איך לכתוב מאמר? 8 טיפים לשחרר מחסום כתיבה

שמונת הטיפים לכתיבה אפקטיבית לאנשים שצריכים ליצור תוכן ונתקעים בלי מוזה. הטיפים האלו עובדים לי ועוזרים לי לייצר טקסטים מצוינים בתדירות גבוהה בלי להישחק.

תוכן עניינים

את הפוסט הזה אני כותבת אחרי שיחה עם לקוח בתכנית הליווי לבעלי אתרים שלי. הוא מטפל, והגענו לדבר על עמוד האינסטגרם שלו שבו הוא תקוע ולא מצליח לכתוב פוסטים. זה לא שאין לו רעיונות, זה שהוא לא מצליח לכתוב מאמר, נתקע בכתיבה – וכבר שבועות ארוכים שהוא לא פרסם שום דבר. בקיצור: “מחסום כתיבה”.

לכתיבת מאמרים איכותיים (באתר וברשתות חברתיות) יש הרבה מאוד יתרונות. הם מאפשרים לכם לספר מה אתם יודעים, מה אתם עושים ואיך אתם יכולים לעזור לאנשים עם הבעיות שלהם. מהצד שלכם מאמרים איכותיים מחממים לידים ויוצרים המרות לפחות ברמה ראשונית של הצטרפות לרשימת תפוצה. מכאן הדרך להפיכה ללקוחות (או לאנשים שיפנו אליכם) קצרה יותר.

מאחר שהלקוח היה תקוע במחסום כתיבה ולא פרסם – הוא התקשה להמשיך לקדם את עצמו אורגנית. המאמר הזה מבוסס על העצות שנתתי לו. הטיפים לאיך כותבים מאמר נכונים לכל סוגי המאמרים. טורי דעה, עבודות לבית הספר, מאמרים אקדמיים, פוסטים בבלוג ועוד:

הלו”ז נועד לשרת את התוכן ולא להיפך

קבעתם שבעמוד שלכם אתם מפרסמים כל יום ראשון משהו על מוטיבציה, בשלישי משהו אישי ובחמישי טיפ מקצועי; או פוסט אחד אישי עם תמונה שלכם, פוסט אחד על מצב רוח עם תמונה של פרצוף ופוסט שלישי משפט חוכמה – ובאופן קבוע יש סוג פוסט שמבאס אתכם ומונע מכם לפרסם את יתר הפוסטים?
אם כן – יש מצב שמה שיעזור לכם הוא לשחרר.

הלו”ז נועד אך ורק לעזור לכם לכתוב יותר פוסטים ויותר טוב. אם יש משהו שחוסם לכם את הכתיבה במקום לזרום – כדאי לכם לשקול מחדש.

אולי יש נושא אחד שאתם לא מתחברים אליו? אם כן – שווה לחשוב איך מוצאים גרסה שלו שאתם כן מתחברים אליה, באיזה נושא כדאי להחליף אותו או שבכלל צריך לוותר לגמרי על הצורה הזאת ולפרסם פריסטייל, לפי הרעיונות שבאים.
אולי התדירות צפופה לכם מדי? אם כן, נכון שיש תדירות שהיא כדאית, אבל עדיף לרווח יותר בין פוסט לפוסט מאשר לא לכתוב בכלל כי אתם לא עומדים בעומס.
ואם אנשי מקצוע מתעקשים איתכם שאתם חייבים לכתוב – זה בסדר. תבחרו את הקרבות שלכם. יכול להיות שתחזרו לכתוב בסדר הזה, יכול להיות שלא.

איך מתחילים לכתוב מאמר
כל פוסט נועד לענות על שאלה אחת | צילום: Markus Winkler

כל טקסט נועד לענות על שאלה אחת

את הטריק הזה למדתי מהמרצה האהובה עלי בתואר: כל עבודה שאני כותבת, כל מאמר שאני קוראת, כל טקסט טוב שנכתב – עונה על שאלה אחת. כך היא אמרה ואז שלחה אותנו לקרוא מאמרים ולהגיד על איזו שאלה אחת הם עונים. אם את לא מצליחה לתמצת את הפוסט לשאלה אחת, או למשפט אחד – או שהפוסט צריך חידוד או שהשאלה שלך צריכה חידוד.

גם עבודת דוקטורט עם כמה פרקים נועדה לענות על שאלה אחת, כשכל פרק תורם משהו למענה לשאלה. עם טקסטים קצרים יותר זה אפילו יותר פשוט: כל משפט, כל פסקה, כל כותרת בתוך הטקסט וכל וידאו או תמונה אמורים לקרב אתכם למענה על השאלה.

לפעמים לשאול על איזו שאלה הטקסט עונה זה קצת מורכב. התרגיל הקל יותר הוא לשאול את עצמכם “מה אני רוצה להגיד פה?” ולענות לעצמכם במשפט אחד. אם אתם לא מצליחים להגיד מה אתם רוצים להגיד פה – למה אתם מניחים שהקוראים שלכם ידעו?

אחרי שאתם מנסחים את התשובה, תקראו שוב את הטקסט: האם יש פה פסקאות לא קשורות? אם כן – האם אפשר לקשר או שצריך להעביר את זה לטקסט אחר? על איזו שאלה הפסקה עונה?

מכאן קל יותר להתחיל לכתוב.

יותר קל לכתוב על מה שמעניין אותך

פוסטים שנכתביבם מתוך עניין והנאה, בנושאים שאתם נהנים לכתוב או לדבר עליהם או קרובים לליבכם או שיש לכם מה להגיד עליהם תמיד יוצאים יותר טובים. לא מעניין? אל תכתבו. חשוב לכם לכתוב בכל זאת? תמצאו את הנקודה שמעניינת אתכם – ותכתבו עליה. אם אתם משעממים את עצמכם, אתם תשעממו גם את הקוראים שלכם.

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

לא כל השעות אפקטיביות באותה מידה

אם אתם משריינים זמן לכתיבה – תוודא שזה בשעות אפקטיביות. אני יודעת להגיד על עצמי שהבוקר טוב לי לעבודה מונוטונית או רוטינית; בצהרים ואחר הצהריים אני חברותית; אחר הצהרים המאוחרים ובערב – אלו השעות שהמוח שלי טוב בכתיבה.

בימים שבהם אמרתי לעצמי שאני לא עושה שום דבר לפני שאני מסיימת לכתוב – באמת לא עשיתי שום דבר עד אחר הצהריים, כולל לכתוב. יש לי חברה שיכולה לקום בארבע בבוקר כדי לכתוב, ובשבע בבוקר היא כבר אחרי כמה שעות טובות של כתיבה. כדאי לבדוק עם עצמכם מה השעות האפקטיביות שלכם לכתיבה ולשריין אותן בהתאם. אם אתם לא יודעים – נסו בשעות שונות ביום.

יש נשים שמידת האפקטיביות שלהן בעבודה (וכישורי הכתיבה שלהן) משתנה גם בהתאם לימים בחודש (למשל סביב הביוץ). זה משהו שמעניין ללמוד על עצמכן.

תבנו שלד לטקסט

אפרופו צורה: יש לי מאמרים שאני מתחילה דווקא מהכותרות. כתבתי על חשיבות של כותרות משנה במאמרים כשהם כתובים, אבל הם מסייעים גם לכתיבה. מציעה לכם להציץ במאמר איך לכתוב פוסט לאתר בשעה אחת.

תתחילו מלזרוק נקודות על הדף. אחר כך תרחיבו: איזו נקודה היא תת כותרת שתצטרך הרחבה? איזו נכנסת תחת נושא אחר? אם טקסט מוביל את הקורא מנקודה א’ שבה הוא לא יודע – לנקודה ב’ שבה הוא יודע, הכותרות הן נקודות ציון בדרך הזאת. הן עוזרות לקורא להבין על מה הוא הולך לקרוא – אבל גם לכם להבין על מה אתם הולכים לכתוב.

עוד דבר שאפשר לעשות הוא להתחיל לזרוק את כל מה שיש לכם – ולסדר אחר כך. לא חייבים לסדר מיד, פעמים צריך לנוח מהטקסט וזה בסדר גמור.

הכותרות, זריקת הטקסט – כל אלו נקראים אצלי “הנחת תשתיות”. טקסטים לא הולכים לאיבוד, זה ישרת אתכם אחר כך.

דדליין הוא ההשראה הטובה ביותר

תתחייבו לפרסם בפרקי זמן קבועים

מוזה זה שקר, אל תיפלו בו. שנים בתחום לימדו אותי שכתיבה עובדת בדיוק כמו כל תחום אחר: מעולה לעשות זה כשבא לך, מצוין לכתוב כשעולה רעיון טוב ומיד רגע צריך להתיישב – אבל הדרך הכי אפקטיבית שאני מכירה לשבת ולכתוב – היא דדליינים, ורצוי עם מישהו שיושב לך על הראש ויאכוף את הדדליין הזה.

זה לא אומר שאתם חייבים לשרוף שעות על כתיבה בכל שבוע כי יש לכם טקסט לשבוע הבא. זה מוביל אותי לטיפ הבא:

תתחזקו טקסטים במקפיא

עלות שולית פוחתת מכירים? ככל שמייצרים יותר מכל דבר, ככה העלות ליחידה יורדת. או בדימוי אחר: נסיעה של גז-ברקס-גז-ברקס זוללת דלק ומחרפנת את הנהגים. אם כבר התיישבתם לכתוב – תכתבו כמה פוסטים, או תכתבו פוסט אחד ואז תעברו לערוך פוסט אחר, או תיצרו גרפיקות. אין סיבה לשבור את הראש יותר מפעם אחת לקראת הפרסום. אם כבר התנעתם – תכתבו יותר פוסטים משאתם צריכים, תניחו תשתיות או תכתבו טיוטות – כדי שבפעם הבאה שתצטרכו לפרסם פוסט לא תצטרכו להתחיל להתניע מאפס.

אני מפרסמת מדור בכל שבוע במקור ראשון בשם לשכת התעסוקה. לא כל שבוע אני יושבת לחפש מרואיינים, לכתוב ולערוך. אני משתדלת שאחת לחודש-חודשיים יהיו לי כמה ימים של בליץ שבהם אני מאתרת מרואיינים, מתאמת שיחות ומראיינת. כשטור מוכן – אני מתזמנת מיילים למפיקת המערכת: טור אחד בשבוע למשך חמישה שבועות או יותר. זה מאפשר לי נחת בין טור לטור.

השילוב של דדליינים ושל מקפיא הוא שילוב מדהים והדרך האהובה עלי לעבוד.

לא כל הפוסטים יצאו באותה רמה

אם אתם מחוייבים לכתיבה ופרסום בפרקי זמן קבועים – קח בחשבון שלא כל הפוסטים יהיו שווים באיכותם. זה בלתי נמנע וזה בסדר גמור. גם בהארי פוטר לא כל הספרים באותה רמה.

אמ;לק

מה הטיפים?

הצורה נועדה לשרת את התוכן ולא להיפך; כל טקסט נועד לענות על שאלה אחת; יותר קל לכתוב על מה שמעניין אותך; לא כל השעות אפקטיביות באותה מידה; תבנו שלד לטקסט; תתחייבו לפרסם בפרקי זמן קבועים; תתחזקו טקסטים במקפיא; לא כל הפוסטים יצאו באותה רמה

אם תיקצרת פה – למה שנקרא את המאמר המלא?

אם הכותרות מספיקות לכם – מה טוב. במאמר המלא יש הרחבות והסברים, והוא גם כתוב אחלה.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד