדירה של קישורים על מעט דומיינים – סיכוי טוב שמדובר בקישורי פוטר, כלומר קישור לאתר – מהתחתית של אתר אחר. זה לא בהכרח רע.

טראסט פלואו וסייטיישן פלואו – ציוני איכות פנימיים של מג’סטיק.

Ahrefs

גם פה יש קישורים נכנסים וקישורים לפי דומיין. Domain Rating הוא ציון האיכות הפנימי.

מידע נוסף

מה שתחת “מידע נוסף” הוא יותר חשוב:

נבדוק כמה עמודים מאונדקסים יש לדומיין. אם הדומיין נמחק לפני כלום זמן – יכול להיות שיש לו עמודים שעוד מאונדקסים. אם אנחנו רוצים לבנות עליו אתר, כדאי לנו לשמור על הקישורים הקיימים כי יש מצב שהעמודים כבר קיבלו ביטויים. נשנה לגמרי את התוכן, אבל כן נשמור על הקישור.

Wayback Machine

Wayback Machine הוא ארכיון האינטרנט. אפשר לראות בו את האתר כמו שהוא היה בעבר ואפילו לגלוש בו במתכונת הקודמת. אפשר לראות באילו שנים הוא פעל.

צילום מתוך wayback machine

פה למשל אפשר לראות סריקה של אתר שהיה פעיל ב-2009 ואז ב-2011-2012.

אפשר ללחוץ על הנקודת הכחולות ב-5 באפריל וב-11 במאי ולהסתכל על האתר.

ב-Wayback Machine מסתכלים כדי לראות מתי פעל האתר. אם הוא היה באויר לאחרונה – זה יתרון גדול. פז”ם רצוף לאתרים זה מעולה. לא בטוחה כמה הדומיין עוזר אם אין עליו אתר כבר עשור.

דבר נוסף שנבדוק הוא שהאתר שבנו עליו הוא לא אתר מפוקפק. לא הייתי רוצה לקנות דומיין שהיה עליו אתר פורנו או משהו בסגנון. אתר מפוקפק זה דיל ברייקר עבור דומיין.

קייס סטאדי

ב-2021 עבדתי עם ג’וש הבעלים של SkyRocket וכתבתי איתו תוכן מקצועי על המערכת. כחלק מהעבודה שלנו, ראיינתי משתמש בשם דור שיף (שבונה אתרים ומעביר קורסי וורדפרס למתקדמים) על הנכסים הדיגיטליים הראשונים שהוא בנה עם סקיירוקט.

הוא מדבר על סקיירוקט ועל WriterBot, מערכת בת של סקיירוקט, שלא דיברתי עליה כי יש גבול כמה אפשר להתפזר במאמר אחד.

סיכום וסרטון הדרכה

מערכת סקיירוקט (שאפשר להרשם אליה פה, אני אשמח שתירשמו דרך הקישור שלי, לכם זה לא עולה שקל אקסטרה) היא המערכת היחידה בעברית לאיתור דומיינים יד שניה.

היתרונות של הדומיינים האלו הם שהם יכולים להקפיץ אתרים שנבנים עליהם בגלל המוניטין שהם צברו – ובלבד שיודעים איך לבחור את הדומיין כמו שצריך. זה אומר לשים לב לדירוג (טראסט+סייטיישן ו-DR), לא לבנות על אתר שהיו עליו דברים מפוקפקים ולהנות מהקישורים שנכנסו אליו.

לכל מה שאמרתי – יש סרטון. יש אנשים שיותר קל להם עם טקסט, אם לא – יאללה סרטון.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

רוצה להתקדם בגוגל?

לקבלת הצעה לקידום האתר שלך או כדי לשמור מה תוכל/י לעשות כדי לקדם את האתר בעצמך.

חצי שעה חינם – עלי.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד