מדי פעם גוגל מעדכנים את האלגוריתם שלהם באופן שמשפיע על מיקומים בתוצאות החיפוש. לפעמים יש עדכון גדול שגורם למקדמי אתרים לדפוק את הראש בקיר. לכל העדכונים האלה יש שם.
ב-18.8.22 יצאה הודעה על עדכון שנקרא “עדכון תוכן מועיל” (Helpful Content Update). כאן אפשר לקרוא את נוסח ההודעה של גוגל עליו. במשפט אחד, אפשר לתמצת את העדכון ב”צרו תוכן לבני אדם ולא למנועי חיפוש”. מה זה אומר?
רגע לפני שנדבר על מה זה אומר, כדאי להבין למה זה חשוב ומעניין:
5 נקודות על עדכון “תוכן מועיל”:
1. עדכון נוסף שיצא קצת אחרי עדכון תוכן מועיל – קשור לביקורות על מוצרים. העדכונים האלו קשורים אחד לשני משום שהרבה אתרים שמייצרים הרבה מאוד תוכן – מרוויחים חלק ניכר מכסף באמצעות ביקורת על מוצרים.
2. הרבה עדכוני אלגוריתם של גוגל שקשורים לתוכן ולשפה מתחילים על אתרים באנגלית, כך שאם האתר שלכם בשפה שהיא לא אנגלית (למשל עברית) – יקח זמן עד שזה יגיע אליכם. עם זאת, בסוף זה מגיע וכדאי להיות מוכנים.
3. העדכון הזה הוא לא עדכון חד פעמי. זה לא שיגיע גל שישטוף את תוצאות החיפוש ואז דברים יחזרו להיות כמו שהם היו. גוגל אמרו ש”תוכן מועיל” הולך להיות פרמטר בדירוג האתר בתוצאות החיפוש, ושהוא ישפיע על הדירוג הכולל של האתר – ולא רק של עמודים בודדים.
4. גוגל מדברים על למעלה מ-200 פרמטרים לדירוג בתוצאות החיפוש. לכל לכל הפטרמטרים יש משקל שווה בתוצאות. שני הפרמטרים הכי חשובים לדירוג האתר בגוגל הם תוכן וקישורים. פרמטר חשוב נוסף הוא מהירות האתר. ואני לא ארחיב פה עם מילים גסות כמו “פנדה”, “פינגווין”, “יונק-דבש” ו”Core Web Vitals”, רק אגיד שאלו עדכונים קודמים וידועים לשמצה.
5. התראות על עדכונים יוצאות כמה ימים או שבועות מראש, ולא בדיעבד, כך שאפשר להיערך. בעדכונים גדולים גוגל נותנים נקודות להתייחסות עבור בעלי אתרים ומקדמי אתרים.
תרגום עיקרי עדכון תוכן מועיל
מה עדכון “תוכן מועיל” אומר מבחינתכם? ההודעה של גוגל אליה קישרתי למעלה – היא באנגלית. לכן, חוץ מלהסביר מה צפוי, כדאי להתחיל מלתרגם. ההנחיות האלו ישארו רלוונטיות גם אחרי שהעדכון עצמו יסתיים ורק השינוי באלגוריתם ישאר.
גוגל מפרסמים הנחיות למתי אתם בכיוון ומתי לא. התרגום מתחיל מ-עכ-שיו:
“איך אפשר להבטיח שאתם יוצרים תוכן שיעבור את העדכון החדש שלנו? באמצעות עמידה בהנחיות והעצות ארוכות השנים שלנו ליצירת תוכן עבור אנשים ולא מנועי חיפוש. תוכן שנועד קודם כל לאנשים מתמקד קודם כל ביצירת תוכן מספק, ולוקח בחשבון פרקטיקות טובות של SEO כדי להביא לקוראים ערך מוסף. לענות “כן” על השאלות הללו אומר שאתם כנראה במסלול הנכון ביצירת תוכן שנועד קודם כל לאנשים:
- האם יש להם קהל קיים או מתוכנן עבור העסק או האתר, שימצא את התוכן שלכם מועיל כשהוא יגיע אליו?
- האם התוכן שלכם מדגים בבהירות מומחיות יד-ראשונה וידע עמוק (למשל מומחיות שמקורה בשימוש במוצר או בשירות, או ביקור במקום)?
- האם לאתר שלך יש מיקוד ותחום עיקרי?
- אחרי קריאת התוכן שלך, האם הקורא ירגיש שהוא למד על הנושא מספיק כדי להשיג את המטרה שלו?
- האם מישהו שקורא את התוכן שלך ירגיש שזאת חווייה מספקת?
- אתם לוקחים בחשבון את ההנחיות שלנו לגבי עדכוני ליבה וביקורות מוצרים?
“העצה שלנו בנוגע ליצירת תוכן שפונה קודם כל לבני אדם, לא סותרת עצות קודמות בנוגע ל-SEO, לדוגמה העצות שבמדריך ה-SEO של גוגל. SEO מועיל כשהוא עוסק בתוכן שמוכוון קודם כל לבני אדם. עם זאת, לתוכן שנוצר בראש ובראשונה כדי להביא תנועה ממנוע חיפוש יש מיתאם גבוה עם תוכן שמנועי חיפוש מוצאים לא-מספק.
איך תימנעו מגישת “תוכן שמיועד קודם כל למנועי החיפוש? לענות “כן” לחלק מהשאלות האלו או לכולן הוא סימן אזהרה שאתם צריכים להעריך מחדש איך אתם יוצרים את התוכן באתר שלכם: האם התוכן נועד קודם כל כדי למשוך אנשים דרך מנוע החיפוש, ולא נועד קודם כל עבוד אנשים?
- האם אתם מייצרים המון תוכן בנושאים שונים בתקווה שמשהו מזה יתפוס בתוצאות החיפוש?
- האם אתם משתמשים באוטומציות נרחבות כדי לייצר תוכן על הרבה נושאים?
- האם העיקר אצלכם הוא תמצות של דברים שאחרים כתבו – בלי להוסיף הרבה ערך משלכם?
- האם אתם כותבים על דברים רק בגלל שהם טרנדיים כרגע, ולא כי זה מעניין את הקהל הנוכחי שלכם?
- האם התוכן שלכם משאיר את הקוראים בתחושה שהם צריכים לחזור למנוע החיפוש ולחפש תשובה טובה יותר, ממקור אחר?
- האם אתם כותבים כותבים לפי ספירת מילים כי שמעתם או קראתם שלגוגל יש מספר מילים מועדף? (לא, אין לנו)
- האם החלטתם להיכנס לתחום מסוים בלי מומחיות מסויימת, אלא בעיקר כי אתם חושבים שתקבלו מזה טראפיק?
- האם התוכן שלכם מבטיח לענות על שאלה שבתכל’ס אין לה תשובה – למשל תאריך שחרור של מוצר, סרט או סדרת טלוויזיה – כשאין תאריך רשמי?
הסברים: מה הסעיפים האלו אומרים ומה אתם יכולים לעשות?
פה נגמר התרגום. בואו ניקח את הסעיפים על איך לבדוק האם התוכן נועד למנוע החיפוש ולא לאנשים – ונסביר אותם. אלו הערכות מלומדות שלי ושל מקדמי אתרים אחרים, ולא נכתבו מפורשות אצל גוגל.
אם יש לכם עמודים שעונים להגדרות האלו, זה הזמן למחוק או לערוך. אל תהססו. לרענן תוכן זאת פרקטיקה מקובלת. אם אתם מוחקים, אל תשכחו לעשות הפניה 301.
האם אתם מייצרים המון תוכן בנושאים שונים בתקווה שמשהו מזה יתפוס בתוצאות החיפוש?
הנקודה הזאת נועדה עבור אתרים כלליים. גוגל מקדמים אתרים שהם “סמכות בתחומם”, מה שנקרא באנגלית Topical Authority. היא גם מתגמלת גם על מומחיות של כותבים בתחום שבו נמצא האתר, מה שנקרא E-A-T (מומחיות, סמכותיות, אמינות). בגלל הכמות העצומה של התוכן ברשת, ככל שאתם מתמקדים בנישה צרה יותר באתר שלכם ומתמקדים בלפרסם את התוכן שלכם עליו, על אחת כמה וכמה אם יש לכם זיקה מקצועית לתחום – ככה גוגל מתייחס לאתר שלכם יותר כסמכות – והדירוגים בהתאם.
מה עם סמכות בעברית? בעברית זה פחות חמור כי התחרות פחות גדולה, אבל אם האתר שלכם עוסק בנושאים רחוקים מדי שאין ביניהם קשר באמת, או ביותר מדי נושאים – זה לא נורא באותה מידה. יותר מזה: אם האתר עוסק בנישה צרה מדי, מה שעובד באנגלית לא בהכרח יעבוד טוב בעברית. יש מאות בלוגים שעוסקים במכונות קפה ביתיות באנגלית כי לתחום יש כמה עשרות אלפי כניסות בחודש. בעברית לא בטוח שאתר כזה היה מחזיק את עצמו כלכלית.
מה כן: בעברית אני מניחה שזה לא מאוד ישפיע. כנראה שאתרי תמיכה “כלליים” ירדו בדירוגים (אם יש להם בכלל). באנגלית זה יחייב אתרים להמקד יותר במיקרו-נישות.
האם אתם משתמשים באוטומציות נרחבות כדי לייצר תוכן על הרבה נושאים?
הנחה שלי היא שזה מדבר על תוכן AI. כלומר תוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית, דבר שתופס תאוצה בעולם הבלוגים וקידום האתרים. זה הרבה הרבה יותר פשוט מאשר לכתוב תוכן בעצמך, וזה גם זול בהגזמה ביחס לכותב תוכן אנושי.
הקלות והמחיר מאפשרים לאתרים להעלות טונות של תוכן.
איך גוגל הולכים לדעת את זה? אין לי מושג.
דבר נוסף שזה יכול להגיד הוא עמודים משוכפלים, תוכן מסובב (כלומר תוכן שלקחו אותו מאתר אחר והחליפו לו מילים במילים נרדפות ושינו את סדר המילים במשפט), תוכן שתורגם ישירות עם גוגל טרנסלייט ועוד דרכים ליצור תוכן באיכות נמוכה מאוד בצורות אוטומטיות.
מה כן: תכתבו תוכן מקורי ותנו לעין אנושית לערוך את זה. תוכן AI טוב יכול להיות תוכן שנכתב על ידי AI – אבל שעין אנושית עוברת עליו ונותנת לו טאצ’ אישי יותר, ואמירה יחודית. על אמירה יחודית יורחב בהמשך. ואם אתם מסובבים תוכן – אל. ואם יש – למחוק או לערוך.
האם העיקר אצלכם הוא תמצות של דברים שאחרים כתבו – בלי להוסיף הרבה ערך משלכם?
פה אנחנו נכנסים לתחום של ביקורות מוצרים. רוב רובן המכריע של סקירות וביקורות המוצרים שזמינות בבלוגים – נכתבות על בסיס ביקורות על המוצר בעמוד המוצר. כלומר: לא על בסיס התנסות אישית.
זה מה שהסעיף הזה בא למנוע.
גוגל מנסים להילחם בהמלצות גרועות, שהאדם היחיד שההמלצות האלו טובות לו הוא בעל האתר שמקבל עמלה לכיס.
מה כן: כל הביקורות באתר הזה וכל ההמלצות על מוצרים, שירותים ותוספים – מבוססים על ההתנסות האישית שלי. לכן אין לי בעיה לכתוב תוכן מקורי עם נימה אישית וחידושים. גם אם אתם כותבים על משהו שעשרות אנשים כתבו לפניכם (למשל איך לעבוד עם גוגל סרצ’ קונסול) – אפילו לשחרר לאינטרנט תמונות (לרבות צילומי מסך) והסברים – זה חידוש. גם פה: אם יש לכם עמודים כאלה, זה הזמן למחוק (לא לשכוח לעשות הפניה 301) או לערוך.
האם אתם כותבים על דברים רק בגלל שהם טרנדיים כרגע, ולא כי זה מעניין את הקהל הנוכחי שלכם?
גם זה, סיכוי טוב ששנועד קודם כל עבור ביקורות מוצרים, עם מוצרים טרנדיים שלא קשורים לאתר שלכם.
האם התוכן שלכם משאיר את הקוראים בתחושה שהם צריכים לחזור למנוע החיפוש ולחפש תשובה טובה יותר, ממקור אחר?
עוד אחד מ-200 הפרמטרים שקשורים לקידום האתר בגוגל הוא התנהגות הגולשים בו. ביוניברסל אנליטיקס, הגרסה ה”קלאסית” של גוגל אנליטיקס, יש פרמטר שנקרא Bounce Rate: אנשים שנכנסים לאתר שלכם ויוצאים ממנו אחרי עמוד אחד.
בגוגל אנליטיקס 4 הפרמטר הזה כבר לא קיים ובמקומו מודדים Engagement עם האתר: האם היו הקלקות, גלילות, מעברי עמודים וכד’.
כנראה שזה סוג של אנגייג’מנט שימדוד את הפרמטר האמורפי הזה. גוגל הרי לא יכולים לדעת איך הגולשים מרגישים (והאם הם מרגישים שהם צריכים לחזור למנוע החיפוש). הוא כן יכול למדוד התנהגות גולשים: האם אחרי קריאת המאמר שלך הם חזרו לתוצאות החיפוש כלעומת שבאו או שהם קיבלו את התשובה?
האם אתם כותבים כותבים לפי ספירת מילים כי שמעתם או קראתם שלגוגל יש מספר מילים מועדף? (לא, אין לנו)
אם אי פעם ראיתם הדרכות על כתיבת תוכן שמותאם ל-SEO, סיכוי טוב שראיתם (או קראתם) שהמדריך הסתכל על מספר המילים הממוצע ב-10 התוצאות הראשונות, או בתוצאה הראשונה, או החמש הראשונות – ולפי זה תכנן מה אומר המאמר שהוא רוצה. אם בעמוד הראשון יש מאמרים בני 1,500 מילה – הוא גם יכתוב בערך 1,500; או לחלופין יכתוב דווקא 1,600 כדי לעשות אפילו יותר.
גוגל אומרים מפורשות: אנחנו לא סופרים לכם מילים. הניסוח שלהם אפילו קצת צוחק על הגישה הזאת.
מה כן: גוגל מתגמלים על תוכן מעמיק. ספירת המילים היא פועל יוצא של כמה העמקתם בנושא מסוים. במילים אחרות: קודם תעמיקו ואחר כך תספרו את המילים. אחרת יוצאים לכם מאמרים ביזיוניים שמלאים במילים ריקות שנועדו לנפח. איך יודעים? תורידו את המילים שאתם מתלבטים לגביהן. אם המאמר נשאר רלוונטי, קריא וברור גם בלי זה – אפשר לוותר.
אם בכל זאת החלטתם לספור מילים, כלל האצבע המקובל הוא לא פחות מ-500 מילה. אצלי באתר הזה המאמרים הקצרים הם בני 800 מילה, אבל לא כי אני סופרת מילים, אלא כי על פחות מזה קשה לי להעמיק.
האם החלטתם להיכנס לתחום מסוים בלי מומחיות מסויימת, אלא בעיקר כי אתם חושבים שתקבלו מזה טראפיק?
גם פה – גוגל מדברים על מומחיות, וכנראה שגם על עניין. האם יש לכם זיקה לתחום – מקצועית או בתחום העניין? אחלה. אם לא ואתם רק חושבים על הכסף – גוגל היו מעדיפים שלא תיכנסו לתחום. מצד שני – איך הם ימדדו את זה?
האם התוכן שלכם מבטיח לענות על שאלה שבתכל’ס אין לה תשובה – למשל תאריך שחרור של מוצר, סרט או סדרת טלוויזיה – כשאין תאריך רשמי?
פייק ניוז פינת קליקבייט. בשתי מילים: אל תחרטטו. בשלוש מילים: תכבדו את עצמכם. בארבע מילים: תכבדו את הקוראים שלכם.
סיכום והצעות נוספות
מטרת העל של תוצאות החיפוש של גוגל היא לשרת את הגולש האנושי בצורה הטובה ביותר. לכן כל דבר שאתם עושים באתר שלכם – צריך להיות מכוון לקוראים, ולא למנוע החיפוש.
אם מראש אתם כותבים תוכן שלא עוזר לקוראים, מחרטטים, זורקים תוכן זבל כשהמטרה היחידה שלכם היא טראפיק מגוגל – אל. צרו מראש את התוכן שלכם באיכות גבוהה ככל שאתם יכולים, בכוונה לשרת את הקורא האנושי ולעזור לו כמה שיותר.
ברגע זה, בין אם אתם קוראים את זה לפני העדכון או אחריו – אתם יכולים להתחיל מלקחת מאמרים דלי תוכן ולאחד אותם לכדי מאמרים עשירים ואיכותיים יותר. אם כשכתבתי את המאמר הזה – זה היה רלוונטי לקידום של עמודים בודדים, עכשיו אחרי שעדכון “תוכן מועיל” יצא לכולם – זה רלוונטי לקידום הכולל של האתר שלכם. עד כמה התוכן שלכם מועיל הפך להיות פרמטר בדירוג האתר כולו.
תוכן מועיל הוא פרמטר חדש בדירוג אתרים. הוא ישפיע על כל האתר (להבדיל מהשפעה על עמודים בודדים בו). אחרי העדכון הפרמטר ישאר, ואתרים שהתוכן שלהם לא מועיל – יפגעו בתוצאות החיפוש.
קודם מבינים מה הקריטריונים של גוגל ל”תוכן מועיל” ו”תוכן לא מועיל” (תרגמתי והסברתי את זה במאמר). אחר כך מבינים האם התוכן שלכם עונה על ההגדרה “תוכן לא מועיל”. מתקנים בהתאם לדרישות הסעיף או מורידים את התוכן.