איך לתכנן אסטרטגיית בניית קישורים

אחד הפרמטרים הכי חשובים בקידום אתר הוא קישורים חיצוניים שיפנו לאתר שלך. איך לבחור אתר להוצאת קישור, מילים להוציא מהן קישור, איכות לעומת כמות קישורים ועוד.

תוכן עניינים

על שלושה דברים קידום אתרים עומד: תוכן, קישורים ועבודות אופטימיזציה באתר. על תוכן יש קטגוריה שלמה באתר. על אופטימיזציה יש לא מעט מאמרים, מציעה להתחיל במאמר על מאיפה להתחיל אופטימיזציה באתר. נשארנו עם קישורים.

ככל שהנישה שהאתר המקודם תחרותית יותר, כלומר ככל שיש יותר מתחרים על תוצאות החיפוש בגוגל – כך קישורים נדרשים יותר.

מה זאת בניית קישורים

כל אסטרטגיית הקישורים נקראת בשפה המקצועית “בניית קישורים”. על פי מוז, בניית קישורים הוא “התהליך שבו משיגים היפרלינקים (הפניות) מאתר אחד לאתר שלנו. קישור הם הדרך של משתמשים ושל זחלנים של מנועי חיפוש לעבור בין עמודים באינטרנט”.

לקישורים יש שתי מטרות: הראשונה (והזנוחה קצת) היא להביא לאתר שלנו משתמשים אנושיים. השנייה היא לחזק את סמכות העמוד שלכם בעיני מנוע החיפוש.

קישורים עובדים באופן דומה להמלצות בעולם האמיתי: ככל שהאתר שממנו אתם מוציאים את הקישור חזק יותר ורלוונטי יותר לתחום שלכם – כך “המלצה” ממנו שווה יותר.

ה”המלצות” האלו נקראות בשפה המקצועית “ג’וּס“. לינק הוא בעצם העברת ג’וס מעמוד – לאתר. ככל שהאתר חזק יותר, וככל שהעמוד שממנו מקשרים אליכם קרוב יותר לעמוד הבית – כך יש לו יותר ג’וס להעביר לכם.

אסטרטגיית בניית קישורים צריכה לקחת בחשבון ארבע פרמטרים עיקריים:

  1. כמה קישורים להוציא
  2. מאילו אתרים להוציא קישור
  3. באיזה טקסט עוגן לבחור
  4. לאילו עמודים לקשר

כמה קישורים צריך כדי להתקדם בגוגל?

לצערי אין מספר קסמים לכמה קישורים צריך כדי להתקדם בגוגל. אבל במשפט אחד: תשיגו את כל הקישורים האיכותיים והרלוונטיים שאתם יכולים. בבחירה בין איכות לכמות – לכו תמיד על איכות. קישור אחד מאתר מעולה שווה הרבה יותר מאלף קישורים גרועים.

‏קישורים מאתרים אחרים עובדים כמו המלצות בעולם האמיתי.
הבחירה מאיזה אתר לקשר תלויה בשני פרמטרים: ‏כמה שהאתר יותר קשור לתחום שלך וכמה שהוא יותר חזק – ככה יותר טוב.

חזק הכוונה מקודם אורגנית: נחשב אמין, עם טראפיק – ויש כמובן דרכים למדוד את זה. אפשר לשאול את בעלי האתר על טראפיק, ויש כלים למדוד חוזק. כלי חינמי שיכול לבדוק את זה הוא התוסף לכרום של Majestic.

קשור לתחום זה כבר קומון סנס: אם האתר שלך הוא בלוג יצירה, קישור מאתר של מוסך יהיה פחות רלוונטי אליך. בנוסף לאתרים שקשורים לתחום, יש אתרים שהם אתרים כלליים וחזקים. אלו בעיקר אתרי חדשות גדולים, וגם מהם כדאי להוציא קישורים.

מה אני עושים עם הלקוחות שלי

ללקוחות שלי קונה או משיגה כל חודש קישור אחד עד שלושה – אבל רק מאתרים חזקים ורלוונטיים. פה ושם אני מוציאה קישורים מאתרי תמיכה שלי שנבנו על דומיינים יד שניה, אבל זה קורה לעתים רחוקות כדי לתת בוסט ראשוני לביטוי ספציפי. אני יכולה לשים פחות כסף ולהוציא להם יותר קישורים, אבל זה יהיה הרבה הרבה פחות אפקטיבי.

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

רגע של היסטוריה על כמה קישורים צריך כדי להתקדם

החידוש הכי גדול של גוגל כמנוע חיפוש – היה השימוש בקישורים כפרמטר לדירוג איכות האתרים, במה שנקרא “פייג’רנק” (PageRank). למעשה השם הראשון של גוגל, לפני שהם היו גוגל, היה BackRub. זה גם היה משחק מילים על “עיסוי גב” אבל גם רפרנס לקישורים שמפנים לאתר שלך, שנקראים באנגלית Backlinks.

כלומר לא רק תוכן האתר והעמוד היו פרמטרים בדירוג הרלוונטיות שלו ובכמה גבוה הוא יופיע בתוצאות החיפוש – אלא לראשונה גם כמה קישורים יש לו מאתרים אחרים.

עד 2012 (מה שנקרא “עדכון פינגווין”) “בניית קישורים” היתה רק להשיג כמה שיותר קישורים. מ-2012 המגמה היא איכות על פני כמות. קישור איכותי הוא קישור מאתר חזק, רלוונטי, ועם תוכן מקורי.

אז באמת עד 2012 – מספר הקישורים היה רלוונטי. היום זאת שאלה של איכות.

איך לקשר לאתר שלך

באתר שמוציא קישור: מאיפה להוציא את הקישור?

המקום באתר שממנו מוציאים את הקישור אליכם הוא רלוונטי. ‏זה דומה לקרדיט בסרטים: יש קרדיטים ראשיים בשיר פתיחה, קרדיטים באותיות גדולות בראש הכתוביות בסיום ויש גם קרדיטים לקראת סוף שיר הסיום, באותיות קטנטנות שמי רואה את זה בכלל.

בעת הפרסום המאמר עם הקישור אליכם צריך להיות עד שני קליקים מדף הבית. ‏מרחק עד שני קליקים מדף הבית למשל אומר:
‏0. דף הבית
‏1. עמוד בלוג
‏2. הפוסט בבלוג שמקשר אליך.

‏אופציה נוספת (קליק אחד מדף הבית):
‏0. עמוד הבית
‏1. קישור מעמוד הבית לפוסט בבלוג שמקשר אליך

מאילו אתרים לקשר

קישורים חיצוניים – איכות לעומת כמות

אם זה אתר חדש דנדש שאף אחד עוד לא שמע עליו, או אתר שעוד לא קודם אורגנית אף פעם – קישורים מאתרים חלשים יחסית, שנקראים “אתרי תמיכה” וגם עולים פחות – יכולים לעבוד. אפשר לקנות קישורים כאלו בכמה עשרות שקלים אצל ספקי קישורים (וגם לי יש כמה אתרי תמיכה), וגם יש כלים, כמו SkyRocket, שבאמצעות WriterBot (כלי שהוא חלק ממנו) – מאפשרים לקנות קישורים מאתרי תמיכה חזקים שנבנו על דומיין יד שנייה – בכמה עשרות שקלים לחבילת קישורים. אני גם משתמשת בהם כדי לתת בוסט ראשוני לאתרים חדשים שלי ושל לקוחות שלי.

אם האתר כבר התחיל קידום, כמו הרבה דברים בחיים, איכות עדיפה על כמות. קישורים מאתרים איכותיים יעשו עבודה יותר טובה בקידום האתר שלכם מקישורים מאתרי תמיכה.

מה יוצא לבעל האתר מלפרסם קישורים אליכם?

‏האתר שמוציאים אליו קישור, כלומר שמקדמים אותו, מרוויח מזה עלייה במיקומים, ולא פעם גם טראפיק. ‏אבל מה מרוויח מזה האתר שמוציאים ממנו קישור?

‏לבעל האתר המקשר יש שני רווחים:
‏1. תוכן איכותי שיתפרסם אצלו באתר. מאמר מקצועי, ראיון, משהו שיתן ערך לקוראים שלו.
‏2. כסף. הם בנו פלטפורמה, אתר, השקיעו בו זמן וכסף, בנו לו מוניטין, שם, קהל קוראים, ואם מישהו רוצה להנות מזה – שישלם.

ככל שהאתר איכותי ו”אמיתי” יותר, כלומר נועד לתוכן ויש בו פחות קישורים יוצאים – ככה יותר טוב להוציא ממנו קישורים. אבל גם אתרים שנועדו בעיקר שיוציאו מהם קישורים יכולים להיות בסדר פעם ב-.

‏אבל לקוחות שרוצים קישורים מאתרים שווים – צריכים לשלם.

לבחור אתר להוצאת קישורים

אם אתם קונים קישורים, מה שרובנו עושים רוב הזמן, ככה תבחרו את האתר:

איכות לעומת כמות

דיברנו בהתחלה על זה שקישורים איכותיים חשובים יותר מהרבה קישורים. אמרתי שבדרך כלל, ללקוחות שלי אני אעדיף להוציא מעט קישורים מאתרים חזקים – על פני הרבה קישורים מאתרים סבירים. איכות יותר חשובה מכמות.

חוזק

יש שני מדדים מקובלים למדידת חוזק של אתרים. אחד של כלי שנקרא Majestic והמדדים שלו הם Trust flow ו- Citation Clow. רוב האתרים בארץ יקבלו עד ציון 37 במדדים האלו. כדאי שהיחס בין הטראסט לסייטיישן יהיה כמה שיותר קרוב ל-1:1, אבל גם אם אחד הוא כפול מהשני זה סבבה.

אתם יכולים לראות בעצמכם את הנתונים האלו על אתרים באצעות הורדת תוסף Majestic לכרום שלכם. מי שמשתמשים בגרסה החינמית (כמוני) צריכים לאמת שהם בני אדם לפני שהם יכולים לראות את הציון.

אישור תוסף majestic
כאן ללחוץ לאישור. השלב הראשון באישור שאנחנו לא רובוט בתוסף מג’סטיק

מדד שני הוא DR (Domain Rating), של כלי שנקרא Ahresf. המדד הזה נחשב אמין יותר.

אם אתם סקרנים לראות את ה-DR וגם את ה-Trust וה-Citation של האתר שלכם ושל כל אתר (מתחרים או קולגות), אתם יכולים לעשות את זה גם בסקיירוקט. ההרשמה אליו היא חינם.

נישה

יש אתרים שהם פשוט חזקים, ואז להוציא מהם קישור יעשה לכם טוב נקודה. למשל אתרי חדשות גדולים.

יש אתרים שהם גם חזקים וגם בנישה שלכם. למשל לקוסמטיקאית בכרמיאל כדאי להוציא קישורים גם מאתרים כמה שיותר חזקים בתחום הקוסמטיקה וגם מאתרים שקשורים לגאוגרפיה של כרמיאל, כמו מקומונים (כן, גם מיקום העסק נחשב נישה).

קישורי Nofollow

רוב הקישורים הם קישורי Follow, כלומר קישורים שמעבירים “ג’וס” מהאתר המקשר לאתר שלכם.

יש גם אתרים שקישור מהם הוא קישור Nofollow. המוכר ביניהם הוא ויקיפדיה. גם מהם כדאי להוציא קישורים כי הם מחזקים את סמכות האתר שלכם, וכי זה מביא לכם עוד טראפיק, אז מה אכפת לכם.

לאילו עמודים באתר שלכם לקשר

באתרים חדשים נקשר לעמוד הבית, שהוא העמוד שבמצב תקין – הוא הכי חזק באתר. אחרי שניתן לו בוסט, אנחנו יכולים לקשר גם לעמודים פנימיים.

אני מקשרת לעמודים שהלקוחות שלי רוצים לקדם: עמודי מוצר, ומאמרים שמקשרים לעמודי המוצר. אני כמעט ולא בונה קישורים לעמוד הבית.

חשוב להגיד שאם יש לכם עסק עונתי, לקישורים לוקח זמן. תתחילו לקדם את פורים ופסח כבר בחנוכה, ואת ראש השנה בשבועות.

מאילו מילים להוציא קישור לאתר

חוץ מלבחור כמה קישורים להוציא לאתר שלך (לפעמים זאת שאלה של תקציב) ולאילו עמודים לקשר – צריך לבחור מאילו מילים יצא הקישור.

המילים מהם אתם מוציאים את הקישור נקראות “טקסט עוגן” (לא לבלבל עם קישור עוגן).

קישורים הרי מחזקים לא רק את סמכותיות האתר והעמוד, אלא גם את הקשר בינו לבין ביטויים ספציפיים. אז בחירת טקסט העוגן היא דרך להגיד לגוגל באילו מילות חיפוש הייתם רוצים שהביטוי יופיע.

המילים שיקשרו לאתר יכולות להיות “לחץ פה”, יכול להיות “כאן” (“להרחבה לחצו כאן“). אני נוהגת לקשר לאתרים של לקוחות שלי ממילים שקשורות לנושא שאני רוצה לקדם: “חנות תקליטים”, “פודקאסטים מומלצים”,

איפה אפשר לראות את הקישורים הנכנסים האתר שלי

כמו כל דבר בשיווק דיגיטלי, אפשר לראות את הקישורים שלכם ולדעת אילו אתרים קישרו אליהם.

בקונסול

בדיקת קישורים בגוגל סרצ' קונסול

את הקישורים שמפנים לאתר שלכם אפשר לראות בגוגל סרצ’ קונסול, בתפריט הצד תחת “קישורים” (או Links באנגלית). בעמוד הקישורים אפשר לראות ארבעה דוחות:

Top linking sites קישורים
  1. קישורים חיצוניים (External Links): העמודים באתר שלך שיש אליהם הכי הרבה קישורים מאתרים חיצוניים.
  2. קישורים פנימיים (Internal Links): העמודים באתר שלך שיש אליהם הכי הרבה קישורים פנימיים מהאתר שלך.
  3. Top linking sites (בטח מתורגם ל”האתרים הכי מקשרים”): האתרים שיוצאים מהם הכי הרבה קישורים לאתר שלכם
  4. Top linking text: המילים שיש הכי הרבה קישורים מהן לאתר שלך.

בדוחות יש גם את הקישור וגם את מספר הלינקים. כל אחד מהדוחות אפשר לפתוח לדוח מלא יותר, ועל כל אחת מהשורות אפשר לפתוח להרחבה.

כלי ניהול משימות SEO

בכל כלי ניהול SEO אפשר לעשות מחקר קישורים שלכם ושל המתחרים, ואפשר כמובן להכניס את הכתובות של המתחרים שלכם ולראות מאיפה יצאו להם קישורים. בכל הכלים אפשר גם לתעד את הקישורים שאתם הוספתם לאתר. אני משתמשת בזפו, ומרוצה מהם.

מחקר קישורי מתחרים בahrefs

גם ב-Ahrefs אפשר לראות את הקישורים הנכנסים שלכם, אבל הכלי הזה יקר ואם אתם לא אנשי SEO – אתם לא צריכים לקנות אותו. זה המון כסף בשביל כלי שכמעט ולא ישמש אתכם. המסלול הזול הוא 82 דולר לחודש בתשלום לשנה. זה טוב בעיקר כדי לראות את הקישורים הנכנסים של המתחרים ולדעת מאיפה אתם גם יכולים להוציא קישור ולעקוף אותם.

ל-ahrefs יש גם כלים חינמיים (קישורים אליהם תמצאו בפוטר של האתר). אחד מהם הוא כלי בדיקת הקישורים. הגרסה החינמית לא תציג לכם את כל הקישורים, אבל היא תגיד לכם כמה קישורים יש.

אני לא משתמשת בכלי הזה כדי לראות את הקישורים של הלקוחות שלי (בשביל זה יש לי את הקונסול) אלא בשביל לראות את הקישורים של המתחרים שלהם. הכלי של ahrefs מציג לי את מאה האתרים המקשרים, 5 האקורים (טקסט עוגן) הכי מקושרים וחמשת העמודים הכי מקושרים.

למרבה הבאסה אי אפשר לייצא את הדוח, אבל אפשר לצלם את המסך עם התוסף GoFullPage.

אני מסתכלת על האתרים ובודקת אם ספק הקישורים שלי גם מוכר קישורים לאתרים האלו, ואם לא – איך אני יכולה גם לקשר אליהם.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

רוצה להתקדם בגוגל?

לקבלת הצעה לקידום האתר שלך או כדי לשמור מה תוכל/י לעשות כדי לקדם את האתר בעצמך.

חצי שעה חינם – עלי.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד