איך לכתוב תוכן AI שידורג בגוגל? עשה ואל תעשה

לגוגל יש אג'נדה ברורה בנוגע לתוכן שנכתב עם בינה מלאכותית. מה הסיבה לזה ואיך להשתמש באג'נדה הזאת לכתיבת תוכן שידורג גבוה בגוגל, ובפחות זמן?

תוכן עניינים

מה חושבים בגוגל על תוכן AI

ככל שעובר הזמן, תפקיד ה-AI ביצירת תוכן הולך וגדל. כלי AI שונים יוצרים תוכן ברמות שונות של איכות וכלים כמו dell-e, מידג’רני והגרסה החינמית שלו blow willow יוצרים תמונות AI. הרבה יוצרי תוכן ואנשי SEO נאחזו בטענה שזה אסור לפי ההנחיות של גוגל או ישבו על הגדר.

אמ;לק: דעתו של גוגל על האם תוכן אנושי או תוכן AI היא שלגוגל לא אכפת מי כתב את התוכן, כל עוד הוא טוב. הם אפילו הודיעו את זה בעצמם ב-8.2.23

כן כן! בפברואר 2023 גוגל הוציאו הודעה שנפתחת במילים האלו:

“בגוגל, אנחנו מאמינים מזה זמן רב בכוח של AI לשנות את היכולת להביא מידע מועיל.
בפוסט הזה, נספר עוד על איך תוכן AI משתלב בגישה הותיקה שלנו להציג תוכן מועיל לאנשים בחיפוש.

תגמול תוכן איכותי, לא משנה איך הוא נוצר”

הטקסט המלא נמצא פה.

אם התשובה הזאת מפתיעה אתכם, אתם לא לבד. ההודעה הזאת היא לא טריוויאלית, והרבה יוצרי תוכן ואנשי SEO היו משוכנעים שהם יתחילו לשחק עם גוגל חתול ועכבר ויצטרכו להסוות שהתוכן שלהם נכתב על ידי AI.

והאמת? זה משמח אותי מאוד. כלי AI מכנים את המוצר שלהם “עוזר יצירתי”, creative assistant. הוא לא בא להחליף כותבי תוכן אנושיים, אלא לייעל את העבודה שלהם ולאפשר להם ליצור יותר תוכן בפחות זמן.

ההיסטוריה הקצרה של גוגל נגד הבינה המלאכותית

ב-8.2, היום שבו יצאה ההודעה של גוגל שאין להם בעיה עם תוכן שנכתב בעזרת בינה מלאכותית, זאת היתה תוצאה אפס (שנקראת גם featured snippet):

“ובעברית: גוגל לא רוצה את תוכן ה-AI הספאמי שלך. קרב עז ניטש בין אלגוריתם החיפוש של גוגל ואתרים שמשתמשים ב-AI כדי לחבוץ תוכן. גוגל הצהירו שתוכן שנכתב באמצעות AI מפר את הנחיות התוכן שלהם.”

האג’נדה קצרת הימים שהיתה לגוגל נגד תוכן שנכתב בעזרת בינה מלאכותית כמובן לא מנעה מאנשים (כולל כותבת שורות אלה) להיעזר בכלים האלו כדי לכתוב תוכן.

למה השתמשתי ב-AI לכתיבת תוכן למרות שגוגל אמרו שהם נגד? בגלל קניית קישורים.
גוגל אומר כבר שנים אומר שקניית קישורים אסורה, ובכל זאת בהרבה מדריכי השגת קישורים יהיה להם מקום של כבוד כי קישורים קנויים עובדים. או כמו שאומרים ביידיש: האָט ער געזאָגט. אז הוא אמר.

בתקופה הקצרה הזאת, מלא כלים נוצרו כדי לבדוק האם אפשר לזהות שהתוכן נוצר באמצעות בינה מלאכותית. הם עשו את זה בהצלחה חלקית בלבד, כפי שניתן לראות מהסרטון הזה של WP Eagle, מאנשי הבלוגים וה-SEO האהובים עלי ביוטיוב.

למה גוגל שינו את דעתם?

מה ש(לדעתי) שבר את גוגל הוא שהם הבינו שהרכבת עזבה את התחנה. בקרב קהילות של בלוגרים ויוצרי תוכן אי אפשר היה להתעלם מכלי ה-AI לכתיבת תוכן שצצו במהלך 2021-2022 והתחילו למלא את התוצאות.

בעוד השימוש בכלי AI ליצירת תוכן מתעצם, בגוגל ראו את האמנות של DALL·E חורכת את האינטרנט ואיך כל מי שהתלהב מDALL·E עבר להעריץ את מידג’רני;

אבל מה שהיה הכי חמור מבחינתם הוא שכמה חודשים אחרי DALL·E המתחרים שלהם מצ’אט GPT התחילו להופיע בכל מקום ולנגוס להם בחיפושים.

כמה ימים לפני שגוגל שחררו את ההודעה המפורשת שלא אכפת להם מי כתב את התוכן, הם הודיעו שהם משיקים את Bard, הצ’אט שלהם, שאמור להתחרות ב-GPT.

רכבת ה-AI עזבה את התחנה, וגוגל לא יכולים להרשות לעצמם להישאר מאחור.

איך יוצרים תוכן AI שידורג בגוגל?

תוכן AI שידורג בגוגל הוא פשוט תוכן טוב, שנוצר עם AI. מה זה “תוכן טוב” זאת כבר שאלה אחרת, ובגדול זה פשוט תוכן שמחדש ועונה לגולש על השאלה שאת התשובה אליה הוא חיפש בגוגל. אפשר לפרק את זה למלא דברים.

אלו כמה מכשולים ונקודות שצריך לשים לב אליהם כשאתם כותבים תוכן עם AI ורוצים ליצור תוכן איכותי שיגיע גבוה בגוגל:

תוכן לא ספאמי

אם עד עכשיו התשובה הקבועה היתה “גוגל לא רוצים את תוכן ה-AI הספאמי שלך” וההנחה במילים “תוכן AI ספאמי” היתה שתוכן AI הוא בהכרח ספאם.

עכשיו אחרי ההצהרה של גוגל, כדאי לקרוא את המשפט אחרת: “לא רוצים תוכן AI ספאמי” אומר שהבעיה היא עם תוכן AI שהוא ספאמי. אבל יש גם תוכן AI שהוא לא ספאמי – ואז הוא לא בעיה.

מה זה תוכן ספאמי?

לגוגל יש מסמך שבו הם מגדירים מה זה תוכן ספאמי. זה תוכן שאין בו הגיון אבל מכיל מילות מפתח; טקסט שתורגם אוטומטית בלי שעין אנושית עברה על התרגום; טקסט שמנוסח רע וניסוחים שחוזרים על עצמם בפרפראזות; טקסט שמקבץ מידע מהאינטרנט בלי להוסיף ערך. מדי פעם הם גם מוציאים עדכונים שסוגרים פינות עם מידע, למשל עדכון “תוכן מועיל”.

מה זה תוכן לא ספאמי?

תוכן לא-ספאמי הוא תוכן שיש בו מידע שעוזר לגולש לענות על השאלה שלו. שמוסיף לו מידע חדש. תוכן שמגיע מאתר סמכותי (כלומר שעוסק בנושא הזה) ומכותב סמכותי. יש המון דרכים ליצור תוכן איכותי.

הנחת העבודה שלי היא שלרוב האנשים יש מספיק קומון סנס בשביל לדעת אם התוכן שהוא כתב עוזר לאנשים או שהוא מבלבל את השכל.

נסיון, מומחיות, סמכותיות, אמינות

במשך שנים, מקדמי אתרים ידעו להגיד שלגוגל מאוד אכפת מ E-A-T: מומחיות, סמכותיות, אמינות (expertise, authoritativeness, trustworthiness). כמה שבועות לפני שגוגל הודיעו שאין להם בעיה עם תוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית, הם הוסיפו עוד E: נסיון, או חווייה (Experience).

להתראות E-A-T, ברוך הבא E-E-A-T.

אני משוכנעת שה-E החדשה נוספה בדיוק בגלל ה-AI, ושהתזמון לא היה מקרי. למכונה לא יכול להיות נסיון בשום תחום. לכן בתוכן שאתם כותבים, תכניסו כמה מילים אישיות בגוף ראשון, כמו “לדעתי”, “מנסיוני”, או סיפורים אישיים כמו שאני כתבתי על חמותי.

אם נהגתם לעשות את זה עד עכשיו, יופי. אם לא – אולי שווה להתחיל. מצד שני אל תילחצו יותר מדי. זה לא שלכותבי תוכן יש נסיון ברוב מה שהם כותבים עליו.

תבדקו עובדות

כלי AI הם “עוזר יצירתי”, לא עוזר מחקר. הם נועדו להיות יצירתיים, לא מדוייקים. לכן תבדקו את העובדות שהם נותנים לכם. אתם יכולים לבקש מהם מראש לכלול בטקסט סטטיסטיקות ונתונים שאתם הכנסתם, אבל כל נתון שבא מהכלי – תבדקו.

כשחמותי שיחקה עם כלי AI וביקשה שיכתוב לה מאמר אקדמי, הכלי הכניס ציטוטים והפניות למאמרים אחרים. כשחמותי בדקה, היא גילתה שהחוקרים קיימים, המאמרים והציטוטים הם אכן בתחומי המחקר של החוקרים האלו – אבל שגם המאמרים וגם הציטוטים מומצאים לגמרי.

תבחרו את כלי ה-AI שלכם

צ’אט GPT הוא כלי בסדר גמור בסך הכל והחידוש העצום שלו הוא שהוא נוצר עבור המשתמש הביתי. הוא מדהים בשביל כתיבת קוד וregex, אבל יש המון כלי AI הרבה יותר טובים שנועדו מלכתחילה כדי ליצור תוכן.

יש כלים שיתנו לכם מאמר מוכן אחרי שתכניסו לו בריף ויש כאלה שתוכלו “לנהוג” עליו ולכוון אותו תוך כדי תנועה. אחרי ששיחקתי עם כמה כלים בעצמי וראיתי קולגות עובדים עם עוד כמה – הכלי האהוב עלי הוא Jasper AI (אנגלית בלבד. לתוכן AI בעברית תגללו קצת למטה). זה כלי שמאפשר לכתוב תוכן איכותי. אתם “נוהגים” על הכלי ומכוונים אותו, מה שעוזר לאיכות תוך כדי תנועה. כן, אפשר גם לקבל ממנו פלט של כמה מאות מילים בלחיצת כפתור – אבל אני מעדיפה את האפשרות האיטית יותר שמייצרת תוכן איכותי יותר.

עוד יתרון שלו הוא השימוש ב-tone of voice. בזמן שבכלי AI אחרים יש, במקרה הטוב, רשימה סגורה של כמה אפשרויות (מלומד, שנון, חברי וכו’), בג’ספר אפשר לכתוב באופן חופשי, לשנות את הטון באמצע הטקסט וגם להכניס לו שמות של אנשים. כך, לבלוג אופנה אפשר להשתמש בטון של קים קרדשיאן ולבלוג על השראה בקול של אופרה ווינפרי.

יש דברים שעדיף לכתוב בלי AI

המאמר הזה, מראשיתו עד סופו, נכתב על ידִי. אף מילה אחת לא נכתבה על ידי AI. אני יודעת לספר את ההיסטוריה באופן שאני לא סומכת על כלי בינה מלאכותית שיוכל. יש פה המון דברים שאני כותבת בגוף ראשון מהחווייה והנסיון שלי (מישהו אמר E-E-A-T?).

בינה מלאכותית תהיה מצוינת במאמרי הדרכה והסבר (איך לעשות, מה מתאים, מה זה וכו’), אבל מאמרים שיש לך ידע מקצועי יחודי, נסיון, אנקדוטות, חוויות – עדיף לכתוב לפחות חלק מהם ידנית.

AI יכול לעזור עם המעטפת

אם אתם בכל זאת מעדיפים לא להשתמש ב-AI כדי לכתוב תוכן – אל. אפשר לא לכתוב פסקאות ומאמרים שלמים באמצעות AI, אבל עדיין אפשר להשתמש ביצירתיות שלו.

כמה דברים נוספים שאפשר לבקש מכלי AI לעשות:

  • לתת לך רעיונות לתוכן. לא יהיו לו הנתונים שיש למחקר מילות מפתח, כמו נפח חיפוש, אבל כנראה שיהיו לו כמה רעיונות ששווה לקחת.
  • הצעת כותרות למאמרים: אני שונאת לכתוב כותרות למאמרים ותמיד שמחה שלוקחים את זה ממני.
  • כתיבת מבנה למאמר (אאוטליין): אפשר לבקש מהכלי לתת אאוטליין שלם למאמר, ואפשר גם לבקש ממנו לתת כותרות משנה (H3 ומטה). למשל את רשימת הדברים שאפשר לעשות עם AI – תיאורטית יכולתי לבקש מכלי AI לתת לי, גם אם את פסקאות הפירוט אני כותבת בעצמי. 
  • כתיבת תקציר, מטא טייטל ומטא דסקריפשן: כנ”ל. אלוהים אני שונאת לכתוב מטא דשקריפשנים, וגם בתקצירים אני חצי כוח.
  • קיצור פסקאות ארוכות או “הפשטה” שלהן: לכלי AI יש פיצ’רים שמאפשרים לקצר או להאריך פסקאות. לג’ספר יש פיצ’ר שמאפשר להסביר את התוכן לילד בן 10, כלומר מפשט את התוכן.
  • עזרו לכם לכתוב את ההתחלה או המסקנה, בזמן שאתם כותבים את הגוף. להתניע מאמרים זה קשה ולסכם אותם כנ”ל. הכלים האלה יכולים להציע פסקאות פתיחה לא רעות.

AI בעברית

כרגע הדיון על האם גוגל בעד או נגד תוכן AI רלוונטי בעיקר לשפות עם הרבה דוברים, כמו אנגלית. לעברית יש פחות מ-10 מליון דוברים מה שהופך אותה לשפה קטנה מכדי שהשקעה כלכלית בפיתוח כלי AI טוב תשתלם.

בצ’אט GPT אפשר ליצור תוכן בעברית, אבל כחלק מתנאי השימוש, כשמשתמשים בו באתר צריך להגיד מפורשות שהתוכן נוצר באמצעותו.

עוד כלי שמייצר תוכן AI בעברית הוא rytr והתוכן שהוא מייצר הוא עדיין ספאמי. התחביר סביר אבל הוא מתרגם לא טוב, לא שומר על אחידות זכר-נקבה, כותב דברים קצרים ובסך הכל – הוא עדיין רחוק מאוד להחליף בני אדם. הכלי הזה שימש אותי כדי לכתוב תוכן להוציא ממנו קישורים באתרי תמיכה. זה הכל.

חוץ מזה, גם התחרות בגוגל בעברית הרבה פחות קשה והאלגוריתם עושה בעברית הרבה יותר שכונה.

לכתוב תוכן באנגלית ואז לתרגם

תוכן שמתורגם משפה אחרת עדיין נחשב תוכן מקורי. זאת גם פרקטיקה מוכרת אצל אנשי SEO בעברית – למצוא מאמרים טובים באנגלית, לתרגם אותם עם גוגל טרנסלייט או reverso ואז לערוך את התרגום (או לא לערוך ולהשאיר ברמת גוגל טרנסלייט. תלוי כמה הם משקיעים). גוגל טרנסלייט מתרגם עד 5,000 תווים בפעם אחת, שזה בערך 700-800 מילה.

טכנית אפשר לעשות מנוי לכלי AI, ליצור איתו תוכן, להעביר בגוגל טרנסלייט, לערוך את התרגום ולהעלות לאתר. אבל המטרה בתוכן AI היא לחסוך זמן. לפעמים כל התהליך הזה יכול להיות מהיר יותר מאשר לכתוב משהו מאפס בעצמכם או (לשלם לכותבי תוכן) – אבל בהרבה מקרים לא.

האפשרות קיימת, אין עם זה בעיית SEO, השאלה היא על הזמן/תקציב ועל סדרי העדיפויות שלכם.

לסיכום: איך ליצור תוכן AI שידורג בגוגל

עשה:

  1. אל תהססו להשתמש בכלי AI ליצירת תוכן. זה לא נוגד את ההנחיות של גוגל
  2. תקראו את התוכן ותשתמשו בשיקול הדעת האנושי שלכם: התוכן הזה היה מספק אתכם? זה עונה לכם על השאלות?
  3. תנו מידע חדש: זה הרוטב הסודי שיכניס אתכם לתוצאות החיפוש
  4. תבדקו עובדות: זה עוזר יצירתי, לא כלי עובדתי
  5. תוסיפו חווייה: נסיון, מומחיות, סמכותיות, אמינות, מילים בגוף ראשון.
  6. השתמשו בשיקול הדעת האנושי. יש דברים שעדיף לכתוב בעצמכם.
  7. תשתמשו ביצירתיות של הבינה המלאכותית לרעיונות ולפרטים קטנים

אל תעשה:

  1. אל תכתוב תוכן “פלאפי” שאינו עונה על שאלה או צורך ואל תכניס מילים לחינם
  2. אל תתייחס לבינה מלאכותית ככותב רפאים
  3. אל תעלה תוכן AI מבלי לקרוא אותו קודם. ייתכן שתצטרך לשנות את הניסוח או לתקן דברים.
  4. אל תעלה תוכן בינה מלאכותית בלי בדיקת עובדות

אמ;לק:

מה דעתו של גוגל על תוכן AI?

בפברואר 2023 גוגל הוציאו הודעה שלא אכפת להם מי כתב את התוכן, אדם או AI, כל עוד הוא עומד בהנחיות התוכן של גוגל.

אפשר להופיע גבוה בגוגל עם תוכן שנכתב על ידי AI?

כן, ובלבד שהתוכן איכותי. ל”תוכן איכותי” יש כמה הגדרות שמופיעות במאמר, ואין שום סיבה שתוכן שנוצר בעזרת בינה מלאכותית לא יענה על הדרישות האלה.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד