לבחור את הקישורים המתאימים

מדריך הקישורים המלא: איך להוציא קישורים, מילים להוציא מהן קישור, איך לבחור אתר להוצאת קישור, איכות לעומת כמות קישורים ועוד.

תוכן עניינים

על שלושה דברים קידום אתרים עומד: תוכן, קישורים ועבודות אופטימיזציה באתר. על תוכן יש קטגוריה שלמה באתר. על אופטימיזציה יש לא מעט מאמרים, מציעה להתחיל במאמר על מאיפה להתחיל אופטימיזציה באתר. נשארנו עם קישורים.

ככל שהנישה שהאתר המקודם תחרותית יותר, כלומר ככל שיש יותר מתחרים על תוצאות החיפוש בגוגל – כך קישורים נדרשים יותר.

החידוש הכי גדול של גוגל כמנוע חיפוש היה השימוש בקישורים כפרמטר לדירוג איכות האתרים, במה שנקרא "פייג'רנק" (PageRank). למעשה השם הראשון של גוגל, לפני שהם היו גוגל, היה BackRub. זה גם היה משחק מילים על "עיסוי גב" אבל גם רפרנס לקישורים שמפנים לאתר שלך, שנקראים באנגלית Back Links.

כלומר לא רק תוכן האתר והעמוד היו פרמטרים בדירוג הרלוונטיות שלו ובכמה גבוה הוא יופיע בתוצאות החיפוש – אלא לראשונה גם כמה קישורים יש לו מאתרים אחרים.

עד 2012 (מה שנקרא "עדכון פינגווין") "בניית קישורים" היתה רק להשיג כמה שיותר קישורים. מ-2012 המגמה היא איכות על פני כמות. קישור איכותי הוא קישור מאתר חזק, רלוונטי, ועם תוכן מקורי.

מה זאת בניית קישורים

על פי מוז, בניית קישורים הוא "התהליך שבו משיגים היפרלינקים (הפניות) מאתר אחד לאתר שלנו. קישור הם הדרך של משתמשים ושל זחלנים של מנועי חיפוש לעבור בין עמודים באינטרנט".

לקישורים יש שתי מטרות: הראשונה (והזנוחה קצת) היא להביא לאתר שלנו משתמשים אנושיים. השנייה היא לחזק את סמכות העמוד שלכם בעיני מנוע החיפוש.

קישורים עובדים באופן דומה להמלצות בעולם האמיתי: ככל שהאתר שממנו אתם מוציאים את הקישור חזק יותר ורלוונטי יותר לתחום שלכם – כך "המלצה" ממנו שווה יותר.

ה"המלצות" האלו נקראות בשפה המקצועית "ג'וּס". לינק הוא בעצם העברת ג'וס מעמוד – לאתר. ככל שהאתר חזק יותר, וככל שהעמוד שממנו מקשרים אליכם קרוב יותר לעמוד הבית – כך יש לו יותר ג'וס להעביר לכם.

דרכים להשיג קישורים חזקים

יש המון דרכים להשיג קישורים. אפשר להשיג אותם באמצעות תגובות בפורומים או ברשתות חברתיות, אפשר לבנות אתרי תמיכה ולקשר מהם, אפשר לפרסם בטאבולה או באאוטבריין, ועוד ועוד. הדרכים הממומנות יעילות מבחינת הטראפיק, לא מבחינת העברת ג'וס מאתר שתתרום לקידום האורגני שלו.

אלו הדרכים הנפוצות של מקדמי אתרים להשיג קישורים:

קישורים פנימיים

קל לשכוח שקישורים פנימיים הם גם קישורים. אמנם המאמר הזה מדבר על קישורים חיצוניים, אבל אתרים עם קישורים פנימיים בין מאמרים וממאמרים לעמודים – מתקדמים בדירוגים יותר מאתרים שלא עושים את זה. זה גם סוג הקישורים שהכי קל להשיג, כי זה באתר שלכם ואתם לא צריכים אף אחד בשביל זה.

קישור פנימי זה למשל לקשר ממאמר אחד למאמר אחר באתר, או ממאמר לעמוד, כמו המאמר הזה לעמוד קידום אתרים בגוגל.

הוצאת קישורים מאתגר
קישורים! צילום: Tamanna Rumee

קניית קישורים

גוגל טוענים שהם לא משתגעים עליה – אבל אין להם דרך לעקוב אחריה והיא הדרך הפשוטה להשיג קישורים. יש מי שמספקים קישורים בתשלום מתוך אתרים שבבעלותם או שיש להם גישה אליהם. אלו יכולים להיות אתרים קטנים שכל מטרתם הוצאת קישורים (אתרי תמיכה); אלו יכולים להיות אתרים חזקים ומקודמים בבעלות החברה, שיש להם כניסות וקישורים; ואלו יכולים להיות אתרים שגם אתם גולשים בהם בקביעות ומוכרים קישורים.

לקניית קישורים מאתרי תמיכה חזקים במחיר הכי זול ברשת, אני משתמשת ברייטבוט מבית סקיירוקט.
לקישורים איכותיים מאתרים חזקים דברו עם אופיר מלינק פאוור, ואל תשכחו להגיד שליאור שפירא שלחה אתכם.

כתיבת מאמר אורח

מאמר אורח זאת דרך להשיג קישור ולתת תמורתו תוכן מעולה ורלוונטי. היתרון הוא קישור מאתר שיכול להיות מצוין לכם, החסרון הוא שלא כולם יכולים לייצר תוכן איכותי או מעוניינים לרכוש תוכן איכותי. זה מצריך עבודה עם כותבי תוכן טובים – או ישיבה לכתוב בעצמכם, דבר שלא פשוט לכולם מבחינת המיומנות או מבחינת הזמן.

חסרון נוסף הוא הקושי לאתר אתרים שמעוניינים במאמרי אורח או שיסכימו לכך. עם זאת, לא בטוח שיש לכם מה להפסיד אם תפנו לאתרים חזקים בנישה הרלוונטית ותציעו לכתוב להם מאמר. אם יש לכם קולגות בתחומים קרובים, שאתם לא מתחרים בהם ישירות – זה מקום טוב להתחיל בו.

יתרון נוסף של כתיבת מאמרי אורח תחת שמכם הוא חיזוק הסמכות שלכם ככותבים בעיני גוגל, במה שנקרא EAT (expertise, authority, trustworthiness: מומחיות, סמכותיות, אמינות).

החלפת קישורים

דרך יותר מסובכת כי היא מצריכה שלושה אתרים ולא רק שניים. למה שלושה? כי להחליף קישורים מאתר א' לאתר ב' ומאתר ב' בחזרה לאתר א' דומה להחלפת כבשה תמורת כבשה בקטאן. מבחינת העברת ג'וס לאתר, לא עשינו פה כלום. מה שכן השגנו זה טראפיק וקישור בין העמוד המקושר לטקסט העוגן שמקשר אליו, שזה לא רע, אבל אפשר לעשות את זה יותר אפקטיבי: אתר א' מקשר לאתר ב', אתר ב' מקשר לאתר ג', אתר ג' מקשר לאתר א'.

לדוגמה: אני מקדמת אתר שעוסק בתוספי תזונה וגם אתר עם בלוג מתכונים. לקולגה שלי יש אתר שעוסק בכושר. אני מקשרת מאתר תוספי התזונה שלי לאתר הכושר של הקולגה. הקולגה מקשרת מאתר הכושר שלה לעמוד באתר של לקוח שלי שעוסק במתכונים. אתר המתכונים מפנה לעמוד תוספי התזונה שלי. כך בשרשרת כולם מקבלים ג'וס.

עוד דוגמה: אשת אוטומציות מקשרת לאתר של אשת SEO שמקשרת לאתר של בונת אתרים שמקשרת לאתר של אשת האוטומציות שלנו.

איתור קישורים שבורים באתרים

דרך נוספת היא לבחון אתרים חזקים ומקודמים, לאתר בהם קישורים שבורים – ולהציע להחליף אותם במאמרים משלכם. אפשר להיתקל בקישורים שכאלו במקרה, כשגלשתם באתר כזה – אבל אפשר גם לסרוק אותם במיוחד, למשל באמצעות סקרימינג פרוג.

את הפניה וההצעה להחליף את הקישור השבור בקישור לאתר משלכם אפשר לעשות לפני שיש לכם מאמר כתוב באותו נושא ואפשר גם אחרי שכבר יש מאמר כתוב שאתם יכולים להציע לקשר אליו. תלוי בסיכון שאתם רוצים לקחת בכתיבת מאמר במיוחד. הגישה היפה בעיני היא במידת האפשר לכתוב את המאמר. גם אם לא יקשרו אליו – יש לכם מאמר איכותי נוסף לאתר שלכם.

השגת קישורים טבעית

הגביע הקדוש של הקישורים. זה זה לא משהו שאפשר לשלוט עליו אקטיבית, רק לעזור לו לקרות. כדי להשיג קישורים באופן טבעי צריך שיהיה להם משהו שבאמת שווה לקשר אליו: תוכן מעולה, מוצר מצוין, לפעמים גם קישור אפיליאציה עובד (למרות שבמצב הזה נהוג לשים תגית שהקישור ממומן). משהו שיתן לאנשים סיבה לקשר לאתר שלכם.

אם אתם לא בונים על פירגון מהמתחרים שלכם, הנה טיפ לגרום לזה לקרות: לא פעם, יותר קל לקשר למאמרים באתרים שלא מתחרים בכם ישירות. למשל אם אתם אתר שעוסק בכלכלת המשפחה, יהיה לכם קל יותר לקשר למאמר מצוין על חיסכון בחשמל מהאתר של חברת החשמל או של חנות מוצרי אלקטרוניקה ולא מאתר כלכלת משפחה מתחרה.

באתר שלי, מקדמת אתרים, אני אעדיף לקשר לאתרים של מעצבי אתרים ואנשי סושיאל, ולא מקדמי אתרים אחרים.

לבחור אתר להוצאת קישורים

אם אתם קונים קישורים, מה שרובנו עושים רוב הזמן, ככה תבחרו את האתר:

איכות לעומת כמות

דיברנו בהתחלה על זה שקישורים איכותיים חשובים יותר מהרבה קישורים. בדרך כלל אני אבחר להוציא ללקוחות שלי קישורים מאתרים חזקים ככל האפשר – על פני הרבה קישורים.

חוזק

אם יש לכם יכולת לבחור, אתם רוצים להוציא קישור מאתרים כמה שיותר חזקים.

יש שני מדדים מקובלים למדידת חוזק של אתרים. אחד של כלי שנקרא Majestic והמדדים שלו הם Trust flow ו- Citation Clow. רוב האתרים בארץ יקבלו עד ציון 37. כדאי שהיחס בין שני המדדים יהיה כמה שיותר קרוב ל-1:1, אבל גם אם אחד הוא כפול מהשני זה סבבה.

אתם יכולים לראות בעצמכם את הנתונים האלו על אתרים באצעות הורדת תוסף Majestic לכרום שלכם. מי שמשתמשים בגרסה החינמית (כמוני) צריכים לאמת שהם בני אדם לפני שהם יכולים לראות את הציון.

אישור תוסף majestic
כאן ללחוץ לאישור. השלב הראשון באישור שאנחנו לא רובוט בתוסף מג'סטיק

מדד שני הוא DR (Domain Rating), של כלי שנקרא Ahresf. המדד הזה נחשב אמין יותר.

אם אתם סקרנים לראות את ה-DR וגם את ה-Trust וה-Citation של האתר שלכם ושל כל אתר (מתחרים או קולגות), אתם יכולים לעשות את זה גם בסקיירוקט. ההרשמה אליו היא חינם.

נישה

יש אתרים שהם פשוט חזקים, ואז להוציא מהם קישור יעשה לכם טוב נקודה. למשל אתרי חדשות גדולים.

יש אתרים שהם גם חזקים וגם בנישה שלכם. למשל לקוסמטיקאית בכרמיאל כדאי להוציא קישורים גם מאתרים כמה שיותר חזקים בתחום הקוסמטיקה וגם מאתרים שקשורים לגאוגרפיה של כרמיאל, כמו מקומונים (כן, גם מיקום העסק נחשב נישה).

קישורי Nofollow

רוב הקישורים הם קישורי Follow, כלומר קישורים שמעבירים "ג'וס" מהאתר המקשר לאתר שלכם.

יש גם אתרים שקישור מהם הוא קישור Nofollow. המוכר ביניהם הוא ויקיפדיה. גם מהם כדאי להוציא קישורים כי הם מחזקים את סמכות האתר שלכם, וכי זה מביא לכם עוד טראפיק, אז מה אכפת לכם.

לאילו עמודים לקשר

באתרים חדשים נקשר לעמוד הבית, שהוא העמוד שבמצב תקין – הוא הכי חזק באתר. אחרי שניתן לו בוסט, אנחנו יכולים לקשר גם לעמודים פנימיים.

אני מקשרת לעמודים שהלקוחות שלי רוצים לקדם: עמודי מוצר, ומאמרים שמקשרים לעמודי המוצר.

חשוב להגיד שאם יש לכם עסק עונתי, לקישורים לוקח זמן. תתחילו לקדם את פורים ופסח כבר בחנוכה, ואת ראש השנה בשבועות.

מאילו מילים להוציא קישור לאתר

חוץ מלבחור כמה קישורים להוציא לאתר שלך (לפעמים זאת שאלה של תקציב) ולאילו עמודים לקשר – צריך לבחור מאילו מילים יצא הקישור.

המילים שיקשרו לאתר יכולות להיות "לחץ פה", יכול להיות "כאן" ("להרחבה לחצו כאן"). אני נוהגת לקשר לאתרים של לקוחות שלי ממילים שקשורות לנושא שאני רוצה לקדם: "חנות תקליטים", "פודקאסטים מומלצים",

איפה אפשר לראות את הקישורים של האתר שלי

בקונסול

בדיקת קישורים בגוגל סרצ' קונסול

את הקישורים שמפנים לאתר שלכם אפשר לראות בגוגל סרצ' קונסול, בתפריט הצד תחת "קישורים" (או Links באנגלית). בעמוד הקישורים אפשר לראות ארבעה דוחות:

Top linking sites קישורים
  1. קישורים חיצוניים (External Links): העמודים באתר שלך שיש אליהם הכי הרבה קישורים מאתרים חיצוניים.
  2. קישורים פנימיים (Internal Links): העמודים באתר שלך שיש אליהם הכי הרבה קישורים פנימיים מהאתר שלך.
  3. Top linking sites (בטח מתורגם ל"האתרים הכי מקשרים"): האתרים שיוצאים מהם הכי הרבה קישורים לאתר שלכם
  4. Top linking text: המילים שיש הכי הרבה קישורים מהן לאתר שלך.

בדוחות יש גם את הקישור וגם את מספר הלינקים. כל אחד מהדוחות אפשר לפתוח לדוח מלא יותר, ועל כל אחת מהשורות אפשר לפתוח להרחבה.

בahrefs

גם ב-Ahrefs אפשר לראות את הקישורים הנכנסים שלכם, אבל כאמור הכלי הזה יקר ואם אתם לא אנשי SEO – אתם לא צריכים לקנות אותו. זה המון כסף בשביל כלי שכמעט ולא ישמש אתכם. המסלול הזול הוא 82 דולר לחודש בתשלום לשנה. זה טוב בעיקר כדי לראות את הקישורים הנכנסים של המתחרים ולדעת מאיפה אתם גם יכולים להוציא קישור ולעקוף אותם.

מה לא לעשות

אפשר להתחיל בקלות ממה לא לעשות: לא להוציא קישורי ספאם. קישורים מתגובות באתרים וקישורים מאתרי תמיכה יכולים לעבוד, אבל הם יכולים גם לגרום נזק – או פשוט להיות פחות אפקטיביים מבניית קישורים נכונה. חבל על האנרגיה שלכם כמקדמים.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

להרשמה לעדכונים

אני מקפידה לשלוח בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל.
כלומר: קצר ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד. 

אפשר לדבר גם פה

ליאור שפירא בלוג
קידום אורגני בגוגל בנוי על שני יסודות: חיזוק סמכות האתר בעיני גוגל וחיזוק הקשר בין האתר לנישה שלו. המטרה: לתפוס ביטויים ומיקומים. מה זה אומר ואיך עושים את זה?