במקום ברשימת הסיוטים של SEO אפשר למצוא ירידות באתר. זה יכול לקרות מלא מעט סיבות, ולהתחיל לתחקר את זה – זה תענוג קטן מאוד.
זכיתי לעבוד פעם תחת SEO מדהימה (היי חופית!) שלימדה אותי להילחץ פחות ולחקור יותר. אז לנשום עמוק, להודות לחופית, להכין את בגוגל סרצ' קונסול שלכם – ויאללה להתחיל לחקור.
תוודאו שאכן יש ירידה בתנועה האורגנית
ירידות במיקומים ובתנועה האורגנית של אתר היא תענוג קטן מאוד. מדריך לתחקר את הירידות: מאיפה הן מגיעות, ומה אפשר לעשות?
לפני שמקדישים זמן לחקור ירידה בתנועה, כדאי לוודא שאכן הייתה ירידה בתנועה ולא משהו שלא קשור, כמו עדכון גוגל, שגיאה בדיווח או תנודות שגרתיות.
כדי לוודא שזאת באמת ירידה והיא באמת בתנועה האורגנית, כדאי לבדוק את הדברים הבאים:
הירידות דומות גם בקונסול וגם באנליטיקס?
לגוגל אנליטיקס וגוגל סרצ' קונסול לוקח זמן להסתנכרן. קונסול מציג נתונים בפער של כמה ימים.
ושימו לב שאתם מסתכלים ב-peoperty הנכון באנליטיקס ולא נמצאים בפרופרטי אחר. אל תשאלו איך אני יודעת.
שימו לב שהנתונים בקונסול ובאנליטיקס הם לא אחד לאחד. בגלל שיטות מדידה שונות, המספרים לא יהיו זהים. אבל אם המגמה דומה והמספרים מספיק קרובים – זה הזמן לעבור לשלב הבא.
הירידות הן רק בתנועה אורגנית, או גם בתנועה ממקורות אחרים?
בגוגל אנליטיקס, נבדוק אם יש ירידה דומה בערוצים אחרים. זה יהיה תחת Life Cycle.
אם הירידה היא גם ממקורות אחרים, אם אתה רואה ירידה בתנועה בערוצים אחרים, לא סביר שזו פשוט בעיה בחיפוש אורגני ואולי בעיית אתר/מעקב, או בעונתיות.
התקופה להשוואה בדרך כלל תהיה התקופה הקודמת. למשל אם יש לכם ירידות כבר 28 יום- תשוו את ה-28 יום שלפני כן, כמו בתמונה.
אפשר לראות כאן השוואה של 28 יום מול 28 יום. ואכן יש ירידות באורגני, אבל הן מאוד מינוריות: 3.82%. לעומת זאת הירידה באפיקים אחרים משמעותית הרבה יותר.
הירידות עונתיות?
יש תחומים עונתיים. אטרקציות וחופשות שהעונה שלהן היא קיץ, הרבה מהצרכנות עולה סביב חגים ואז יורדת.
יש גם תחומים אחרים – למשל אם עושים קמפיין גדול שמושך עניין – צפויה עלייה גם באורגני, והיא יורדת כשהוא נפסק.
בניגוד למה שהרבה אנשי SEO חושבים, וגם אני נפלתי בזה פעם – SEO זאת לא ממלכה נפרדת. היא מושפעת מהמותג ומהמיתוג, היא מושפעת ממה שקורה בסושיאל, היא מושפעת מגורמים שלא קשורים לגוגל או לעבודה של המקדם.
אם יש ירידות, כדאי לבדוק במחלקות אחרות מה קרה אצלן – אם גם שם יש ירידות, או אם היה אירוע שהיה ונגמר.
פרו-טיפ: חלק מה"כיף" הוא שבלוח העברי החגים נופלים בתאריכים לועזיים אחרים. חפשו את המגמות והתנועה בהתאם לתאריכים בלוח השנה העברי ולא בהכרי הלועזי.
היה עדכון גוגל?
עדכוני גוגל הם סיבה לתנועות ב-SERP. בארץ הם פחות מורגשים כי מראש יש פחות אתרים אז ה-SERP פה יותר שכונה מאשר בשפות עם הרבה יותא אתרים שמתחרים על הטראפיק. באנגלית לעומת זאת – זה מאוד מורגש.
כמה פעמים בשנה גוגל מוציאה עדכון. בערך פעמיים יש עדכון ליבה, הוא שינוי גדול באלגוריתם. בנוסף אליהם יש כל מני עדכונים ובדיקות, חלקם מורגשים יותר חלקם בכלל לא.
גוגל מבצעת 1000 אלפי בדיקות כל השנה, כך שזה יכול להיות אחד מהשינויים הרבים שלא הוכרזו. עם זאת, כל 6 חודשים בערך גוגל מבצעת שינויים גדולים באלגוריתם שלהם, שנקראים "עדכוני ליבה". בעדכונים גדולים גוגל גם מספרים מה הם מתכננים לשפר.
עדכוני גוגל הם לא ממש הפתעה. יש הרבה מקומות לבדוק בהם אם היה עדכון. שניים נוחים: Search Liason, חשבון טוויטר רשמי של גוגל שיש בו גם עדכונים על עדכונים; ארכיון עדכונים של גוגל באתר סימילרווב שמרכז הכל.
אם הירידות מגיעות מפה
כלל האצבע הוא: תתקנו את מה שגוגל מבקשים לשים עליו דגש בעדכון; חכו כמה חודשים לעדכון הבא.
מאיפה מגיעות הירידות?
אחרי שבדקנו אם באמת היתה ירידה ושהיא יחודית לתנועה האורגנית, בואו נבין מאיפה היא באה. קודם נראה אם זאת ירידה בכל האתר או לא.
בכל האתר, או בחלק ממנו?
ירידות משמעותיות בתנועה יכולה להיות רוחבית בכל האתר או שהיא יכולה להגיע מתת-קבוצה של דפים: איזו ספריה באתר או בבלוג.
נתחיל מבדיקה כללית:
- האם זה היה ספציפי לקטגוריה/סוג דף, או שזה רוחבית בכל האתר?. אפשר לראות את זה ידנית דרך הקונסול, לרבות אם מפלטרים ב-include או exclude ספריות נבחרות.
- הדפים ירדו בדירוג של כל מונחי החיפוש או רק חלקם? ננתח מילות מפתח שגרמו לירידה בתנועה ואת הדפים שאליהם הובילו. כעת בדוק את מילות המפתח האחרות עבור אותם דפים. האם לרוב מילות המפתח של הדפים הייתה גם ירידה בדירוג, או שמא מדובר רק במבחר קטן ממילות המפתח ששולחות תנועה לעמוד?
ירידות בתנועה האורגנית יכולה להיגרם מכל מני דברים. העיקריים – לפי סדר כמה הם נפוצים – הם:
- ירידות בדירוג של מילות מפתח
- ירידות בכמות מילות המפתח
- ירידה בשיעור הקליקים (CTR)
כדאי להבין מאילו עמודים וביטויים מגיעות הירידות ושאפשר יהיה להתחיל לטפל.
אז פרקטית:
- פותחים את הקונסול
- משווים תקופה מול תקופה – ממתחי שהתחילו הירידות והתקופה המקבילה
- עוברים לדוח העמודים ורואים לאיזה עמודים יש הכי הרבה ירידות
- בוחרים בקונסול את העמודים שירדו ורואים אם הן ירדו במיקומים
- בודקים גם אם איבדתם מילות מפתח שהייתם מדורגים עליהן ועכשיו לא
- אם יש מעקב מילות מפתח (ואם אתם סוכנות או אתר מקצועיים – אמור להיות לכם) – מסתכלים על הביטויים שחטפו מכה.
אם זה ממש חדש ומעכשיו, חכו. תנו לזה כמה ימים (כלל אצבע: שבוע) ותשוו תקופה מול תקופה. ככה יהיה יותר מידע על מה נפגע וגם יהיה מספיק בסיס להשוואה כי זה יכלול ימים עם מעט תנועה לעומת ימים עם הרבה ממנה.
ירידה בדירוגים של מילות מפתח
מילות מפתח הן הבסיס לדירוגים של עמודים בגוגל. לכן ירידה בתנועה האורגנית יכולה להיגרם מירידה במיקומים של ביטויי המפתח שלך. כל ירידה במיקומים תוביל לירידה בתנועה, במיוחד בביטויים חזקים. ירדת מ-1 ל-3? איבדת מלא תנועה. יצאת מהעמוד הראשון? סלמאת לכל התנועה כולה.
וכמובן – אובדן הדירוגים יכול להיות רלוונטי לכל מילות המפתח של מאמר או רק חלק מהן. למרות שבד"כ ירידות של ביטויים יגיעו ביחד, גם אם לא באותו מספר מיקומים או באותו יחד.
ירידה במספר מילות המפתח המדורגות
בהמשך לסעיף הקודם, יכול להיות שיותר מאובדן המיקומים – משמעותי אובדן הביטויים. ביטויים=תנועה.
גם אם ביטויים אחרים יהיו יציבים וה-CTR נשאר דומה, אם איבדת מילות מפתח – איבדת תנועה.
זה קורה בד"כ כשמאבדים לונגטיילים וביטויים נישתיים, בזמן שביטויים חזקים יותר נשארו יציבים.
פרו-טיפ: זה לא בהכרח רע. כבר ראיתי בעלי אתרים שהיו יצירתיים בשמות שהם נתנו לפוסטים שלהם ("הטוב, הרע, והמכוער" על משכנתא; "תן לי דקה להתרגל אליך שוב" על זוגיות). הביטויים האלו הם ביטויים חזקים ומחופשים – אבל מי שחיפש אותם לא רצה מידע על זוגיות או על משכנתא, אלא חיפש את הסרט או השיר. לתקן את זה במטא טייטל גרם לאובדן הביטויים החזקים האלו, אבל לעליה בביטויים רלוונטיים אחרים.
ירידה ב-CTR
אם אחרי ניתוח הדירוגים ומספר מילות המפתח המדורגות שמביאות תנועה לאתר וזה נראה יציב – הסיבה לירידה בתנועה יכולה להיות שינוי ב-CTR. למי שלא מכיר, CTR הוא שינוי ביחס המרה. במקרה הזה – שינוי בכמות הקליקים פר הופעות.
אז עוד שלב אפשרי במחקר הירידות הוא לפלטר בקונסול לפי עמודים עם ירידות ב-CTR.
למה הייתה ירידה?
אז אימתנו שיש בעיה בתנועה אורגנית, ואספנו נתונים על מאיפה הירידה מה גרם לירידה. השלב הבא הוא להבין למה היתה ירידה ומכאן איך מתקנים.
החשודים המידיים הם שינוי בתוכן הדף או בעיה טכנית באתר.
הירידות נובעות, סביר להניח שזה נגרם משינוי בתוכן הדף או בעיה טכנית כלשהי באתר.
מתחילים טכני ועוברים הלאה.
שימו לב: לאתרים גדולים מצב טוב שאי אפשר לעבור על כל הדפים אז צריך לבדוק מדגמית או נקודתית. ועדיף את העמודים עם הכי הרבה ירידות.
הדפים מאונדקסים בגוגל?
זאת בדיקה שלוקחת 5 שנית והיא חיונית לשפיות: מסתכלים בקונסול אם העמודים שספגו את הירידות עדיין קיימים, לראות אם הם מאונדקסים או לא מאונדקסים בגוגל.
עוד דרך לבדוק היא להריץ סקרימינג פרוג ולראות
- שהם מחזירים סטטוס קוד 200 ולא אף סטטוס קוד אחר (אם כן – תתקנו את זה ותראו ישועות).
- שאף אחד לא מוגדר noindex (ואז גוגל כנראה לא יאנדקס אותו)
- שאף אחד מהם לא חסום ב-robots.txt (ואז גוגל כנראה לא יזחל עליו)
- הקנוניקל מפנה לעמוד עצמו או שהוא ריק (יעני: לא מפנה לעמוד אחר)
בנוסף, גם אם הם עדיין ניתנים לאינדקס, ייתכן שהם כבר לא יוכנסו לאינדקס ב-Google.
פרו-טיפ: תחברו את הקונסול לסקרימינג פרוג. ה-API מוגבל ל-2000 עמודים ביום אז באתרים גדולים תגדירו לו מה הוא סורק ומה הוא לא סורק.
איך לתקן
להגיש לאינדוקס בקונסול. לראות אם לא מאנדקס בעקבות שגיאה טכנית – לתקן אות.
האם היה שינוי בעמוד?
מטא טייטל, מטא דסקריפשן ו-H1 השתנו?
אלו שלושה דברים שקל מאוד לשנות ויש להם השפעה מכרעת בלספר לגוגל במה עוסק העמוד, ולכן בדירוגים שלו.
אפשר להסתכל באתר, לראות בהיסטוריית העריכות בוורדפרס, לחפש ב-wayback machine אולי יש להם תיעוד. אגב לפעמים גוגל משנה את איך שהמטא טייטל או המטא דסקריפשן מוצגים. זה קורה.
איך לתקן
להחזיר את הטקסט לקדמותו, או לוודא שהוא עדיין עונה על כוונת החיפוש.
האם שינית את תוכן העמוד?
עדכנת תוכן? מחקת משהו מהעמוד? הוספת? אם תוכן העמוד השתנה זמן קצר לפני הירידה, זה יכול להסביר את הירידות. סיבות נפוצות לשינוי תוכן הם רענון או אופטימיזציה של תוכן. בעמודים פרוגרמטיים יכול להיות שמשהו השתנה במבנה, או בטקסט.
אם היה שינוי בתוכן – האם התוכן החדש עוזר באותה מידה? הגעתם לתכלס מהר או שיש 500 מילות הקדמה? אם הייתם מחפשים – הייתם מרוצים מהתוצאה?
איך לתקן
תלוי מה היה השינוי. תוודאו שהתוכן שלכם גם טוב וגם תואם את כוונת המשתמש. אם אתם לא בטוחים לבד – תנו למישהו לקרוא, ואל תשכחו שגם תמונות הן תוכן, על מה שכתוב בהן וגם עם תגית אלט. מקסימום תשכתבו.
פרו-טיפ: אל תתנו ל-AI לעבוד בשבילכם. אם אתם נעזרים ב-AI לתוכן (ובואו, הרבה מאיתו עושים את זה…), תלמדו איך לכתוב תוכן AI שידורג בגוגל.
משהו השתנה באתר?
אם לא בתוכן – האם משהו השתנה באתר? בין אם חזותית או מבנית. למשל כגון מבנה האתר (מבנה כתובות העמודים, לינקים פנימיים, תפריטים), עיצוב האתר, מעבר CMS (למשל בין וויקס לוורדפרס או להיפך), הוספת פיקסל, ועוד.
אם אתם לא מכירים את זה בעצמכם – דברו עם אחרים שעובדים על האתר – מפתחים, פרודקט.
תראו אם הירידות התחילו אחרי השינוי הזה.
ואז בקשו רשימה של כל השינויים. כולם. אנשים שלא מתעסקים ב-SEO לא בהכרח יבינו איך שינויים שנראים להם מינוריים ישפיעים.
איך לתקן
לראות מה השתנה, ואז או להמתין. למשל עם החלפת CMS או שינו תפריט – לפעמים אין ברירה אלא לשנות. ואז אין לכם ברירה אלא להמתין.
אבל זאת לא המתנה פסיבית. אתם מבינים שזאת ירידה לצורך עליה אבל בזמן הזה אתם מוסיפים תכנים, מוסיפים קישורים פנימיים, מוסיפים קישורים חיצוניים, משפרים E-E-A-T.
כוונת המשתמש של מילת המפתח השתנתה?
ה-SERP, עמוד תוצאות החיפוש של גוגל, מציג עמודים לפי כוונת השתמש. אם הם רוצים מוצר/שירות, או מחפשים מידע, ומה בעצם הדבר שהם מחפשים.
יצא לי כבר לקדם אתר שעוסק ב-ASO – אופטימיזציה באפ סטור, כשהתוצאות בגוגל הציגו תוצאות שפותחות את ראשי התיבות ASO כ"שירותי אדמיניסטרציה בלבד". אז כדאי להציץ. אולי גוגל שינו את סוג העמודים שמוצגים.
אם זה המצב – שווה לשקול לשנות גם אצלכם.
באנגלית זה יותר נפוץ, למשל עם עמודים שיש להם יותר מכוונה אחת – גם מידע וגם קניה; אבל הנה דוגמה יפה בעברית: עמוד התוצאות של "עריכה ספרותית" (שימו לב שהתמונה מתחילה מתוצאה 2, יש גבול כמה אפשר לתפוס בסקרינשוט ושעדיין יהיה ברור).
התוצאות הראשונות הם פוסטי מידע "מה זאת עריכה ספרותית" שמכילים בהם כמובן טופס השארת פרטים; אבל התוצאות התחתונות בעמוד הראשון – הן ל"קורס עריכה ספרותית" – שזה כבר מוצר אחר.
איך לתקן
בכפוף לאסטרטגיה שלכם ולמבנה האתר – לשנות את תוכן העמוד בהתאם לכוונת המשתמש. זה אומר לאחד בין עמודים, לשנות את התוכן לגמרי, ליצור עמודים שונים ולהפנות קישורים פנימיים בהתאם לאנקורים כדי ליצור בידול.
מה המתחרים עשו?
יש מספיק שפע לכולם, אבל לצערי SEO זה משחק סכום אפס. כנסו ל-SERP ותראו מי תפס לכם את המקום.
אם הדפים שמדורגים מחדש עונים יותר טוב מכם על השאלה, חוויית המשתמש שלהם טובה יותר, זמן הטעינה קצר יותר, או שהם קיבלו או קנו בוסט של קישורים לאחרונה (אפשר לבדוק בכל כלי SEO, כמו ahrefs, סימילרווב, סמראש וכו')- זה אומר משהו.
אם קשה לכם להחליט לבד התוכן של מי יותר טוב – תנו למישהו חיצוני לקרוא.
כמה דברים שאפשר לעשות כדי להעריך התוכן של מי יותר טוב:
תיעזרו בשיטת התוכן המועיל של אדיילה סוליס מגוגל:
- איכות האתר הכולל
- החוויה בעמוד (חלונות קופצים, UX טוב וכו')
- מהירות עמוד
- E-E-A-T של העמוד ושל האתר
איך לתקן
לשפר את מה שצריך: E-E-A-T, חווייה, פופאפים, מהירות עמוד. כל מה שהמתחרים עושים ואתם יכולים לעשות גם (ובעדיפות: יותר טוב) – זה הזמן.
קישורים: האם איבדתם קישורים או שמתחרים שלכם קיבלו קישורים?
קישורים (בקלינקים) הם גורם דירוג משמעותי. כדאי לבדוק אם איבדתם קישורים או שהמתחרים שעקפו אתכם קיבלו בוסט קישורים סביב הירידה.
אפשר לראות אם יש שינוי איכותי או כמותי.
איך לתקן
ובכן, להוסיף קישורים. קישורים חיצוניים וקישורים פנימיים. כדאי לזכור: איכות עדיפה על כמות.
תבדקו בעיות טכניות
זאת המשימה הכי ארוכה ולכן כדאי לגשת אליה אחרונה, אחרי שבדקנו שהכל תקין. אולי יש בעיה טכנית באתר. תריצו סריקה מקיפה של האתר עם סקרימינג פרוג (הכי נפוץ), Webmaster Tool של ahrefs (חינם) או Site Audit Tool של סימילרווב, ותראו מה עולה.
איך לתקן
איך לתקן: ברגע שעליתם על הבעיה הטכנית – תקנו אותה.