מאיפה מתחילים תהליך אופטמיזציה (SEO) לאתר?

קיבלתם אתר חדש לקידום, או שאתם רוצים לקדם את האתר שלכם. אלו הדברים הראשונים שאתם צריכים לעשות ולבדוק באתר כדי לבנות אסטרטגיית קידום ולצאת לכבוש את גוגל!

תוכן עניינים

כשמגיע אלי לקוח חדש, או כשאני קולטת אתר חדש, יש רשימת דברים שאני נוהגת לעשות. הרשימה שלי יכולה לשמש גם מקדמי אתרים אחרים או אנשים שרוצם לקדם לעצמם את האתר ולא יודעים מאיפה להתחיל.

הרשימה הזאת כוללת דברים לביצוע און-סייט, כלומר באתר עצמו. זה כולל טיפה התייחסות ל-SEO טכני, ולא כולל הרחבה על הזמנת קישורים, על כתיבת תכנים לאתר או על הגדלת יחס המרה.

הגדרת מטרות לקידום האתר

"תקדמי לי את האתר" או "תביאי לי יותר כניסות מגוגל" זאת אחלה בקשה והתשובה שלי היא בדרך כלל "בשמחה". אבל מה לקדם?

את אסטרטגיית קידום האתר אפשר לבנות מביטויים או מעמודים. כדאי להבין אילו ביטויים רוצים לקדם, או לחלופין אילו עמודים. על פי ההתקדמות שלהם אתם תמדדו הצלחות.

חשוב להגיד: עוד עמודים ועוד ביטויים יקודמו ככה או ככה. הבחירה להתמקד בכמה מסוימים תביא בהכרח תוצאות יותר גבוהות לשאר האתר, בין היתר כי היא בהכרח תדרוש עבודה גם עליו.

חשוב להבין אילו ביטויי מפתח מובילים לאילו עמודים, ואיך לפתור מצבים שבהם ביטויי המפתח מובילים לעמודים לא רלוונטיים.

בניית אסטרטגיית קידום אתר ממילות חיפוש

אפשר לבוא עם רשימה ראשונית של מילים תחומים או אתר מתחרה ולצאת למחקר מילות מפתח, מקיף או ראשוני, שיגיד כמה חיפושים יש לכל ביטוי, מי המתחרים, איפה אתם ביחס אליהם כדי להבין מה הסיכוי שלכם מולם, מה רלוונטי לכם ומה לא. מתוך הרשימה המלאה בוחרים בערך עשרה ביטויי מפתח, שעל הקידום שלהם תימדד הצלחה.

את המילים האלו נקדם בתור אנקורים מקישורים שנזמין ונוודא שיופיעו במקומות רלוונטיים באתר עצמו, כמו תיאורי עמודים, תיאורי תמונות וכותרות.

הגדרת מטרות

בניית אסטרטגיית קידום אתר מעמודים

העמודים שאליהם הגולשים יגיעו מגוגל נקראים "עמודי נחיתה" (לא לבלבל עם "עמוד נחיתה" של קידום ממומן, שהוא בדרך כלל עמוד שיווקי שנבנה במיוחד, ואין לו הדר ופוטר, כלומר אין גישה ממנו ליתר האתר). אפשר להגיע עם מספר עמודים – קיימים או שרוצים לבנות – ולהגיד שאותם אתם רוצים לקדם. הדבר הבא יהיה להבין מהקונסול (בסעיף הבא) באילו ביוטיים הם מופיעים והאם הם העמוד החזק ביותר באותו ביטוי. אם לא – לחזק. אילו קישורים (פנימיים וחיצוניים) יש לעמודים האלו, ויאללה לתת עבודה.

חיבור לכלים של גוגל

היתרון של שיווק דיגיטלי הוא שהכל מדיד. אפשר להגדיר יעדים ולמדוד הצלחות. גוגל אנליטיקס וגוגל סרצ' קונסול הם כלי מעקב ובקרה של גוגל.

גוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס מציג את נתוני הכניסות לאתר: מאיפה הגיעו גולשים, כמה זמן הם היו, כמה צפיות היו בכל עמוד ועוד נתונים שיאפשרו לנו למדוד הצלחות.

לקריאה נוספת: חיבור אתר לגוגל אנליטיקס, גוגל אנליטיקס למתחילים

גוגל סרצ' קונסול

גוגל סרצ' קונסול הוא כלי שנותן תוצאות על חיפוש אורגני: כמה עמודים גוגל מאנדקס, באילו ביטויים האתר שלכם מופיע, באילו מיקומים, כמה לחיצות היו לכם מגוגל. בקונסול אפשר גם לראות נתונים יותר מתקדמים, כמו הערות על חוויית משתמש בדסקטופ ובטלפון נייד, כמה עמודים מאונדקסים, מאילו עמודים יש אליכם קישורים באתר. בלי הקונסול – אני עיוורת. יש כלים נוספים, אבל הקונסול הוא הכלי הכי נוח, ולא מזיק שהוא בחינם.

לקריאה נוספת: חיבור אתר לגוגל סרצ' קונסול, גוגל סרצ' קונסול למתחילים

מאיפה להתחיל קידום אורגני
כדי לעלות צריך להתחיל מאיפשהו. מתוך הסרט UP של פיקסאר

בדיקת אתר

את הדברים שאכתוב כרגע אפשר לאתר בשיטתיות ובקלות עם תוכנה שנקראת Screaming Frog. יש לה גרסה חינמית שמאפשרת לסרוק עד 500 עמודים באתר (קחו בחשבון שגם תמונות הן עמודים, וכל תמונה היא עמוד). זה מספיק טוב לאתרי תדמית, לאתרי תוכן קטנים ולחנויות עם מעט מוצרים.

הגרסה בתשלום מאפשרת לסרוק ללא מגבלת עמודים.

הגרסה החינמית יכולה לתת גם אינדיקציה, למשל אם באתר כמגמה כללית אין מטא דסקריפשנים או טקסטים אלטרנטיביים לתמונות. הכלי הזה יודע לעשות עוד דברים, אבל זאת התחלה טובה.

אפשר לראות את התוכנה בסרטון, ולהנות מהמבטא הבריטי של הקריין:

מטא טייטל+מטא דסקריפשן

הרחבתי קצת על המטא טייטל והמטא דסקריפשן בצ'קליסט לבעלי אתרים שלי. מטא טייטל ומאר דסקריפשן הם הכותרת והטקסט שרואים כשאתם עולים בחיפוש בגוגל. אפשר להגדיר אותם באופן מובנה במערכת (באתרי וויקס ודרופל) או באמצעות תוסף לוורדפרס, למשל התוסף יוסט למשל.

אורך המטא טייטל הוא 50-60 תוים והמטא דסקריפשן 150-160 תוים.

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ'קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ'קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

טקסטים אלטרנטיביים של תמונות

טקסטים אלטרנטיביים לתמונות הם אחת הדרכים של גוגל לזהות מה נושא העמוד, האתר – וכמובן התמונה. לכל תמונה צריך להיות טקסט אלטרנטיבי יחודי משלה שקשור לתמונה ולנושא הפוסט. להרחבה על טקסט אלטרנטיבי לתמונה.

פתיחת משתמש בתוכנת ניהול SEO

אנשי SEO עובדים עם לא מעט כלים. יש כמה תוכנות למעקב אחרי SEO. אני משתמשת ב-ZEFO ומרוצה מהם מאוד. הוא עוזר לי לא להתפזר (גילוי נאות: אני מספקת להם שירותי תוכן, אבל עבדתי עם המערכת שלהם עוד לפני שהם הפכו ללקוחות).

המערכות האלו משפרות מאוד את איכות החיים. עד שהתחלתי לעבוד עם ZEFO, החזקתי את רשימת בלקוחות בראש, את ביטויי מפתח, עמודי הנחיתה המיקומים בגוגל שיטס ואת אסטרטגיית קידום – בגוגל דוקס. עכשיו המערכת מחזיקה לי את כל הדברים האלו במקום אחד ונוח.

מערכת ZEFO ידעה להתריע על בעיות גם כשלא חיפשתי אותן, מאפשקת לי לבצע מחקרים (למשל מחקרי מתחרים) והפכה את החיים שלי בתור מקדמת אתרים ליותר פשוטים ופחות מלחיצים. זה יתרון אדיר בין אם אתם מנהלים כמה לקוחות. אם אתם רוצים לקדם את האתר שלכם לבד ולא בטוחים מאיפה להתחיל – ZEFO מכתיבים לכם אסטרטגיה.

כדאי לשים לב שZEFO מתריעה על שגיאות רק בעמודים שהוגדרו עמודי נחיתה, וכדאי להשלים חלק מהדברים עם סקרימינג פרוג. עם זאת, סקרימינג פרוג יכול להציג תשובות לשאלות – אם יודעים אילו שאלות לשאול. זפו יודעת להסב את תשומת לבכם לשאלות האלו.

דברים לבדוק בתחילת תהליך קידום האתר

את הדברים האלו אפשר לבדוק באמצעות Screaming Frog או באמצעות זפו. זפו נותנים את המידע הזה רק על העמודים שהגדרתם כעמודי נחיתה

  • מהירות אתר, ואם יש בעיות אפשר לפתור חלק מהן עם תוספים.
  • מספר כותרות H1 שיש בכל עמוד (H1 צריך להופיע פעם אחת. לא יותר ולא פחות)
  • מטא טייטלים ומטא דסקריפשנים – קיום ואורך
  • טקסט אלטרנטיבי לתמונות
  • התאמה בין ביטויי המפתח לעמודי הנחיתה: שהביטויים יובילו לעמודים רלוונטיים
  • שגיאות 404: האם יש קישורים שבורים שמובילים לעמודים לא קיימים? אם כן – להוריד את הקישור או לעשות 301.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

להרשמה לעדכונים

אני מקפידה לשלוח בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל.
כלומר: קצר ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד. 

אפשר לדבר גם פה

ליאור שפירא בלוג