למה אני לא מתרגשת כשאין אור ירוק בתוסף יוסט

תוסף ה-SEO לוורדפרס, Yoast, מדרג מאמרים ונותן ציון: אדום, כתום, אור ירוק. כשעובדים עם yoast אחת השאלות הפופולריות היא האם צריך שהאור יהיה ירוק.

תוכן עניינים

יוסט (Yoast) הוא תוסף ה-SEO לוורדפרס הכי פופולרי בעולם. הוא תוסף חינמי (יש ליוסט גם גרסת פרימיום, אבל אפשר להסתדר יפה מאוד בלעדיה). הוא לא הכלי שיוצר לכם את הקידום, הוא נותן לכם הערות מצוינות ומאפשר לכם לעשות דברים שלא הייתם יכולים לעשות בלעדיו, למשל להזין תיאור מטא בעמודים (מה שאי אפשר היה לעשות בלעדיו).

Yoast (או “יוסט” בעברית, ולפעמים “יואסט”) גם מדרג לכם את המאמר לפי שני פרמטרים: אופטימיזציית טקסט ואופטימיזציית SEO. בשניהם הוא נותן ציון לפי מודל רמזור: אדום זה לא טוב, כתום זה בינוני וירוק זה מעולה.

זה מביא לשאלה סופר-פופולרית בנוגע לעבודה עם התוסף יוסט: האם צריך שהאור יהיה ירוק?

התשובה מתחלקת לשניים: החלק של אופטימיזציית התוכן (קריאוּת) והחלק של אופטימיזציית ה-SEO.

קריאוּת: בוט לא ילמד אותנו איך לכתוב

יאיר לפיד כתב פעם באחד הטורים שלו (ואני מצטטת מהזכרון) שהוא לא מוכן שוורד ידחף לו י’ במילה “אמא”, הוא יודע לאיית, תודה.

אמנם לפי כללי האקדמיה ללשון העברית כשאין ניקוד יכתבו “אימא” ולא “אמא”, אבל במחילה מכבוד האקדמיה – דעו שקיים ויכוח בלשני עתיק שנים בשאלה האם השפה מוכתבת מגבוה (למשל מהאקדמיה) או מהדוברים שלה (כלומר מאיתנו). ואם אתם ממש רוצים להעמיק – מוזמנים לקרוא את הערך המפוקפק הזה באתר האקדמיה.

אבל מה הקשר “אימא”, “אמא” ואתר האקדמיה ללשון העברית לאור ירוק בתוסף Yoast?

ל-Yoast, כפרה עליו, יש מלא כוונות טובות. הוא רוצה שהתוכן שלנו יהיה הכי טוב. הוא מעיר לי לפעמים שיש לי כמה משפטים שמתחילים באותה מילה. הוא יכול להעיר לי שיש לי יותר מדי משפטים שכתובים בלשון סביל ולא פעיל (“המדרגות נשטפו” במקום “שטפתי את המדרגות”). הוא יכול להעיר על אורכי משפטים ולהגיד שיש לי יותר מדי משפטים שמכילים יותר מ-15 מילים. שהפסקאות שלי ארוכות מדי, ועוד אמירות של מבוגר דואג.

על הדברים האלו, התוסף Yoast יכולים לתת לי אור כתום – ואפילו יש לי מאמרים באתר עם אור אדום רחמנא ליצלן.

תנו לי לגלות לכם משהו: אני בתחום התוכן מגיל 16 באופן מקצועי, ועוד לפני כן בתור הילדה החכמה והמעצבנת שיודעת לכתוב ויש בכל כיתה. אני מעריכה את הרצון הטוב של תוספנו יוסט, אבל אני לא מתכוונת לתת לבוט להעביר אותי סדנת כתיבה. לכתוב אני יודעת, תודה.

זה למשל ציון הקריאות שלו על המאמר שלי על הקטנת משקל תמונה:

ניתוח קריאות ירוק yoast
ניתוח קריאות של yoast לדוגמה באתר

לחיצה על העין תציג בטקסט את המקומות שיוסט זיהה כבעייתיים. בין המשפטים שהוא העיר לי על שימוש בקול סביל בהם:

  1. “הקטנת גודל תמונה”
  2. “לצד פורמט התמונה, גודל התמונה, כלומר מידות התמונה בפיקסלים, משפיע מאוד על המשקל שלה. תמונות, בעיקר מאתרי סטוק, גדולות יותר משבאמת צריך – וכשמקטינים את המידות, המשקל יורד פלאים”
  3. “הקטנת קובץ jpg בצייר”
  4. “…מה שהוריד את המשקל שלה מ-12.3 מגהבייט ל-159 קילובייט.”

אפשר לראות כאן (למשל בדוגמה מס’ 4) שגם אם יש פועל סביל אחד במשפט, yoast יעיר עליו. בשלושת המשפטים העליונים , אני מתנצלת אבל לא זיהיתי פעלים סבילים.

לא נורא שזה לא ירוק. זה יכול להיות כתום – ובלבד שהתוכן אכן קריא. ברור, נוח, לא נתקע, מאורגן טוב בפסקאות ברורות, עם מספיק כותרות. מה זה מספיק? כלל האצבע הטכני אומר שלא כדאי שיעברו 300 מילה באתר בלי כותרת. אבל זה כלל אצבע. אם התוכן שלכם אומר משהו אחר – לכו על זה.

תמיכה של התוסף Yoast בשפה

יוסט יודע לעשות אופטימיזציית SEO בכל שפה. מאחר שלשפות שונות יש חוקים שונים, יש שפות שבהן הסימונים של yoast יתנהגו אחרת וידרשו דברים אחרים. זאת רשימת השפות ש-yoast תומכים בהן באופן מיטבי. “תומכים באופן מיטבי” זאת לא מילה מדויקת, המונח הוא Feature, וקצת קשה לי לתרגם אותו. תזרמו איתי רגע.

אפשר לראות פה שעברית היא לא אחת מהשפות בהן יוסט תומך באופן מיטבי. yoast הוא תוסף SEO מצוין, הכי טוב שיש כרגע לטעמי. עם זאת, את הטיפים שלהם לכתיבה בעברית צריך לקחת בעירבון מוגבל.

ניתוח SEO

ציון ה-SEO של התוסף Yoast – ירוק, כתום או אדום, ניתן רק אחרי שאנחנו מכניסים ביטוי מפתח למיקוד (אבל יש הערות שהוא נותן גם בלי ביטוי המפתח): אורך ביטוי המפתח למיקוד, החזרתיות שלו, האם הוא נמצא בתגיות alt של תמונות, בכותרות, בפתיחה, במטא טייטל והמטא דסקריפשן – ועוד.

גם פה – לא הכל צריך להיות ירוק. זה הציון אצלי על המאמר הזה (קצת שיחקתי עם התמונה וחתכתי דברים החוצה שהתמונה כדי שתיכנס במידות המתאימות, לכן אצלכם זה נראה אחרת).

ציון SEO yoast
דברים מהם מורכב ציון SEO של התוסף Yoast

ביטוי מפתח למיקוד

“ביטוי מפתח למיקוד” הוא הביטוי שהייתם רוצים שהעמוד יעלה כשמחפשים אותו בגוגל. למשל “אור ירוק yoast” במקרה של המאמר הזה. פעם ביטוי מפתח למיקוד היה פרמטר חשוב ב-SEO. היום ביטוי מפתח למיקוד הוא גלגלי עזר בלבד ולא צריך להיצמד אליו. גוגל יעלו את האתר שלכם באיזה ביטוי שבא להם, לא בהכרח במה שהכנסתם ב”ביטוי מפתח למיקוד”.

למשל המאמר שלי על גוגל סרצ’ קונסול עולה (לפחות נכון לכתיבת שורות אלה) בחיפושי “גוגל קונסול” ו”סרצ’ קונסול”, אבל לא “גוגל סרצ’ קונסול”. יש אינסוף וריאציות חיפוש אפשריות לכל שאילתה וגוגל יעלה אתכם במקום שנראה לו הכי מתאים, ללא קשר מחייב לביטוי מפתח למיקוד שלכם.

למה? כי גוגל עובדים עם חיפוש סמנטי. כלומר לא לפי רצף מדוייק של תווים (מה שנקרא “סטרינג”) אלא לפי משמעות. למשל בחיפוש Why is pizza so tasty, הוא נתן לי תוצאה מעמוד שנקרא why does pizza taste so good. כלומר תשובה מעמוד שהכותרת שלו היא לא הביטוי המדוייק שחיפשתי – ובכל זאת גוגל ידע לתת לי תשובה ממנו. יותר מזה: גם בתשובה שגוגל העתיקו מהעמוד – לא מופיע הביטוי המדוייק הזה אלא וריאציות עליו.

חיפוש סמנטי גוגל
דוגמה לחיפוש סמנטי בגוגל

לכן כל מה שקשור לביטוי המפתח הוא המלצה חשובה מאוד, אבל לא מחייבת. כן תכניסו את ביטוי המפתח שלכם, אבל תכניסו גם וריאציות עליו וגם חלקים מהביטוי בנפרד. גוגל יודע לעבוד עם סמנטיקות והקשרים, גוגל יבין.

לדוגמה אצלי, הדברים שאני כותבת כדי להסביר לגוגל מה נושא המאמר הם למשל: yoast; יוסט; תוסף yoast; אור ירוק ב-yoast. מאחר שכל האתר שלי עוסק ב-SEO, גם “SEO” נתפס כביטוי קשור. גם תגיות ALT לתמונות (משהו שיוסט מעירים עליו וכן כדאי להתייחס אליו) והכנסת וריאציות על ביטוי המפתח בהן – היא דרך להסביר לגוגל על מה המאמר.

בקיצור, “ביטוי המפתח” ביוסט הוא גלגלי עזר, לא קודש. תכתבו את ביטוי המפתח במאמר, תחזרו עליו, תעשו עליו וריאציות. התוסף יוסט יודע לתת ציון SEO לפי הופעת הביטוי המדוייק (סטרינג) שהכנסתם ב”ביטוי מפתח למיקוד”. לעומתו גוגל ידעו להעלות אתכם גם עם וריאציות עליו: מילים נרדפות, כתיב אחר, תוספות כמו ה’ הידיעה, ו’ החיבור, בגדכפ”ת בראש מילה ועוד.

קישורים חיצוניים ופנימיים

בציון ה-SEO בתוסף Yoast מדברים גם על קישורים פנימיים וחיצוניים.

קישורים פנימיים זה החיים. באופן כללי אני ממליצה להשתמש בהם כי הם טובים להשארת אנשים אצלכם באתר וכדי לקחת אותם לאם שאתם רוצים שהם יגיעו. תשתמשו בהם לא כי Yoast אומרים, אלא כי הם נפלאים.

קישורים חיצוניים לא רלוונטיים בכל מאמר. הרציונל שלהם מבחינת SEO הוא להגיד שלא כל הידע נמצא אצלכם. לפעמים אתם צריכים לצטט ולתת קרדיט, או לשלוח החוצה להרחבות. במאמר הזה למשל שלחתי אתכם לאתר האקדמיה ללשון העברית ולאתר של Yoast. במאמרים אחרים אני שולחת לויקיפדיה. ברוב המאמרים אני לא מוציאה את הקוראים שלי לשום מקום. Yoast מוריד לי על זה ציון אבל זה לא מזיז לי.

וכדאי גם לזכור שקידום on-site (כלומר דברים שנעשים בעמוד) זה לא כל הקידום. דברים שנעשים במאמר אחד הם חשובים מאוד, אבל יש עוד המון פרמטרים שנלקחים בחשבון כשמקדמים אתר.

תשתמשו בקומון סנס: לא כל בולֶט ביוסט צריך להיות ירוק

אם אתם עדיין לא רגועים, אתם יכולים לקרוא גם את מה שכתבה מריקה ון דה רקט, מנכ”לית Yoast בכבודה ובעצמה, שכתבה את זה בפוסט באתר שלהם:

2. לא כל בולט צריך להיות ירוק

עכשיו, בואו נגיד שאת מאוד רוצה שהתוכן שבדיוק כתבת ידורג גבוה. זה אומר שכל בולט בניתוח קריאות ובניתוח ה-SEO של Yoast צריך להיות ירוק? לא, לא כל בולט צריך להיות ירוק. היזהרו. אתם לא אמורים פשוט להתעלם מהמשוב מתי שבא לכם, אלא תמיד להשתמש בקומון סנס כשמבצעים אופטימיזציה.

קומון סנס זה למשל להקשיב לעצמכם ולהניח שבוט שלא עובד באופן מיטבי עם עברית לא יכול ללמד אתכם לכתוב בשפה הזאת. התוסף יכול לתת לכם טיפים לכתיבה, וכדאי להכיר אותם. אבל מכל הסיבות שמניתי לעיל – אין לכם סיבה להתרגש אם הציון שלכם ב-Yoast, קריאות ו-SEO כאחד, הוא כתום או אפילו אדום – ולא ירוק.

אמ;לק

האור בתוסף Yoast צריך להיות ירוק?

לא. אין בעיה שיהיה גם כתום ואפילו אדום ובלבד שהתוכן כתוב טוב והוא מאורגן.

למה לא נורא אם האור ב-Yoast כתום או אדום?

יוסט, כפרה עליהם, לא באמת קוראים את הטקסט. יש להם טיפים של בוטים לתוכן, וההבנה שלהם איך עובדת עברית – מוגבלת. לא כל ההערות שלהם הגיוניות.

על מה התוסף Yoast נותן ציון?

התוסף נותן ציון על קריאוּת הטקסט ועל מידת האופטימיזציה שלו, לפי רמזור: ירוק טוב, כתום בינוני, אדום לא טוב. לשיטתו של התוסף, הכוונה.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד