ה-SEO לא מת ולא הולך למות. הוא כן משתנה ומקבל צורה חדשה, וכולל בתוכו תחום שנמצא בעליה גדולה: קידום אתרים במנועי חיפוש מבוססי AI. צ'אט GPT, קלוד, ג'מיני, קופיילוט ושאר החברים.
איך מחפשים בגוגל ואיך מחפשים ב-AI
בשביל לדבר על קידום במנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית צריך לקחת צעד אחורה. בואו נדבר על מושג שיש מצב שכבר שמעתם: LLM.
LLM זה ראשי תיבות של Large Language Model (מודל שפה גדול). צ'אט GPT, קלוד, ג'מיני, קופיילוט – כל הצ'אטים האלה שאתם מדברים איתם רגיל? זה LLM. אגב, המונח המקצועי לאיך שאתם מדברים איתם הוא "בשפה טבעית".
עוד שם שלהם הם "בינה מלאכותית גנרטיבית".
"גנרטיבי" משמעותו (בהקשר הזה) "מחולל". יכול לגרום לדברים לקרות – לגרום לטקסט או תמונה או אודיו להתקיים. והטקסט הזה שמתקיים – אלו התשובות שלו לשאלות שלנו.
דוגמה 1: חיפוש ארוך עם המלצות ישירות
למה לדבר עם מכונה בשפה טבעית זה מיוחד? כי עד שה-LLMים פרצו לחיינו, כשחיפשנו משהו ממכונה (בד"כ גוגל) כתבנו "קידום אורגני" או "איך לקדם אתר בגוגל". משהו קצר וענייני, בלי מילים בגוף ראשון. לא כתבנו "יש לי סטרטאפ ואני מחפשת חברת קידום אתרים שמתמחה בסטראפים. מי הכי מומלץ?".
כלומר: אנחנו מבקשים המלצות ישירות מהצ'אט, עם ובלי קונטקסט.
דוגמה 2: הצעת פתרון שלא ידענו לבקש
אבל אלו לא רק המלצות ישירות. לא מזמן חברת טכנולוגיה שכרה את שירותיי כי האתר היה תחת שגיאה 504. היתה להם בעיה עם מתקפת בוטים באתר, שעשתה להם בעיות עם השרת ופגעה להם באינדוקס האתר ובביצועי ה-SEO.
בסיעור מוחין שלי עם צ'אט GPT הוא הציע לפתור את זה באמצעות העברת האתר דרך cloudflare.
כלומר: הצעת הפיתרון שלו לא כללה רק "שווה לנסות [את הדבר הזה והזה]", אלא גם "והנה חברה שמספקת את הפתרון שאת צריכה".
דוגמה 3: הצעת פתרון נוסף, כשביקשנו משהו אחר
ועוד דוגמה: השבוע היינו צריכים לקנות מכונת כביסה חדשה, ויש לנו מגבלת מקום. אז בן הזוג התייעץ עם קלוד לגבי מכונה ספציפית של מידאה (בצהוב).
בסעיף 3 קלוד הכניס, מיוזמתו, מותגים אחרים: בוש ו-LG (מסומן באדום). ובפסקת הסיכום שאל אם נהיה מעוניינים לשמוע על מותגים נוספים (גם מסומן באדום).
בסעיף 4 הוא הכניס לינק לאמזון כדי לתקף את הדברים שלו. זה כבר לא מותג ספציפי, זה לינק לאתר.
וככה הצ'אטים האלה הפכו למנועי חיפוש שנותנים מידע על מותגים וגם מספקים לינקים לאתר שלך.
איך לעשות SEO למנועי חיפוש AI?
בניגוד לקידום אתרים במנועי חיפוש, שמתקרב ל-20 שנה וכבר נצבר ידע ומה עושים ומה לא עושים – LLMים נכנסו לחיינו לפני כלום זמן. התחום עוד בחיתולים והרבה מהידע זה ספגטי נגד הקיר ובודקים מה נדבק.
כל בדיקה מראה שתוצאות AI מסתמכות על דברים שהם במסגרת הרחבה יותר של עבודת SEO. בראש הדברים האלו – בניית סמכות ואמון של אתר (ובניית המותג), ורלוונטיות של האתר למה שמחפשים. בשפה המקצועית של SEO זה נקרא E-E-A-T.
זה אומר כל הדברים הרגילים: אתר טוב, ברור, מאורגן, סמכותי, שמאוזכר גם במקומות אחרים.
הבדלים בין קידום בגוגל לקידום במנועי חיפוש AI
ועדיין, למרות שיש הרבה עקרונות משותפים, יש הבדלים בקידום אתרים בגוגל וקידום אתרים ב-LLMים למיניהם:
מנועי בינה מלאכותית מעדיפים מותג
בגדול בגדול, כדי שהשם שלכם יעלה במנועי AI, אתם צריכים לבנות את המותג שלכם בגוגל. אזכורים של שם המותג (ולא בהכרח עם קישור), כתבות יח"צ – דברים שהם לא בהכרח בליבת העשייה של SEO "קלאסי" – כן עוזרים מאוד למנועי חיפוש מבוססי בינה.
הופעות באינדקסים, ביקורות, פורומים – דברים שלא בהכרח תורמים ישירות ל-SEO אבל מאוד עוזרים למנועי ה-AI.
גוגל מעדיפים נושא
לעומתם, בגוגל אפשר לבנות סמכותיות בלי לדבר על המותג שלכם בכלל (או כמעט בכלל). בניית סמכות אומרת לכתוב הרבה מאמרים סביב נושא מסוים ("בניית קלאסטר של תוכן" בשפה מקצועית) היא קריטית קריטית קריטית ל-SEO. ל-LLMים אני עוד לא באמת יודעת. להזיק זה לא יזיק, אבל לא בטוח שזה ה-פוקוס.
כלומר: ב-SEO "קלאסי" לגוגל צריכים להיות מומחים לנושא, באמצעים כמו בלוג פוסטים מקיפים, וקישורים ברמות איכות משתנות. במנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית עדיף להתפקס על להגדיל את הברנד.
הדברים האלו חשובים מאוד גם ב-SEO. זה להראות שאתם ארגון "אמיתי". מותג אמיתי ולא איזה חפ-לפ אינטרנטי קיקיוני.
נתקלתי בטענה שמסמכי PDF תורמים ל-LLMים יותר מגוגל. אין לי מושג, אבל טענה שכדאי לבדוק.
דברים שחשובים להם במשותף – ואיך לעשות אותם
שניהם צריכים בלוג חזק
מנועי חיפוש LLM כן מבססים את המידע שלהם על אתרים אמינים, ואם אתם מבקשים מהם להוסיף מקורות – כדאי שהבלוג שלכם יתפס בעיניהם כמקור אמין. בשביל זה צריך לעשות את כל פעולות ה-SEO הרגילות: תוכן, קישורים פנימיים וחיצוניים, אופטימיזציה, דירוגים גבוהים, סמכותיות וכו'.
בשביל שניהם צריך לבסס מותג אמיתי
בין אם דברים שאתם עושים באתר שלכם – עמוד "אודות" ברור, עם סכמה (עוד על זה בהמשך) ובין אם אוף-סייט. למשל לשתף פעולה SEO וסושיאל, להיות בכל מני מקומות נוספים כמו פורומים, מאגרים ודאטהבייסים (Product Hunt או Business of Apps למשל לא יעזור ישירות לדירוגים אבל כן יעזור ל-SEO שמבסס אמינות; ומאוד עוזר ל-LLMים). באנגלית הייתי כותבת "טוב שידברו עליכם ברדיט". בעברית זה פחות דבר. בעברית כן שווה לנסות ב-Quora.
בשביל שניהם אין סיבה ליצור תוכן זבל
אנשים מדברים על AI כדרך לעשות SEO בסקייל גדול יותר, באמצעות תוכן AI. אפשר להיעזר ב-AI בשביל תוכן שידורג בגוגל אבל אם אתם רוצים דירוגים – בחיים שלכם אל תתנו לו לכתוב בשבילכם הכל על אוטומט. חבל על הזמן והכסף.
סכמה
לפני כמה חודשים נתקלתי בעבודה בטענה שסכמה כבר לא רלוונטית. עשינו ניסוי והורדנו סכמת "דאטה" מכמה פוסטים חשובים. ואז חיכינו. אף אחד מהמאמרים לא איבד דירוגים. אז האם סכמה כבר לא חשובה? לא ברור.
אבל ל-LLMים זה חשוב ועוזר להבין במה מדובר. סכמת "אדם" ו"ארגון" חשובה במיוחד לברנד.
אני למשל מסתובבת בעולם עם השם הלא מאוד מקורי "ליאור שפירא". תחפשו את זה בגולג ותראו שיש כמה ליאור שפירא, ואני אפילו לא הראשונה שעולה בגוגל. אני מתחרה בברנד גדול וחזק ממני, שלמזלי רחוק מכיוון הלעשות SEO.
אבל בסכמת ה"אדם" שלי אני מכניסה את חשבונות הסושיאל, עמודי כותב אורח באתרים חזקים ועוד כמה – שיהיה לזחלנים שעוברים על האתרים מאוד ברור שה"ליאור שפירא" מפה ומפה ומפה ומשם – זאת אני, ומי אני לא.
האתגר הבא
האתגר הבא יהיה מעקב אחרי ההמלצות של מנועי חיפוש AI עלינו. היום אפשר לראות בגוגל אנליטיקס מאיפה מגיע טראפיק לאתר. כבר יצא לי לראות באנליטיקס טראפיק שמגיע מצ'אט GPT.
אבל זה רלוונטי רק אם טראפיק מגיע אליכם לאתר דרך לינק. לא אם, למשל, ממליצים עליכם ואז יוצרים איתכם קשר בלי לבקר באתר. או הצ'אט ממליץ עליכם והמשתמש הולך לחפש אתכם בגוגל – וזה נספר באורגני אבל לעולם לא תדעי על ההצלחה שלכם ב-LLM.
כבר כתבתי בהתחלה ש-SEO בנוי על ביטויים ("תוכנת ניהול משימות", "איך לנהל משימות"). בזמן ששיחות עם LLMים בנויים על שפה טבעית. ואז – איך מנטרים את זה?
מה שאי אפשר לנטר – אי אפשר לאפטם. אפשר לגזור לאחור מהאנליטיקס ולראות לאילו עמודים מגיעים דרך צ'אטים AI, ויש לזה ערך. אבל חסר דאטה שמאפשר לאפטם לפי זה.
מי שיצליח להבין איך הופכים את זה לדאטה, ואיך מנגישים לדאטה את הציבור הזה – כנראה יעשה לא מעט כסף. יש כמה נסיונות וכלים שמספקים נתונים מסוימים (xFunnel, Peec.ai, Scrunch, AlonAI) אבל זה עוד לא "שם".
לסיכום – מסתכנת בתחזית
SEO הוא תחום מבוסס דאטה, אז את ההשערות שלי אני נותנת על בסיס הדאטה שלפניי:
כמו שטיקטוק לא הרג את יוטיוב, רק דרש מאנשי מקצוע בתחום לדעת לעבוד עם שניהם; ואינסטגרם לא הרג את פייסבוק אלא נרכש על ידו.
אני לא רואה איך שהקידום בגוגל ימות. פורומים לא הרגו אותו, רשתות חברתיות לא הרגו אותו, תוצאה אפס לא הרגה אותו. הם הקטינו את העוגה ואז הגדילו את העוגה ואז שינו דברים באיך שאנשים מחפשים, ויצרו נישות והתמחויות.
מה כן? עוד מוקדם להגיד. SEO הוא משחק חתול ועכבר תמידי, ואנשי SEO תמיד צריכים ללמוד עוד כלים. זה חלק מהמקצוע, וזה בסדר גמור. יש שיגידו אפילו שזה כיף.
אם יש לכם אתר ואתם רוצים לקדם אותו, דברו איתי: