מתוקף היותו הבעלים של שלושת מנועי החיפוש הגדולים בעולם (מנוע החיפוש המילולי, גוגל תמונות ויוטיוב), גוגל נותנים לבעלי אתרים, כלומר ליצרני התוכן שמאפשרים לו להיות מנוע החיפוש האדיר שהוא, כלים למעקב אחרי האתר שלהם. השימוש בכלים האלו אמור לעזור להם לשפר את האתר שלהם. לשם כך כדאי להתחיל להכיר את הכלים (או המערכות) האלו. תגידו שלום לגוגל אנליטיקס.
המושג אנליטיקס מתייחס למערכת שמציגה נתונים וניתוח שלהם. יש הרבה מערכות אנליטיקס בשוק, חלקן אולי טובות מגוגל אנליטיקס, חלקן נותנות המלצות לשיפור האתר בהתאם לנתונים שמוצגים בו, אבל גוגל אנליטיקס היא מערכת הנתונים הגדולה והמוכרת בשוק – והיא בחינם.
- להבין מה הקהל שלנו מחפש, מה אנחנו עושים שעובד (ואפשר ליישם בעוד מקומות)
- מה אנחנו עושים שפחות עובד (ואפשר לשפר)
ברוב האתרים, אגב, התשובה היא דומה: “לא מספיק אנשים”. ישום של מסקנות מדוחות של גוגל אנליטיקס יכול לעזור לכם להביא יותר אנשים ולהשאיר אותם יותר זמן באתר. למתחילים, גוגל אנליטיקס יכולה להיות מורכבת ומבלבלת. אני הולכת להראות לכם שלושה דוחות שאני אוהבת מאוד ומשתמשת בהם בקביעות: איך להגיע אליהם, איך לקרוא אותם ואילו מסקנות אפשר להסיק מהם.
חיבור האתר לגוגל אנליטיקס
לפני כן, אם עוד אין לכם גוגל אנליטיקס מותקן על האתר, כדאי לחבר אותו בהקדם. Universal Analytics היא הגרסה הישנה של גוגל אנליטיקס. באוקטובר 2020 גוגל שחררו גרסה חדשה שנקראת גוגל אנליטיקס 4, עם שיטות מדידה שונות וממשק קצת אחר. זה אומר שעם חיבור האתר הממשק יהיה קצת אחר והפרמטרים הנמדדים גם יהיו קצת אחרים, ובכל זאת. אני מקווה לכתוב בקרוב מאמר על התמצאות בגוגל אנליטיקס 4, בינתיים, אפשר להתקין אותו ככה:
נתונים מגוגל אנליטיקס
בשלב הראשון כדאי להיכנס לגוגל אנליטיקס.
גוגל אנליטיקס יכולה להציג לכם אין ספור נתונים מהאתר שלכם. למתחילים כדאי להתעכב על התצוגות הבאות:
התצוגה הראשונה שקופת לכם לעין כשאתם נכנסים לאנליטיקס היא היא מספר המשתמשים שביקרו באתר או בעמוד (users), כמה מתוכם הם משתמשים יחידאיים (unique users), מספר הביקורים או האינטרקציות באתר באתר (sessions), כמה אנשים יוצאים מהאתר דרך הדף ממנו הם נכנסו, כלומר לא ביקרו בעמודים נוספים (bounce rate) וכמה זמן נמשך כל ביקור (session duration).
גוגל אנליטיקס: דיסקליימרים חשובים
- Users: אותו אדם יכול לגלוש במכשירים שונים או בדפדפנים שונים, כל כלי/דפדפן יחשב משתמש אחר למרות שזה אותו בנאדם. כלל אצבע לנרמול הנתונים: להוריד 20-30%.
- Returning User: משתמשים חוזרים כוללים אנשים שמוחקים קוקיז.
- Sessions: ביקורים עם אינטרקציות באתר. משתמש יכול לפתוח כמה סשנים באתר במהלך אותו היום. ריבוי סשנים הוא לא בהכרח דבר לשאוף אליו. אצל בעלי מקצוע או באתרי מכירות – לא בטוח שריבוי סשנים הוא יעד (כי המטרה היא שהמשתמש יגיע, יראה ויזמין), בניגוד לאתרי תוכן (כי המטרה שהשתמש יקרא ויחזור ויקרא עוד)
לצידו מצד ימין, בכחול, כמה משתמשים פעילים יש לכם באתר כרגע, כשהגרף עם שלושת העמודים מתאר את הכניסות לאתר בחצי השעה האחרונה.
הנתונים בדשבורד של עמוד הבית הם הצצה לעיקרי הדברים, ובכל אחד מהם אפשר לשלוט גם בפרק הזמן המוצג (למשל בתחתית התמונה פה, בצד ימין, ניתן לראות שכתוב Last 7 days ולחיצה על החץ תפתח אפשרויות לפרקי זמן אחרים). בכל דוח בדשבורד אפשר ללחוץ על הקישור בתחתית הדוח ולצפות בדוח המלא. למשל כאן אפשר לראות את ה-AUDIENCE OVERVIEW ואת ה-REAL-TIME REPOER בצד ימין תחתון של כל גרף.
מה אפשר ללמוד מדוח הכניסות לאתר
מהדוח הזה אפשר ללמוד לכמה אנשים האתר שלנו מגיע וכמובן מה מידת המעורבות שלהם עם האתר שלנו. האם זמני השהייה קצרים, האם הם בורחים מהר או שהם נשארים עוד.
עמודים פופולריים
בעמוד הבית של גוגל אנליטיקס, תמשיכו לגלול עד הסוף ותראו דוח שנקרא What pages do your users visit?, או “באילו עמודים ביקרו המשתמשים?” אם האנליטיקס שלכם בעברית. בדוח בעמוד הבית תראו את הקישור לעמוד, את מספר הצפיות ואת שווי העמוד. לשווי העמוד לא ניכנס כי זה פרמטר של קידום ממומן.
לחיצה על PAGES REPORT תוביל אתכם לדוח מלא. הדוח המלא נמצא תחת Behavious -> Site Content -> Pages , ואפשר להגיע אליו דרך תפריט הניווט בצד או באמצעות הקישור מדף הבית.
בצד ימין למעלה יופיע טווח התאריכים הרצוי ומעליו אפשרות לייצא דוחות או לעשות share.
קריאת דוח עמודים בגוגל אנליטיקס
הדוח הזה מציג את חמשת העמודים הפופולריים ביותר באתר שלי בין ה-26.1-1.2.21. שימו לב למספר 2. / (סלש) הוא עמוד הבית. התמונה קטועה ומתחת ל-5 אני יכולה לראות עמודים נוספים כמובן.
שימו לב שבריבוע האפור של Page Views, מצד ימין למטה, מופיע חץ אפור שמצביע למטה. זה אומר שכרגע התצוגה היא לפי מספר העמודים שקיבלו הכי הרבה צפיות, כשהעמוד שקיבל הכי הרבה צפיות אצלי הוא ראשון. לחיצה על כל אחד מהריבועים האחרים יסנן את הדוח על פיו, בסדר עולה או יורד.
- Page views: כמה פעמים צפו בעמוד, כולל אנשים שנכנסו פעמיים.
- Unique Page VIews: כמה אנשים יחידאיים נכנסו לעמוד (להבדיל מ-Page Views שכולל בתוכו אנשים שנכנסו פעמיים ויותר, אבל יספרו כאדם אחד ב-Unique Page Views).
- Avg. Time on Page: פרק הזמן הממוצע שהגולש בילה בעמוד
- Entrences: מספר האנשים שנכנסו לאתר שלכם דרך העמוד הזה
- Bounce Rate: אחוז מכלל הגולשים שנכנסו לאתר ויצאו ממנו בלי לבצע שום פעולה ובלי לעבור לעמוד אחר. באנליטיקס 4 המדידה הזאת לא קיימת, והוחלפה ב”סשנים ללא אינטרקציה”.
- % Exit: אחוז המשתמשים שזה היה העמוד האחרון שבו הם ביקרו באתר שלכם, כלומר העמוד ממנו הם יצאו
מה אפשר ללמוד מדוח העמודים בגוגל אנליטיקס
אנחנו יכולים לברר כמה אנשים נכנסים לכל עמוד (כולל עמודי מאמרים, עמודי קטגוריה או מוצרים). מתוך זה, אפשר להבין מה מושך את הלקוחות שלנו ומה מושך אותם פחות. נתוני כניסות משולבים עם נתונים של המרות (שגם אותם אפשר יהיה להוציא בדרך כלל מגוגל אנליטיקס) יכולים לסייע לנו
מאיפה אנשים מגיעים לאתר שלכם?
דוח נוסף בגוגל אנליטיקס, שלצערי לא מופיע באופן אוטומטי בדף הבית הוא דוח מאיפה מגיעה התנועה לאתר שלכם. אפשר להגיע אליו כך: Aquisitions->All Traffic->Source/Medium
Source הוא מה שמופיע בצד שמאל: פייסבוק, טוויטר, (direct), גוגל וכו’. זה האתר שבו יושב הקישור שמפנה לאתר שלכם, או בעברית פשוטה – מאיזה אתר מגיע אליכם הטראפיק.
Medium מצד שמאל הוא באיזה אופן מגיעים מהמקור (source) לאתר שלכם. בדרך כלל יהיה כתוב לכם referral, כלומר “הפניה”. מדיומים נפוצים אחרים יהיו organic (חיפוש אורגני), email (קישור ממייל של מישהו), social (רשתות חברתיות). תרגישו בנוח לא להתייחס למדיום ולהתייחס רק לסורס.
מספר שלוש, (דיירקט)/(נאן) אומר שהכניסה אליכם לא עברה דרך מקור אחר אלא היתה ישירות, למשל אם האתר שלכם הופיע לגולש בהצעות ההשלמה של הדפדפן כי הוא גלש בו לאחרונה וההיסטוריה זוכרת.
פרמטרים בדוח source/medium
- Users: כמה פעמים צפו בעמוד, כולל אנשים שנכנסו פעמיים.
- New Users: כמה אנשים שזה הביקור הראשון שלהם בפרק הזמן הנבחר, נכנסו לאתר שלנו.
- Sessions: כמה סשנים (ביקורים, או אינטרקציות) אנשים שהגיעו בדרך הנבחרת קיימו עם האתר שלי.
- Bounce Rate: אחוז מכלל הגולשים שנכנסו לאתר ויצאו ממנו בלי לבצע שום פעולה ובלי לעבור לעמוד אחר. באנליטיקס 4 המדידה הזאת לא קיימת, והוחלפה ב”סשנים ללא אינטרקציה”.
- Pages/Session: בכמה עמודים אדם שנכנס דרך הפלטפורמה הזאת ביקר.
- Avg. Session Dudation: פרק הזמן הממוצע שהגולש שהגיע באופן שמצויין בטבלה – בילה באתר שלכם
בגוגל אנליטיקס אפשר להוציא דוחות מותאמים אישית, לפלטר את הדוחות בקלות, להוסיף פרמטרים לדוחות קיימים וכמובן להגדיר טווח תאריכים רלוונטי. אפשר לבדוק את הנתונים האלו לאורך שבוע שעבר, לאורך חצי השנה האחרונה או ביום ספציפי אחד, למשל יום מבצעים שערכתם בשנה שעברה.
שני טיפים בנוגע לגוגל אנליטיקס
טיפ: אם יש לכם גוגל אנליטיקס על האתר (לא משנה אם יוניברסל אנליטיקס או גוגל אנליטיקס 4), תורידו לכרום את התוסף page analytics. אמנם מאז מרץ 2019 לא יוצאים לו עדכונים, אבל הוא מאפשר לראות נתונים על כל עמוד באתר.
הנתונים שהוא מציג בתפריט למעלה זהים לנתונים בגוגל אנליטיקס האוניברסלי, אבל הוא מציג גם פרמטרים נוספים בתוך העמוד: על אילו קישורים פנימיים לחצו מתוך העמוד וכמה אנשים לחצו. יש גם מפת חום של לחיצות על קישורים. כדאי לשים לב שהוא יתן לכם נתונים רק על קישורים פנימיים, כלומר לאתר שלכם – ולא קישורים מהעמוד שלכם לאתרים אחרים.
טיפ: ככל שיש לכם יותר תוכן באתר, כך יותר קל לכם לחזק ביטויים בפרט ואת האתר שלכם בכלל, בטח אם אתם בתחום תחרותי.
אם יש לכם אתר אבל אין לכם רעיונות, אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט על מציאת רעיונות לפוסטים. אם עיקר הפעילות שלכם היא בסושיאל, אתם מוזמנים לקרוא גם את הפוסט על תוכן באתרים לעומת תוכן ברשתות חברתיות.
לסיכום
היכרות, אפילו בסיסית, עם המערכות גוגל אנליטיקס, יכולה להצביע על דברים שאתם עושים נכון ויכולים ליישם בעוד מקומות, אפיקי שיווק שעובדים באתר שלכם ודברים שאתם יכולים לשפר. המערכת המשלימה של גוגל אנליטיקס, גוגל סרצ’ קונסול, גם היא מערכת שכדאי מאוד להכיר כי היא נותנת נתונים על התנועה שמגיעה אליכם באופן אורגני מהחיפוש בגוגל. אם אתם עוד לא עובדים איתה, אתם מוזמנים לקרוא את מדריך גוגל סרצ’ קונסול למתחילים שכתבתי.