מה קורה כשאתם מוסיפים או מורידים www מכתובת האתר

ספוילר: אם אתם יכולים, אל תחליפו כתובת ואל תגעו ב-WWW אחרי שלאתר שלכם יש מיקומים. זה יצניח את המיקומים שלכם בגוגל. לסיפור SEO בלשי >>

תוכן עניינים

בתחילת כל חודש אני שולחת דוחות ללקוחות שלי על ביצועי האתר, המיקומים שלו, הקישורים ומה עשיתי עבורם החודש.

יש לי לקוח מסוים שאני אוהבת להתחיל איתו, כי העבודה על הדוח שלו היא הכי קלה. או לפחות ככה חשבתי, כי באותו חודש, זה מה שקיבל את פני כשנכנסתי לסרצ’ קונסול:

מה שיש בתמונה זאת צניחה חופשית במיקומים. מבחינתי זה התקף לב.

תוך כדי הדופק הגבוה, התחלתי לתחקר מה גרם לזה כדי לנסות לתקן. בטח אם משהו שאני עשיתי גרם לזה.

לפעמים יש גליצ’ים באלגוריתם של גוגל

לפעמים יש גליצ’ים באלגוריתם של גוגל, וביטויים יכולים לקפוץ או לצלול למשך כמה ימים. לכן למשל אני לא נבהלת כשיש ירידה פתאומים של 20 מיקומים בביטוי של לקוח. אם לא עשיתי משהו דרמטי באתר, זה אמור לחזור תוך כמה ימים.

פה זה לא היה המצב. זה לא ביטוי או עמוד, זה כל האתר, ולשבועיים לפחות.

חיפוש ידני בגוגל

הירידה היתה כל כך מפתיעה שחיפשתי ביטויים שהאתר היה מדורג בהם גבוה בגוגל. אמרתי שאולי משהו קרה עם הקונסול, וטוב לוודא ידנית רגע.

כשחיפשתי כמה ביטויים, לא מצאתי אותם. את שם המותג, שהוא יחודי, דווקא כן מצאתי. אבל זה היה הדבר היחיד שמצאתי. אז ראיתי שהוא לא נמחק לגמרי מגוגל, אבל זה היה הכי מוזר בעולם. מה גרם לו לאבד את כל הביטויים והמיקומים שלו בבת אחת?

בדיקת קישורים מזיקים

הדבר הראשון שעשיתי הוא להיכנס לקישורים של האתר מהחודש האחרון ולבדוק אולי אחד מהם הוא “קישור רעיל”. כלומר קישור מאתר ספאם או אתר מפוקפק בעיני גוגל. עוד לא שמעתי על מקרה שקישור אחד רעיל (מאתר ישראלי) הפיל מיקומים של אתר שלם, אבל רציתי להיות בטוחה.

נכנסתי לכל הקישורים שהזמנתי ובדקתי את הציון שלהם במג’סטיק, ואת התכנים שיש בהם. על הקישור מדילר הקישורים שלי אני סומכת, והאתר השני שנתתי להם קישור ממנו הוא אחד האתרים שלי. אז הבעיה לא היתה בקישורים.

קישורים רעילים (קישורים מזיקים)

שתי הסיבות העיקריות לקישורים מזיקים הם

  1. בניית קישורים לא נכונה: כלומר קנייה של קישורים זולים וספאמיים. קשה מאוד להתקדם בגוגל בלי קישורים (בטח בתחומים תחרותיים), והקישורים נמדדים לפי איכות יותר מאשר לפי כמות. לא כל בעלי האתרים יודעים את זה, לכן הבטחות לקישורים זולים יכולות להיות מפתות. יש קישורים זולים שהם אחלה, ויש קישורים זולים שיותר טובים מכלום – אבל צריך להציץ באתר לפני. אני נוטה להעדיף קישורים זולים מאתרים ישראליים ולא מאתרים בחו”ל.
  2. מתחרה שהוא חרא בנאדם או עובד עם מקדם שהוא חרא בנאדם: מתחרה שקונה קישורים גרועים וספאמיים בכוונה, על שמכם, כדי לפגוע לכם במיקומים. אפשר לנסות להתכחש לקישורים. לשמחתי זאת לא פרקטיקה מקובלת, בין היתר כי קידום אתרים זאת נישה יחסית קטנה ורוב האנשים מכירים אחד את השני לפחות בשם. עד כה יצא לי לראות בעיקר גילויי קולגיאליות ותחרות בריאה בדרך לפסגה. להרוס למקדם אחר את העבודה בשיטות כאלה מוציא שם רע מאוד למקדם.

בדיקה כמה עמודים מאונדקסים בגוגל

דרך גוגל סרצ’ קונסול בדקתי כמה מעמודי האתר מאונדקסים בגוגל. רציתי לדעת אם יש צניחה רק במיקומים או שגם נעלמו עמודים מהחיפוש. לזוועתי גיליתי שרוב האתר נעלם מהחיפוש ולא מופיע בו!

  1. בתפריט הצד נכנסים ל-Coverage (“כיסוי” בעברית)
  2. Valid: כמה עמודים מתוך האתר מאונדקסים בגוגל (במקרה הזה: 22 עמודים)
  3. Excluded: כמה עמודים לא מופיעים בגוגל (במקרה הזה: 233 עמודים)
  4. 1 בעיגול: בדוחות אפשרות לראות שני 1 מוקפים בעיגול. אלו הערות של הקונסול על שגיאות בגוגל שפגעוו, על עדכונים למשל אם ביקשתי לתקן משהו ותוצאת הבדיקה התקבלה והתיקון מופיע. כשלוחצים על הספרה מופיעה חלונית עם מהות העדכון וקישור לקריאה נוספת.

מהדוח הזה ראיתי שמתוך 255 עמודים באתר – רק 22 מאונדקסים בגוגל. עמוד הבית, אגב, לא היה אחד מהם.

דרך נוספת לבדוק כמה עמודים מאונדקסים בגוגל

יש דרך נוספת לבדוק כמה עמודים מאונדקסים היא בגוגל סרצ’ קונסול:

אפשר לבדוק כמה עמודים מאונדקסים, ואילו עמודים אלו, באמצעות פקודת site בגוגל. מחפשים site:// ואת כתובת האתר, כמו בדוגמה הזאת. אפשר לראות כאן שבזמן צילום המסך היו לי בערך 100 עמודים באתר. הרחבתי במאמר הזה איך עושים את זה.

כמה עמודים יש לאתר

למה העמודים לא מופיעים בגוגל?

אפשר ללחוץ על כל אחת מה”קוביות” תחת “כיסוי”. כשלוחצים עליהן – מופיע פירוט.

באופן מגניב ונוח, לכל קוביה יש צבע אחר. זה מאוד נוח בעין כשלוחצים: Error – אדום; Valid with warning – כתום; Valid – ירוק; Excluded – אפור.

איך לקרוא את טבלת ה-Details בקונסול

כותרת (תרגום)פירוט
Status (סטטוס)סטטוס הוא פירוט על סוג ה”כיסוי” שהשורה מתייחסת אליו: שגיאה, מאושר עם אזהרה, מאושר או לא-כלול.
Type (סוג)סוג העמוד המאונדקס, או סוג השגיאה, או הסיבה שהוא לא כלול. אם אתם לא בטוחים מה כל סוג אומר בפועל, כל סוג – אפשר לחפש בגוגל, ותמצאו עליו המון חומר.
Validation (אישור)אם ביקשתם מהקונסול לתקן שגיאה שהופיעה בדוח הכיסוי – פה אפשר לראות את זה. לא רלוונטי לאקסקלודד.
Trend (מגמה)קו המגמה יראה אם בפרק הזמן שהדוח שלנו מתייחס אליו היתה ירידה, עליה או שכמות הדפים תחת אותו type נשארה זהה.
Pages (מספר עמודים)מספר העמודים שה-type תקף לגביהם.

משמעות הנתונים היא שיש המון עמודים לא מאונדקסים, מכל מני סיבות.

שתי המרכזיות הן שב-89 עמודים יש הפניה מהעמוד באתר – לעמוד בכתובת אחרת (Page with redirect); ב-83 עמודים יש עמוד אחר שגוגל מכיר בו בתור העמוד “המקורי”, או ה”קנוני” בשפה מקצועית (Alternate page with proper canonical tag).

כמו הרבה דברים בגוגל סרצ’ קונסול, כשלוחצים על השורה – נפתח פירוט. במקרה הזה, כשלחצתי על Page with redirections נפתחה לי הרשימה של כל 89 העמודים באתר שמפנים לכתובת אחרת.

לאן האתר עבר?!

משתי הבעיות – ההפניה והעמוד הקנוני – הבנתי שמבחינת גוגל יש כתובת אחרת שהיא הכתובת המקורית והנכונה. זאת לא הכתובת שיש לי. אבל לא הצלחתי להבין מה היא.

לחצתי על הקישורים – ולא ראיתי שכתובת האתר השתנתה בכלל. הגעתי לאותו עמוד באתר.

בשלב המחרפן הזה עברתי ל-ZEFO. זאת תכנת מעקב וניהול פרויקטים למקדמי אתרים, שיודעת גם לעדכן על שגיאות באתר.

הסתכלתי על השגיאות, והשגיאה התחתונה – דף הנחיתה (כלומר העמוד שאנחנו בודקים) מפנה לדף אחר. את זה כבר ידענו קודם, אבל היתרון בזפו הוא שראיתי את העמודים אחד ליד השני.

מחקתי את שם האתר, אבל שיחקתי לא מעט זמן ב”מצא את ההבדלים” ועברתי תו-תו בשם האתר (הארוך!). רק אחרי כמה נסיונות, פלוס חיפוש עם ctrl+f, הבנתי מה היתה הבעיה:

כל העמודים, שפעם היו עם www, מפנים עכשיו לאותה הכתובת בדיוק – בלי www.

השינוי הקטנטן הזה בכתובת, שהרבה בעלי אתרים בוחרים לעשות מטעמים קוסמטיים, עלה להם במיקומים ולי בהתקף לב.

למתקדמים: טיפ להתקנת גוגל סרצ’ קונסול

יש שתי דרכים להתקין את גוגל סרצ’ קונסול:

האחת, באמצעות קידומת URL (הלבן בצד ימין). זאת הדרך הפשוטה יותר להתקנה, אפשר לעשות אותה באמצעות כל מני תוספים.

החיסרון: גוגל סרצ’ קונסול יציג לכם את האתר רק בצורה הספציפית שהכנסתם אותו. אם תגדירו את הקונסול כשלפני האתר שלכם יש https ואין www – הוא יציג את התוצאות של https ובלי www. אם יש לכם גם גרסה של האתר עם www, או כתובת אחרת למובייל – תצטרכו ליצור נכס חדש בקונסול.

היתרון: זאת הדרך הכי פשוטה להתקין את הקונסול ואפשר לעשות אותה באמצעות כל מני תוספים. רוב האתרים לא יצטרכו יותר מפרופרטי אחד בקונסול.

הדרך השניה להתקין גוגל סרצ’ קונסול היא באמצות הדומיין (צד שמאל, באפור). זה יציג את כל התנועה האורגנית, בכל פרוטוקול וסאב-דומיין.

החסרון הוא שזה יותר מסובך טכנית, וצריך לעשות את זה דרך השרת, עם הכנסת קובץ.

לא יודעת אם הגדרת דומיין פרופרטי בקונסול היתה חוסכת לי את התעלומה. כן ברור לי שבגלל שיש לי גישה רק לנכס עם ה-WWW, ושהלקוח לא עדכן אותי על השינוי, נהיה לי יותר מסובך בחיים.

מה שבטוח הוא שאם היו מתקינים מבעוד מועד דומיין פרופרטי, או url prefix של האתר בכתובתו החדשה (בלי ה-WWW) – הלקוח ואני היינו יודעים יותר טוב מה מצב המיקומים.

איך מתקנים את הירידה במיקומים

קודם – לא נוגעים בכתובת ברגע שיש לכם כבר מיקומים ותנועה מגוגל.

אם נגעתם – מהר מהר תחזירו למצב הקודם.

אם אתם לא יכולים להחזיר, לא רוצים להחזיר או שעבר הרבה זמן –
1. תפתחו גוגל סרצ’ קונסול וגוגל אנליטיקס לכתובת החדשה של האתר.
2. קחו בחשבון שיכולים לעבור כמה שבועות/חודשים עד שתקבלו את המיקומים שלכם בחזרה. גוגל צריך להתיידד עם הכתובת החדשה שלכם וללמוד לסמוך עליה. עבודת אופטימזציה שוטפת לאתר תעזור להחזיר אותו למקום יותר מהר.

אם אין לכם דרך לעשות את זה באופן אוטומטי – אל תשכחו לעשות הפניה 301 (ה”עקוב אחריי” של האינטרנט) לכל עמוד – מהכתובת הישנה, לכתובת החדשה. כל פוסט, כל מוצר, כל עמוד.

הערות על המאמר שבוע אחרי

את הקייס סטאדי הזה כתבתי רגע אחרי שפתרתי את התעלומה, כשהחומר עוד חם לי בראש.

שבוע אחר כך, יש עוד כמה עדכונים:

העדכון המשמח ביותר הוא שיש מיקומים שלא אבדו. אני לא יודעת להגיד עדיין מה הסיפור עם שינוי המיקומים שראיתי במו עיני, אבל לפחות זה חזר.

הנקודה השנייה היא שהותקן קונסול עם דומיין פרופרטי. הבעיה: הנתונים שמוצגים בקונסול הם מרגע הפתיחה. לא נשאבים נתונים בדיעבד. זה אומר שיש לנו חור בנתונים מהרגע שבו הורידו את ה-www ועד לרגע בו נפתח הקונסול.

זאת תזכורת נוספת שעדיף להתקין גוגל סרצ’ קונסול לכתובת האתר כמה שיותר מוקדם, גם אם משנים את מבנה הקישורים.

לסיכום

כל השלבים שאני עשיתי פה הם שלבים שגם אתם יכולים לעשות אם האתר שלכם נעלם, או שהמיקומים שלכם צללו.

במקרה של הלקוח הזה, הפתרון היה שהוא הוריד את ה-www מכתובת האתר. אבל לבעיות האלה יכולים להיות כל מני פתרונות.

אם האתר שלכם נעלם מגוגל, דוח Coverage בגוגל הוא מקום טוב להתחיל לחפש בו את הפתרונות. ותעדכנו את המקדמת שלכם אם עשיתם דבר כזה. או יותר טוב: תשאלו אותה מראש והיא תסביר לכם למה זה רעיון גרוע.

מה לעשות אם חייבים להחליף את כתובת האתר, או להוריד את ה-WWW?

1. לקחת בחשבון שזה עלול לפגוע לכם במיקומים (כולל אתר שנעלם מגוגל בהתחלה) ושיכולים לקחת כמה חודשים להחזיר אותם.
2. אם זה לא קורה אוטומטית (אם אתם מוסיפים/מורידים את ה-WWW, אתם יכולים להגדיר שזה יקרה אוטומית) – אתם חייבים לעשות הפניה 301 מכל עמוד – לכתובת החדשה שלו.
3. תעדכנו את מקדמת האתרים שלכם.

למה האתר נעלם מגוגל?

יכולות להיות לזה המון סיבות. המקום הראשון שהייתי מחפשת בו פתרונות הוא דוח ה-Coverage (כיסוי) בגוגל סרצ’ קונסול. להסתכל על העמודים שמוגדרים Excluded ולהבין מאיזו סיבה.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד