הבעיה שלכם עם מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח הוא גלגלי עזר לכתיבת תוכן באתר. היצמדות אליו יכולה להפריע לכם. למה לא להיצמד אליו, מה לא לעשות עם מחקר מילות מפתח, ואיך להשתמש בו נכון

תוכן עניינים

בהרבה המלצות לבעלי אתרים, מציעים לכם לא להתחיל לכתוב לפני שאתם עושים מחקר מילות מפתח. “מחקר מילות מפתח” נותן לכם אינדיקציה לביטויים פופולריים בתחום ולנפחי החיפושי שלהם.

לכתוב כשאתם מכוונים שהאתר יעלה בביטוי מפתח מסויים בעיקר פוגע בכם כי

  1. אתם מפספסים את כל הטראפיק שיגיע אליכם כשלא תיצמדו למחקר
  2. מחקר יכול להתעלם מהנושאים שמעניין אתכם לכתוב עליהם
  3. יותר מביטויי המפתח – חשובים נושא האתר ואיכות המאמרים שבו
  4. מחקר מילות המפתח גורם לכם להתפזר

עכשיו כשנתתי את התכל’ס, אפשר טיפה להעמיק. אבל שניונת לפני כן, הקדמה:

למה אני כותבת את המאמר הזה

המאמר הזה נולד בעקבות שיחה ארוכה עם יוצר תוכן בתחום הפיננסי שאני נהנית לקרוא את הדברים שלו. פניתי אליו בפרטי ונתתי לו כמה טיפים להפוך את האתר שלו ליותר נוח לקוראים האנושיים ולכן בהכרח מזמין יותר לגוגל. בכל עדכון גוגל נעשה דומה יותר לקורא האנושי, ויש כמה עדכונים כאלה בשנה.

הוא לא מעוניין לחשוף את הזהות שלו ואני מכבדת את זה, מה שהשאיר את ההתכתבות בינינו בצ’אט בלבד. את הטיפים נתתי לו לא בגלל שקיוויתי שיהפוך ללקוח שלי, אלא כי אני נהנית מהתוכן ומקבוצת הפייסבוק שלו ואני מאמינה שטוב הוא דבר שחוזר אלינו.

ככל שהשיחה על קידום אתרים העמיקה, הצלחנו לחדד את השאלות ולהבין מה אנחנו לא מבינים. בתור אשת מקצוע יש הרבה דברים שברורים ושקופים לי, אבל ללקוחות הרבה פחות. אז אני מקדישה את המאמר הזה לחתול פיננסי, ולכל הבלוגרים ויוצרי התוכן שמתוסכלים שבין מחקר מילות המפתח לתוכן שהם רצוים ליצור – יש מעט מאוד קשר.

החתול ואני מדברים בצ’אט על האתר שלו, ואני קיבלתי מההצעה הזאת שאלה מצויינת לכתוב עליה את המאמר הזה. טוב הוא לגמרי דבר שחוזר.

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

מה זה מחקר מילות מפתח

רגע לפני שאני אומרת שזה רעיון לא מספיק טוב, כדאי להסביר למה אני מתכוונת כשאני מדברת על “מחקר מילות מפתח”.

יש המון כלים ודרכים לבצע מחקר מילות מפתח, ברמות שונות של העמקה. “מחקר מילות מפתח” הוא בדיקה של אילו ביטויים אנשים מחפשים בנושא שלכם וכמה חיפושים יש לכל ביטוי כזה. הנתונים האלה הם הבסיס. על הבסיס הזה אפשר להוסיף נתונים כמו:

  • כמה חיפושים יש לכל ביטוי – בכל חודש (מעולה לעסקים עונתיים כמו תיירות או מתנות לחגים)
  • מה מידת התחרותיות על הביטוי
  • מי נמצא בתוצאות הראשונות בביטוי
  • כמה מילים יש במאמרים בתוצאות הראשונות
  • כמה קישורים יש לכל עמוד בתוצאות הראשונות
  • האם הביטוי הוא טרנדי הוא יציב, ואם הוא טרנדי – האם הוא במגמת עלייה או ירידה

יש כל מני מטרות במחקר מילות מפתח. לצערי שימוש נפוץ במחקרי מילות מפתח הוא לקחת ביטויים ממחקר מילות המפתח, לכתוב עליהם מאמרים ולקוות שהמאמרים האלו יעלו בתוצאות החיפוש.

בעיני שימוש כזה במחקר מילות מפתח יכול בעיקר לפגוע בכם. התוכן יהיה לא מעניין, קצר מדי, אף אחד לא ממש יגיע אליו בחיפוש של גוגל – מה שאומר שהאתר בהחלט לא ימלא את המטרה שלו.

איך כן להשתמש נכון במחקר מילות מפתח?

מחקר מילות מפתח הוא כלי מצויין כדי להבין את הכיוון הכללי של העסק או של הבלוג: האם יש מספיק חיפושים לתחום? האם הוא נישתי מדי ולא כדאי להיכנס אליו, או שהוא תחרותי מדי ואם אין לכם מלא זמן ומלא תקציב – עדיף להפנות את המאמצים לכיוון אחד.

המחקר הוא דרך מצויינת להוציא רעיונות למאמרים – בכפוף לשיקול הדעת האנושי. למשל אילו ביטויים כוללים כוונת קנייה ואילו רק השגת מידע. או לקבץ ביחד מספר ביטויים ולהוציא מהם מאמר (עוד על זה בהמשך).

איך גוגל מאנדקס ביטויים

כדי להסביר למה מחקר מילות מפתח הוא בעיקר המלצה, כדאי להרחיב על איך עובד האינדקס של גוגל.

פעם כדי להופיע גבוה בתוצאות החיפוש, צריך היה להכניס את הביטוי שמחפשים – מלא פעמים. אם היית רוצה להתאנדקס תחת “הדרכה הורים” – אפשר היה להכניס בתחתית האתר את הביטוי “הדרכת הורים” 200 פעם, וככה גם בכל עמוד.

אחר כך הגיע גוגל. החידוש הגדול שלו היה לבחון את הקישורים שמפנים לעמוד, כחלק מציון הרלוונטיות. מאז עברו כמה שנים טובות והיום האלגוריתם של גוגל מבין סמנטיקות והקשרים.

לכן למשל כשכותבים “משכנתה” ו”משכנתא” – אמנם לא יופיעו בדיוק אותן התוצאות, אבל ה-SERP (עמוד תוצאות החיפוש) כן ידע להציג תוצאות שקשורות למשכנתאות.

לכן גם אם תגידו לגוגל מה ביטוי המפתח שאתם רוצים להופיע בו – זה לא יחייב שתופיעו בו. גוגל יאנדקס את העמוד שלכם בהתאם לאלגוריתם שלו. יכול להיות שתופיעו בביטוי שאליו כיוונתם ויכול להיות שתופיעו בביטויים אחרים. ככל שהאתר והמאמר שלכם טובים וחזקים יותר – כך גדלים הסיכויים שהמאמר יופיע ביותר מביטוי אחד. אפשר לראות בדיוק את העמודים, הביטויים והמיקומים – דרך גוגל סרצ’ קונסול.

המאמרים החזקים באתר שלי מאונדקסים על כמה עשרות ביטויים שונים כל מאמר. חלקם בחמש התוצאות הראשונות, חלקם לא. אם הייתי עושה מחקר מילות המפתח לפני שהייתי ניגשת לכתוב מאמרים באתר הזה ומתחילה לתקוף ישר את הביטויים הכי מחופשים, לעולם לא הייתי כותבת את המאמר הכי חזק בו.

מה לגבי ביטוי מפתח למיקוד?

בהמשך לזה שגוגל יאנדקס את המאמר שלכם בהתאם לאלגוריתם שלו ולא בהכרח בהתאם למה שאתם רציתם, כדאי לפתוח סוגריים ולדבר על ביטוי מפתח למיקוד.

בתוספי SEO ובראשם יוסט, מוצעת אפשרות להכניס “ביטוי מפתח למיקוד”. השורה הזאת היא גלגלי עזר. עד כמה המאמר שלך “מאופטם” לביטוי הזה. וגם זה – לא פעם בעיקר מפריע, כי ההמלצות של יוסט הן ממש ממש אובררייטד.

פעם “ביטוי מפתח למיקוד” היה פרמטר ששינה משהו לגוגל, היום ממש לא. מה שמשנה זה גם הנושא של האתר עצמו וכמה המאמר קשור לנושא האתר. למשל לפרסם מתכון באתר כלכלי – המתכון ידורג הרבה יותר נמוך מאשר אם הוא היה מופיע באתר מתכונים.

יש לי מאמר שלם על האור הירוק בתוסף יוסט, ולמה לרוב המאמרים שלי יש אור כתום ואפילו אדום.

ביטוי מפתח למיקוד יוסט
ביטוי מפתח למיקוד בתוסף יוסט

על סמך מה אני אומרת שמחקר מילות מפתח הוא רק המלצה?

על סמך הנסיון שלי

קודם כל אני אומרת את זה מהנסיון המקצועי שלי. אני דוגרת על הגוגל סרצ’ קונסול של הלקוחות שלי ויודעת באילו ביטויים הם מופיעים. חלק גדול מהם הם ביטויי זנב ארוך נישתיים, אחרים בכלל לא עולים במחקרי מילות מפתח.

באתר הספציפי הזה לא עשיתי מחקר מילות מפתח בכלל. אני יודעת שאנשים מחפשים “קידום אתרים בגוגל”, “מקדמת אתרים בגוגל” ועוד כל מני ביטויים קשורים, אבל שמעו שלא בא לי לכתוב 30 מאמרים מעאפנים רק כדי לקדם את הביטוי “קידום אתרים בגוגל” כאילו אני איזה בוט.

מחקרי מילות מפתח מתבססים על הערכות

כל כלי מחקר מילות המפתח ללא יוצא מן הכלל מתבססים על הערכות. כלים שונים יתנו לכם ביטויים שונים והערכות שונות. יש לזה יתרונות (יותר רעיונות למאמרים) ויש לזה חסרונות (אם אתם מחפשים דיוק – לא תמצאו אותו). היחידים שיש להם את המידע המדוייק על נפחי החיפוש והביטויים – הם גוגל עצמם, אבל גם כשעושים מחקר מילים דרך כלי מילות המפתח ב-google ads, מקבלים רשימה חלקית וביטויים גנריים.

כי גוגל עובדים על סמנטיקות והקשרים

כמו שכתבתי בחלק על האינדוקס של גוגל – גם אחרי שכתבתם מאמר, לא בטוח שהוא יעלה בביטוי שכיוונתם אליו. אפשר לשים אתכם גם בביטויים אחרים.

נפחי החיפוש בעברית קטנים מדי עבור לא מעט מהכלים

מרבית כלי מחקרי מילות המפתח יודעים לעבוד על נפחי חיפוש גדולים. כמות דוברי העברית זניחה לעומת דוברי שפות כמו אנגלית, ספרדית, ערבית או יפנית. האלגורתמים של מרבית הכלים הגדולים יפספסו הרבה ביטויים כי אין עליהם מספיק נתונים. מספרים שבשפות אחרות לא נחשבים מרוב שהם נמוכים, יכולים להיות ביטויים יחסית פופולריים בעברית.

תנא דמסייע

“תנא דמסייע” הוא ביטוי מהגמרא שאומר “יש פה ציטוט של אילן מספיק גבוה להיתלות בו שמחזק את מה שאני אומרת”. אז אני שוב מצטטת את Incone School (בפעם הקודמת ציטטתי אותם ב”איך לכתוב מאמר תוך שעה“). אינקאם סקול עוסקים בהפיכת בלוגים לעסקים רווחיים. לסרטון הזה שלהם עם 45,000 צפיות נכון לרגע כתיבת המאמר. הם אומרים בו שהאופן שבו בלוגרים מתייחסים למחקר מילות מפתח הוא שגוי.

המסקנה שלהם דומה למסקנה שלי, אבל היישום שלהם מתאים יותר לבלוגרים מבעלי עסקים ומצריך עבודה שהיא קשה יותר: הם מציעים להתמקד במיקרו-נישה ולמצות אותה במקום להתרחב הלאה. בכל מקרה אם יש לכם 12 דקות פנויות – צפייה מומלצת.

לפי מה לכתוב מאמר?

הייתי שמחה להגיד שאפשר לזרוק לגמרי את מחקר מילות המפתח לפח, אבל זה בהחלט לא המצב. מחקר מילות מפתח הוא גלגלי עזר. הוא עוזר להבין מה התחומים שמעניינים אנשים.

בין אם אתם מרוצים ממחקר מילות המפתח ובין אם לא, אלו הפרמטרים שאני משתמשת בהם, עובדת עם הלקוחות שלי עליהם ורואה בהם המון הצלחה:

חיבור של כמה נושאים ממחקר מילות המפתח

לא לכל ביטוי במחקר מילות המפתח מגיע מאמר משלו. אפשר לחבר כמה ביטויים שקשורים לנושא מסויים ולכתוב עליהם מאמר אחד.

לכן אם במחקר מילות המפתח יש משהו שמעניין אתכם לכתוב עליו – לכו על זה! קחו את הביטוי הכי חזק שמדבר אליכם, תכניסו עוד כמה ביטויים קשורים בתור כותרות משנה – ולכו תוציאו מאמר מצויין.

בתמונה למטה למשל מחקר מילות מפתח שעשיתי שנה וחצי לפני כתיבת המאמר הזה, לנכס דיגיטלי ששקלתי לבנות לעצמי על סדנאות שף. אפשר לראות בטבלה שחיברתי כמה נושאים. אם הייתי ממשיכה עם האתר הזה – כל נושא היה מקבל מאמר, ובכל מאמר היתה התייחסות לתתי הנושאים שבמחקר. בכל מאמר הייתי מפרטת מה קורה בסדנה, מה אפשר לעשות בה, למי היא מתאימה (לאילו אנשים ולאילו אירועים) ועוד.

אפשר להוריד את מחקר מילות המפתח מלא כאן (אין צורך להשאיר פרטים).

שיקול דעת אנושי

שיקול הדעת האנושי שלכם הוא כלי העבודה החשוב ביותר שיש לכם כשאתם כותבים תוכן. אל תכתבו מאמרים על כל מה שכתוב במחקר מילות המפתח. אם יש נושאים שלא מעניינין אתכם, לא רלוונטיים לכם ואין לכם מה להגיד עליהם – תתעלמו חופשי.

למשל במחקר מילות מפתח על דירה למכירה בדימונה יכולים לצאת כמה ביטויים שיכולים להפוך למאמר אחד: “דירה למכירה בשכונת הניצחון בדימונה”, “דירת 4 חדרים בשכונת הניצחון בדימונה”, “מחירי דירות למכירה בשכונת הנצחון בדימונה”.

אם עולים לכם במחקר מילות המפתח כמה ביטויים עם מכנה משותף (למשל פה “שכונת הנצחון בדימונה”) – תפרגנו במאמר על שכונת הניצחון בדימונה, מזווית נדל”נית. גם על מחירי הדירות, גם על סוגי הדירות – אבל גם על מוסדות בשכונה, נתיבי תחבורה, מיקום בתוך העיר וכל מה שיכול להיות מעניין לאדם שמעוניין לקנות דירה למכירה בדימונה.

מה אנשים שואלים אתכם

מאמר נועד לענות על שאלה או להתרכז בנושא מוגדר. מחקר מילות מפתח מציג דברים שאנשים שואלים את גוגל בנושאים מסויימים. הוא לעולם לא יוכל להקיף את מכלול השאלות האנושיות. לכל שאלה יש המון ניסוחים, יש שאלות שפחות אנשים שואלים, יש שאלות שאנשים עוד לא יודעים לשאול.

כמו שכתבתי בהקדמה – המאמר הזה הוא לא פרי של שום מחקר מילות מפתח. הוא פרי של שיחה עם בלוגר (אחד מפרופילי הלקוחות שלי) שחידד לי שאלה שאני רואה גם בקבוצות של בלוגרים וגם של אנשי SEO מתחילים (פרופיל לקוחות נוסף).

איפה למצוא שאלות

  • שאלות נפוצות של לקוחות (גם “כמה זה עולה” הוא נושא מעולה למאמר. אפשר לפרק את המחיר וממה הוא מורכב. כלומר על אילו שירותים שהם מקבלים מכם – אתם מוציאים כסף)
  • שאלה טובה שלקוח שאל, גם אם קצת מתחכמת.
  • בקבוצות פייסבוק
  • באתרי שאלות כמו quora. יש שם שורת חיפוש, נצלו אותה.

על מה מעניין אתכם לכתוב

יש משהו שאתם חושבים שיעניין את הקוראים שלכם למרות שעוד לא שאלו אתכם עליו? יש מידע מקצועי שחשוב לכם שיהיה בחוץ? משהו שאם הקהל שלכם היה מבין – הוא היה מעריך יותר את העבודה שלכם?

מה הלקוחות שלכם מקבלים

לסעיף הקודם יש סייג, שהוא גם סעיף בפני עצמו: תכתבו משהו עם ערך.

המאמרים שלכם חייבים להיות בעלי ערך לקוראים. פה ושם אפשר לכתוב מאמרים או פסקאות על החוויות האישיות שלכם, אבל התפקיד של מאמרים באתר הוא לתת מידע וערך מוסף לקוראים שלכם. לכן למשל כשלקוחות כותבים מאמר על כמה הם מתרגשים בכל פעם שהם מעבירים סדנה, או למה הם כל כך אוהבים את העבודה שלהם זה נחמד – אבל מאמר אחד כזה זה די והותר. הרבה יותר חשוב לכתוב על החווייה של הלקוחות. מה הם יקבלו, מה הם ירגישו, עם מה הם יצאו (חווייה, תוצר וכו’).

אפשר גם לכתוב לא על החווייה, אלא מידע מקצועי.

אם אתם כן כותבים על משהו אישי שלכם, תסבירו איך עשיתם את זה. תנו להם מדריך מנקודת המבט האישית שלכם. הבאזזוורד המקצועי הוא “סטוריטלינג”.

אנשים לא נכנסים לאתר שלכם כדי לקרוא עליכם. בשביל זה יש עמוד אודות. אנשים נכנסים לאתר שלכם כדי לקרוא על עצמם. תנו להם את עצמם והם יגמלו לכם.

אחרי שכתבתם את המאמרים

אחרי שכתבתם את המאמרים, בין אם כתבתם אותם לפי מחקר מילות מפתח ובין אם לא – כדאי לעשות למאמרים אופטימיזציה. תנו למאמר כמה חודשים (לפחות ארבעה אם אתם חסרי סבלנות, ואפשר גם חצי שנה) להתבסס בגוגל ולצבור מיקומים וביטויים. אחרי התקופה הזאת אפשר לאפטם לפי הביטויים שבהם הוא מופיע בגוגל סרצ’ קונסול. לקונסול יש את התוצאות הכי מהימנות על כמות החיפושים בפועל של ביטויים, ועולים בו ביטויים שלא מופיעים בכלל במחקר מילות המפתח.

אני בוחרת את הביטוי שיש לו הכי הרבה חיפושים וגם הכי רלוונטי לתחום שלי. אני אכניס אותו קצת יותר בגוף המאמר על חשבון וריאציות פחות מחופשות שלו, אכניס במטא דסקריפשן, אשים בטקסט העוגן בקישורים פנימיים ובטקסטים האלטרנטיביים לתמונות.

מאמרים קשורים שיכולים לעזור לכם לקדם את האתר שלכם:

  1. ביטויים שקל לקדם בגוגל
  2. איך להגיע לעמוד הראשון בגוגל
  3. למה אני לא מתרגשת כשאין אור ירוק ביוסט
  4. למה צריך בלוג באתר
  5. מבוא לקישורים ואיך להשיג קישורים חזקים
  6. הצ’קליסט הזה:

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

את מציעה לוותר לגמרי על לנסות לקלוע למילות מפתח?

עבודה לפי מילות מפתח הן תבלין דומיננטי להצלחת המנה, אבל היא רק אחד מחומרי הגלם. סמנטיקה, הנושא של האתר, ותוכן טוב ומפורט – חשובים יותר. יותר על איך כן לעבוד נכון עם מחקר מילות מפתח – במאמר.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

רוצה להתקדם בגוגל?

לקבלת הצעה לקידום האתר שלך או כדי לשמור מה תוכל/י לעשות כדי לקדם את האתר בעצמך.

חצי שעה חינם – עלי.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

המאמר עוזר לכם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד