צ’קליסט SEO למעבר אתר לדומיין חדש

להעביר אתר לדומיין חדש או לשנות מבנה קישורים באתר - זה סיפור מאתגר. מדריך לאנשי SEO ולבוני אתרים על איך לעשות את זה כמה שיותר חלק.

תוכן עניינים

לקראת עלייה לאוויר של דומיין חדש, מליון דברים יכולים להשתבש. זה גם ככה סיפור מורכב, אבל אפשר לפשט אותו. זה צ’קליסט נוח לזה. זה מדריך טכני לאנשי SEO ולבוני אתרים, כדי לוודא שאין שגיאות בעליה לאויר. כל מה שקשור למיתוג מחדש או כתיבת תוכן – יש מקומות אחרים.

המאמר הזה נישתי לאללה, אבל לכם – שלושת האנשים שתקראו אותו כי אתם מעבירים אתר לדומיין חדש – בהצלחה. אל תגלו לאף אחד, אבל זה כיף.

כמובן כל מקום שכתוב בו גוגל שיטס, אפשר גם באקסל, רק צריל להתאים את הפורמולות.
השלבים פה מותאמים למעבר דומיין, אבל אפשר להשתמש בהם גם לשינוי מבנה קישורים ב אתר.

לשכפל את האתר הישן (שיהפוך לאתר חדש)

במקום להקים אתר חדש מאפס, אני מציעה לשכפל את האתר הקיים. זה יחסוך לכם שעות של הזנת תוכן. כשאיחדתי את שני הבלוגים שלי לדומיין שלישי, שכפלתי את האתר הגדול מביניהם כדי שזה יחסוך לי כמה שיותר הזנת תוכן. שינויי עיצוב אפשר לעשות עליו בלאו הכי.

לא לשכוח לסמן למנוע מגוגל לאנדקס את האתר.
אבל מדי פעם כדאי להסיר את זה לטובת סקרימינג פרוג – אחרת הוא לא סורק.

אם יש דומיין חדש – אולי כדאי לחבר אותו עכשיו במקום לעבוד על סביבת פיתוח.

על האתר המשוכפל לעשות את שינויי העיצוב, התוכן וכל מה שצריך.

לייצא את כל רשימת העמודים באתר הישן (סקרימינג פרוג)

סורקים את האתר הישן באמצעות סקרימינג פרוג. מייצאים לגוגל שיטס את רשימת כל העמודי ה-HTML שמחזירים קוד 200.

אחרי שכל העמודים מוכנים ומבנה הקישורים השתנה, סורקים גם את האתר החדש. גם אצלו – מייצאים לגוגל שיטס את רשימת כל העמודי ה-HTML שמחזירים קוד 200.

מכניסים אותם לשני שיטס שונים באותו קובץ גוגל שיטס. אפשר לתת להם שמות יצירתיים או ברורים, אבל כל פעם שעשיתי את זה הסתבכתי. העדפתי להשאיר את השמות הדיפולטיביים של השיטס: Sheet1, Sheet2

מכינים דוח להעלאה למטרות הפניה 301

אם אתם מחליפים מבנה קישורים, יש מצב שמעבר לא נכון יצור לא מעט שגיאות וקישורים שבורים. הפניה 301 זה ה”עקוב אחריי” של האינטרנט. זה לא אידאלי ועדיף לתקן הפניות 301, אבל בתור התחלה זה יחסוך מלא קישורים שבורים ממקורות חיצוניים ופנימיים.

סורקים את האתרים

אם משנים את מבנה הקישורים ולא רק את הדומיין, כדאי לעשות דוח מסודר. כשאיחדתי את שני האתרים שלי לאתר שלישי – זה בעצם אמר לאחד שני דומיינים.

אחרי שייצאתי את הרשימה, הסרתי את כל הנתונים שאני לא צריכה והשארתי שניים: כתובת העמוד (ה-URL) בעמודה A וכותרת העמוד (מטא טייטל), שתהיה מזהה ייחודי בעמודה B.

בדיעבד בגלל שתכני האתר הישן והחדש זהים – הייתי יכולה ללכת על כותרת H1 ולא על המטא טייטל של העמוד.

בשלב הבא הייתי צריכה לעבוד עם נוסחאות גוגל שיטס, ולכן מזל שהיה לי את צ’אט GPT.

להביא את הכתובת הישנה והחדשה לאותו שיט

היו לי שני שיטס עם עשרות שורות. להתחיל למצוא ידנית עמוד-עמוד זה סיוט. אז נעזרתי בצ’אט GPT לכתוב לי פורמולה. זה הפרומפט שלי:

I have 2 sheets. Coulmn A is URL, column B is text. In column C of Sheet1 I want a formula that says: If anywhere in column B in Sheet2 the string is identical to column B (with or without space in the end of the string) in Sheet1 – then paste the value of column A in Sheet2.

תרגום: יש לי שני שיטס. בעמודה A יש URL, עמודה B היא טקסט. בעמודה C של שיט1 אני רוצה נוסחה שתגיד “אם איפשהו בעמודה B בשיט2 הסטרינג זהה לעמודה B (עם או בלי רווחים בסוף הסטרינג) בשיט1 – אז תדביק את הערך של עמודה A משיט2”.

גררתי את זה לאורך השורה ובאמת בכל מקום שהערך בעמודה המשותפת היה זהה – הוא הדביק לי בעמודה C את הכתובת הישנה של העמוד.

זאת היתה הנוסחה שקיבלתי. הייתי צריכה לכתוב לו כמה פעמים שזה לא עובד עד שקיבלתי אותה, אז

א. תעריכו
ב. תלמדו שאם לא עובד – אפשר לכתוב לו שזה לא עובד, ואם אתם יודעים להסביר את הבעיה שלכם שוב – כנראה שתקבלו פתרון אחר.

 =IFERROR(INDEX(Sheet2!A:A, MATCH(TRIM(B129), Sheet2!B:B, 0)), "") 

קיבלתי רשימה ארוכה כזאת:


New Address זאת הכתובת החדשה
עמודה משותפת – כפשוטו. העמודה המשותפת
Formula – רשימת העמודים משיט2 שהנוסחה הוציאה
Old URL – אחרי שהעתקתי את תכולת עמודה C והדבקתי באמצעות ctrl+shift+V (כלומר רק את התוכן ולא את הנוסחה) – קיבלתי את אותם ערכים אבל כטקסט.

להסיר את ה-URL

בשביל להעלות את הרשימה לתוסף ה-301 אי אפשר שיהיו שני URLים שונים. אז בשיט1 יצרתי עוד שתי טבלאות של הקישורים הישנים והחדשים.

עמודות F+G

הטבלה השמאלית, עמודות F+G הן פשוט סקריפט שמציג לי את התוכן בעמודות A+D – בלי הדומיין. הפרומפט היה:

In column D I want to remove the string https://money-time.co.il. How do I do that?

הכלי הגדיל ראש והבין שזה אתר ושיש יותר מדרך אחת לכתוב את הכתובת (עם ובלי WWW) אז הפורמולה שקיבלתי היא

=REGEXREPLACE(A2, "^https?://(www\.)?money-time\.co\.il", "")

ואז השתמשתי באותה נוסחה על עמודה A כדי להסיר את הכתובת של האתר החדש

עמודות I+J

אחרי שסיימתי הטבלה השמאלית, עמודות F+G, העתקתי את התוכן שלהן באמצעות ctrl+shift+v לעמודות I+J, שיהיו טקסט בלבד.

לייצא את הדוח ל-CSV ולהעלות לתוסף

צרו קובץ גוגל שיטס חדש שיהיה בו רק התוכן של עמודות I+J. תוודאו ששמות העמודות שלכם עומדות בהנחיות של התוסף – ואז תורידו את הקובץ בפורמט CSV.

בוורדפרס צריך להתקין תוסף הפניות. אני מאוד אוהבת את התוסף הזה:

לכל תוסף יש הנחיות קצת שונות. בתוסף הזה – עמודת הכתובת הישנה צריכה להיקרא source URL ועמודת הכתובת החדשה צריכה להיקרא target URL . אם אלה לא השמות שלכם בקובץ הCSV, הוא לא יבין מה אתם רוצים ממנו.

הפניית דומיין

את הפניית הדומיין ביצעתי פעמיים: פעם אחת ברשם הדומיינים (אני קונה דומיינים ישראליים ב-mynames. זה המדריך שלהם) ואם האתר לא יורד מהאויר – אז פעם שניה באחסון. יש מצב שהפעם השניה מיותרת בעיני אבל זה ליתר בטחון חרדתי שכזה. כל דומיין ואחסון זה אחרת.

אחרי עלייה לאויר

הורדת גיבוי של האתר הישן

אפשר להעביר אותו לסביבת פיתוח ולסמן שהוא לא לסריקה, אפשר להוריד את הקבצים שלו. אבל טוב שיהיה גיבוי כדי שאם משהו נוראי יקרה בימים הראשונים – תוכלו לשחזר.

סריקה של האתר החדש לאיתור שגיאות

היצירה וההעלאה של רשימת 301 שעשינו קודם – זה טוב. אבל יהיו גם שגיאות. אחרי העליה לאויר אני מציעה לסרוק את האתר בסקרימינג פרוג ולתקן את שגיאות ה-404 (קישורים שבורים), וכמה שיותר מה-301.

אמנם 301 זאת לא שגיאה אלא הפניה, אבל עדיף שלא יהיו כאלה בכלל כי ה”עוד תחנה בדרך רק כדי לגלות שזה לא נכון ואז לפנות לעמוד הנכון” מאריך את זמן הטעינה של העמוד ולכן פוגע בחוויית המשתמש ובהתנהגות הגולשים ולא בשביל זה יש לכם אתר. אז כדאי לתקן כמה שיותר, או לפחות את מה שקל לתיקון או משנה.

להעביר את גוגל סרצ’ קונסול מהדומיין הישן

This tool tells Google about your change, and helps to migrate your Google Search results from your old site to your new site.

כדאי להיעזר בקונסול כדי לעדכן את גוגל בשינוי ולהעביר את תוצאות החיפוש מהאתר הישן לחדש. מביך כמה שזה קל.

  1. מחברים את האתר החדש לקונסול
  2. נכנסים לקונסול של האתר הישן ואז ל”הגדרות” (Settings)
  3. בוחרים באפשרות השלישית, Change of address (בטח בעברית זה “שינוי כתובת”)

בתחתית, תחת Select new site ובוחרים את האתר החדש

הקונסול בודק שאתם בעלים בשני האתרים ושיש הפניה מעמוד הבית – וזהו. יש אישור שהתנועה עברה.

עוד דברים לשים אליהם לב

  • לשנות לינקים מפרופילי הסושיאל שלכם לאתר החדש
  • לוודא שהתקנתם SSL והאתר שלכם עבר להיות https

ושימו לב שאתם עשוים לחוות ירידה במיקומים. הוותק של הדומיין שלכם נפגע למרות שאתם שואבים את הכוח של הדומיינים הקודמים שלכם, וגם פרופיל הקישורים שלכם מתחיל כמעט מאפס. כן, “SEO טפילי” זה עדיין דבר ואתם יכולים להשתמש בכוח של הדומיינים הקודמים – אבל זה דבר אחד להשתמש בכוח של דומיין חזק וישן יותר משלכם ודבר אחר להיות על דומיין חזק וישן יותר משלכם. אבל עם עבודת SEO נכונה – אתם תהיו בסדר.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד