מבוא לקישורים ודרכים להשיג קישורים חזקים

אחד הפרמטרים הכי חשובים בקידום אתר הוא קישורים חיצוניים שיפנו לאתר שלך. למה זה חשוב ואיך להשיג קישורים כאלו? מדריך פשוט לבעלי אתרים.

תוכן עניינים

קישורים חיצוניים הם דבר שבלעדיו קשה מאוד עד בלתי אפשרי לקדם אתרים. ראיתי אתרים בודדים שהצליחו להתקדם ככה – כי הם היו פורטלי תוכן ענקיים עם מאות מאמרים, והעמודים שקודמו בהם היו בנישה לא תחרותית. לעומת זאת ראיתי אתרים דלים בתוכן שהצליחו להתקדם בביטויים תחרותיים – בזכות קישורים טובים.

המדריך הזה מתחלק לארבעה חלקים:
1. למה צריך בכלל קישורים חיצוניים
2. איך לקשר לאתר שלך
3. מאילו אתרים לקשר
4. מאיפה משיגים קישורים

למה צריך קישורים חיצוניים

‏קישורים מאתרים אחרים עובדים כמו המלצות בעולם האמיתי.
איך בוחרים מאיזה אתר לקשר? לפי שני פרמטרים: ‏כמה שהאתר יותר קשור לתחום שלך וכמה שהוא יותר חזק – ככה יותר טוב.

חזק הכוונה מקודם אורגנית: נחשב אמין, עם טראפיק – ויש כמובן דרכים למדוד את זה. אפשר לשאול את בעלי האתר על טראפיק, ויש כלים למדוד חוזק. כלי חינמי הוא התוסף לכרום של Majestic.

קשור לתחום זה כבר קומון סנס: אם האתר שלך הוא בלוג יצירה, קישור מאתר של מוסך יהיה פחות רלוונטי אליך.

המונח המקצועי ל"כוח" שיוצא מקישורים חיצוניים ועובר לאתר שלך הוא "ג'וס", והפועל הוא "להעביר ג'וס מאתר לאתר" או "מעמוד לעמוד".

איך לקשר לאתר שלך

מאיפה להוציא את הקישור?

המקום באתר שממנו מוציאים את הקישור אליכם הוא רלוונטי. ‏זה דומה לקרדיט בסרטים: יש קרדיטים ראשיים בשיר פתיחה, קרדיטים באותיות גדולות בראש הכתוביות בסיום ויש גם קרדיטים לקראת סוף שיר הסיום, באותיות קטנטנות שמי רואה את זה בכלל.

בעת הפרסום המאמר עם הקישור אליכם צריך להיות עד שני קליקים מדף הבית. ‏מרחק עד שני קליקים מדף הבית למשל אומר:
‏0. דף הבית
‏1. עמוד בלוג
‏2. הפוסט בבלוג שמקשר אליך.

‏אופציה נוספת (קליק אחד מדף הבית):
‏0. עמוד הבית
‏1. קישור מעמוד הבית לפוסט בבלוג שמקשר אליך

לאן באתר שלך לקשר?

הקישורים החיצוניים אמורים להפנות גם לעמוד הבית (שאמור להיות העמוד הכי חזק באתר שלך) וגם לעמודים פנימיים, בין אם אלו עמודי שירות, קטגוריות מוצרים או מאמרים. זה תלוי באסטרטגיית ה-SEO ובאילו עמודים רוצים לקדם.

מאילו אתרים לקשר

קישורים חיצוניים – איכות לעומת כמות

אם זה אתר חדש דנדש שאף אחד עוד לא שמע עליו, או אתר שעוד לא קודם אורגנית אף פעם – קישורים מאתרים חלשים יחסית, שנקראים "אתרי תמיכה" וגם עולים פחות – יכולים לעבוד. אפשר לקנות קישורים כאלו בכמה עשרות שקלים אצל ספקי קישורים (וגם לי יש כמה אתרי תמיכה), וגם יש כלים, כמו SkyRocket, שבאמצעות WriterBot (כלי שהוא חלק ממנו) – מאפשרים לקנות קישורים מאתרי תמיכה חזקים שנבנו על דומיין יד שנייה – בכמה עשרות שקלים לחבילת קישורים. אני גם משתמשת בהם כדי לתת בוסט ראשוני לאתרים חדשים שלי ושל לקוחות שלי.

אם האתר כבר התחיל קידום, כמו הרבה דברים בחיים, איכות עדיפה על כמות. קישורים מאתרים איכותיים יעשו עבודה יותר טובה בקידום האתר שלכם מקישורים מאתרי תמיכה.

מה יוצא לבעל האתר מלפרסם קישורים אליכם?

‏האתר שמוציאים אליו קישור, כלומר שמקדמים אותו, מרוויח מזה עלייה במיקומים, ולא פעם גם טראפיק. ‏אבל מה מרוויח מזה האתר שמוציאים ממנו קישור?

‏לבעל האתר המקשר יש שני רווחים:
‏1. תוכן איכותי שיתפרסם אצלו באתר. מאמר מקצועי, ראיון, משהו שיתן ערך לקוראים שלו.
‏2. כסף. הם בנו פלטפורמה, אתר, השקיעו בו זמן וכסף, בנו לו מוניטין, שם, קהל קוראים, ואם מישהו רוצה להנות מזה – שישלם.

ככל שהאתר איכותי ו"אמיתי" יותר, כלומר נועד לתוכן ויש בו פחות קישורים יוצאים – ככה יותר טוב להוציא ממנו קישורים. אבל גם אתרים שנועדו בעיקר שיוציאו מהם קישורים יכולים להיות בסדר פעם ב-.

‏אבל לקוחות שרוצים קישורים מאתרים שווים – צריכים לשלם.

יש המון דרכים להשיג קישורים. אפשר להשיג אותם באמצעות תגובות בפורומים או ברשתות חברתיות, אפשר לבנות אתרי תמיכה ולקשר מהם, אפשר לפרסם בטאבולה או באאוטבריין, ועוד ועוד. חלק מהדרכים אפקטיביות מבחינת טראפיק, ודאי דרכי הקידום הממומן. אבל אנחנו מדברים פה רק על שהן אפקטיביות מבחינת העברת הג'וס מאתרים ו"הצבעה" על האתר אתר איכותי באופן שיתרום לקידום האורגני שלו. 

דרכים להשיג קישורים איכותיים לאתר

מוז מציינים ש"השגת קישורים שלא ביקשתם זאת הנירוונה של SEO. זה תמיד משהו שכדאי לשאוף אליו ולעבוד כדי להשיג. הדרך עושים את זה באמצעות השקעה באתר: מוצר טוב או אספקט בשירות, או תוכן מעולה. עד שזה יקרה, אלו דרכים להשיג קישורים לאתר: 

קניית קישורים

היא פרקטיקה שגוגל טוענים שהם לא משתגעים עליה – אבל אין להם דרך לעקוב אחריה והיא הדרך הפשוטה להשיג קישורים. יש מי שמספקים קישורים בתשלום מתוך אתרים שבבעלותם או שיש להם גישה אליהם.

אלו יכולים להיות אתרים קטנים שכל מטרתם הוצאת קישורים (אתרי תמיכה); אלו יכולים להיות אתרים חזקים ומקודמים בבעלות החברה, שיש להם כניסות וקישורים; ואלו יכולים להיות אתרים שגם אתם גולשים בהם בקביעות ומוכרים קישורים.

כתיבת מאמר אורח

כתיבת מאמר אורח היא דרך להשיג קישור ולתת תמורתו תוכן מעולה ורלוונטי. היתרון הוא קישור מאתר שיכול להיות מצוין לכם, החסרון הוא שלא כולם יכולים לייצר תוכן איכותי או מעוניינים לרכוש תוכן איכותי. זה מצריך עבודה עם כותבי תוכן טובים – או ישיבה לכתוב בעצמכם, דבר שלא פשוט לכולם מבחינת המיומנות או מבחינת הזמן. חסרון נוסף הוא הקושי לאתר אתרים שמעוניינים במאמרי אורח או שיסכימו לכך. עם זאת, לא בטוח שיש לכם מה להפסיד אם תפנו לאתרים חזקים בנישה הרלוונטית ותציעו לכתוב להם מאמר.

יתרון נוסף של מאמרי אורח תחת שמכם הוא חיזוק הסמכות שלכם ככותבים בעיני גוגל, במה שנקרא EAT (expertise, authority, trustworthiness: מומחיות, סמכותיות, אמינות).

החלפת קישורים

היא דרך יותר מסובכת והיא מצריכה שלושה אתרים ולא רק שניים. למה שלושה? כי להחליף קישורים מאתר א' לאתר ב' ומאתר ב' בחזרה לאתר א' דומה להחלפת כבשה תמורת כבשה בקטאן. מבחינת העברת ג'וס לאתר, לא עשינו פה כלום. מה שכן השגנו זה טראפיק וקישור בין העמוד המקושר לטקסט העוגן שמקשר אליו, שזה לא רע, אבל אפשר לעשות את זה יותר אפקטיבי: אתר א' מקשר לאתר ב', אתר ב' מקשר לאתר ג', אתר ג' מקשר לאתר א'.

לדוגמה: אני מקדמת אתר שעוסק בתוספי תזונה וגם אתר עם בלוג מתכונים. לקולגה שלי יש אתר שעוסק בכושר. אני מקשרת מאתר תוספי התזונה שלי לאתר הכושר של הקולגה. הקולגה מקשרת מאתר הכושר שלה לעמוד באתר של לקוח שלי שעוסק במתכונים. אתר המתכונים מפנה לעמוד תוספי התזונה שלי. כך בשרשרת כולם מקבלים ג'וס.

איתור קישורים שבורים באתרים

דרך נוספת היא לבחון אתרים חזקים ומקודמים, לאתר בהם קישורים שבורים – ולהציע להחליף אותם במאמרים משלכם. אפשר להיתקל בקישורים שכאלו במקרה, כשגלשתם באתר כזה – אבל אפשר גם לסרוק אותם במיוחד, למשל באמצעות סקרימינג פרוג. את הפניה וההצעה להחליף את הקישור השבור בקישור לאתר משלכם אפשר לעשות לפני שיש לכם מאמר כתוב באותו נושא ואפשר גם אחרי שכבר יש מאמר כתוב שאתם יכולים להציע לקשר אליו. תלוי בסיכון שאתם רוצים לקחת בכתיבת מאמר במיוחד. הגישה היפה בעיני היא במידת האפשר לכתוב את המאמר. גם אם לא יקשרו אליו – יש לכם מאמר איכותי נוסף לאתר שלכם.

השגת קישורים טבעית

הגביע הקדוש של הקישורים. זה נכנס אחרון כי זה לא משהו שאפשר לשלוט עליו, רק לעזור לו לקרות. כדי להשיג קישורים באופן טבעי צריך שיהיה להם משהו שבאמת שווה לקשר אליו: תוכן מעולה, מוצר מצוין, לפעמים גם קישור אפיליאציה עובד (למרות שבמצב הזה נהוג לשים תגית שהקישור ממומן). משהו שיתן לאנשים סיבה לקשר לאתר שלכם.

אם אתם לא בונים על פירגון מהמתחרים שלכם, הנה טיפ לגרום לזה לקרות: לא פעם, יותר קל לקשר למאמרים באתרים שלא מתחרים בכם ישירות. למשל אם אתם אתר שעוסק בכלכלת המשפחה, יהיה לכם קל יותר לקשר למאמר מצוין על חיסכון בחשמל מהאתר של חברת החשמל או של חנות מוצרי אלקטרוניקה ולא מאתר כלכלת משפחה מתחרה.

מה לא לעשות

אפשר להתחיל בקלות ממה לא לעשות: לא להוציא קישורי ספאם. קישורים מתגובות באתרים וקישורים מאתרי תמיכה יכולים לעבוד, אבל הם יכולים גם לגרום נזק – או פשוט להיות פחות אפקטיביים מבניית קישורים נכונה. חבל על האנרגיה שלכם כמקדמים.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

להרשמה לעדכונים

אני מקפידה לשלוח בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל.
כלומר: קצר ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד. 

אפשר לדבר גם פה

ליאור שפירא בלוג
קידום אורגני בגוגל בנוי על שני יסודות: חיזוק סמכות האתר בעיני גוגל וחיזוק הקשר בין האתר לנישה שלו. המטרה: לתפוס ביטויים ומיקומים. מה זה אומר ואיך עושים את זה?