את השאלה “מתי להתחיל קידום” אורגני לאתר אפשר לפרק לשלוש שאלות:
- מתי לעשות קידום אורגני – לעומת ממומן
- מתי לעשות קידום אורגני – על לוח השנה
- מתי לעשות קידום אורגני – מבחינת שלב העבודה על האתר
אני מתעסק בקידום אורגני של אתרים. לא בבנייה ולא בקידום ממומן. מצד אחד זה אומר שאני פטיש ולכן רואה מסמרים בכל מקום. מצד שני יש לי פרספקטיבה ועבדתי עם הרבה אנשי קידום ממומן והמון בוני אתרים.
מתי לעשות קידום אורגני ומתי עדיף ממומן?
קידום אורגני הוא זריעה קדימה. הוא לפרגן לעצמכם של העתיד בלידים איכותיים וזולים יותר. אבל אם אתם של ההווה לחוצים על לידים כרגע – לכו על ממומן. בלי לחשוב פעמיים ובברכתי המלאה.
בקידום ממומן התוצאות מיידיות (או יחסית מיידיות). החיסרון הוא שברגע שאתם מפסיקים לממן את הקידום – גם הלידים נפסקים.
בקידום אורגני אתם שותלים ומשקים כמה חודשים עד שיש לכם עץ לידים ואז אתם יכולים להשקות בתדירות הרבה יותר נמוכה. אבל זה לוקח זמן. כמה זמן? על הצעות המחיר שלי אני כותבת כחצי שנה, אבל זה תלוי באתר, בותק שלו, בכמה תחרותי הביטוי שאתם רוצים לקדם, במתחרים שלכם ועוד.
טיפ: תמיד יותר קל לקדם ביטויי זנב ארוך מזנב קצר. ביטויי זנב ארוך יניבו לכם תוצאות יותר מהר.
לסיכום, כדאי לעשות קידום ממומן אם אתם רוצים לידים במיידי; כדאי לעשות קידום אורגני כשיש לכם מרווח נשימה וכשאם אתם רוצים להתחיל לגדול.
מה הזמן הכי טוב להתחיל קידום אורגני?
אם גוגל והאתר שלכם כבר מכירים ויש לכם מיקומים וביטויים, הזמן הכי טוב להתחיל תהליך קידום הוא כחצי שנה לפני שצריך את הלידים. את המתנות לסוף השנה צריך לקדם כבר בקיץ, על על פסח צריך לחשוב כבר בראש השנה. כמו שכתבתי בניוזלטר שהוצאתי פעם ועדיין אקטואלי:
למה שופינג IL הוא בתחילת נובמבר?
מסורתית, דצמבר הוא הזמן שבו כולם עושים סיילים, כדי לסיים את השנה עם רווח כמה שיותר גבוה.
אבל ברוב אתרי ה-E-Commerce הסיילים מתחילים עוד קודם: בתחילת נובמבר, סביב שופינג IL, או יום הרווקים הסיני, או לכל המאוחר בלק פריידי. כי למה לאבד את הקונים הישראלים לאתרים מחו”ל? כל חג קניות מנסה להקדים את זה שאחריו כדי למשוך אליו את הלקוחות שעדיין לא הוציאו את הכסף.
איך אתם יכולים להרוויח מזה?
קודם כל, לקדם אורגנית ולא רק בצורה ממומנת. למה? כי לא רק אתם בונים על קידום ממומן בסוף השנה. גם המתחרים שלכם, וכל האינטרנט. השוק רווי, וכשכולם מפרסמים – כל ליד עולה יותר והכסף שלכם שווה פחות.
ממומן זה מצויין, אבל אורגני יביא לכם לידים במחיר נמוך יותר. יותר לידים -> יותר מכירות -> יותר כסף.
מי שרוצה לקבל תנועה אורגנית בסוף השנה ולשלם פחות על כל ליד, צריך להתחיל לקדם אורגנית כמה שיותר מראש. מי שרוצה להתחרות עם הסיילים הגדולים, צריך להשקיע עכשיו.
מתי לקדם את האתר ומה עושים בכל שלב בחיי האתר?
לאתרים בשלבי חיים שונים יש פוקוס שונה בקידום. אין שלב שבו אי אפשר בכלל להיעזר במקדמי אתרים או בפרקטיקות של קידום – בין אם לעבודה חודשית קבועה ובין אם לבליץ חד פעמי או כמה מפגשי התייעצות וליווי.
לאתר לפני בנייה
כל מי שבנה אתר יודע להגיד שבניית אתר הוא תהליך שלם של להכיר את העסק יותר טוב: מי אנחנו, למי העסק פונה, מה אנחנו מציעים. האתר מביא לידי ביטוי דברים שאנחנו אמורים לדעת קודם או לברר תוך כדי תנועה.
לפני שהאתר בנוי, הקידום יתמקד בעבודת בנייה נכונה. מחקר מילות מפתח לרבות מחשבה על איך לספר את הסיפור של השירותים שלכם. מי שבקטע של להשקיע גם יחפש נושאים למאמרים וגם יתחיל לכתוב אותם. בכל זאת, אי אפשר לקדם אתר בלי תוכן.
אלא אם ממש בא לכם, במצב הזה אתם לא צריכים לשלם תשלום חודשי. מספיק לשלם על כמה שעות עבודה, או על שני שיעורים פרטיים: אחד לימוד והנחיות לביצוע, והשני מעבר על הדברים שבוצעו והערות נוספות.
לאתר חדש מהניילונים
באתרים חדשים הדבר הראשון שנעשה הוא לראות שהכל תקין. לא פעם אנשים שיודעים לעצב ולבנות אתר יפה – לא בהכרח ידעו לבנות אותו נכון מבחינת SEO:
- כותרות בהיררכיה נכונה (שאלוהים יעזור לי כמה דפי בית בלי כותרות H1 ו-H2 ראיתי)
- טקסט אלטרנטיבי לתמונות
- אתר שעולה מהר
- ועוד דברים שיש בצ’קליסט הזה:
רוצים עוד - בחינם?
להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.
יש עוד דברים שאפשר לעשות, כמו למצוא עוד נושאים למאמרים.
מי שרוצה לקדם אתר חדש יכול לבצע בעצמו עם שני שיעורים פרטיים, לבחור במשהו מקיף יותר (תכנית ליווי לבעלי אתרים)– או לתת לי לעשות לכם את כל העבודה – בעבודה חד פעמית או בריטיינר חודשי.
לאתר עם ותק של כמה חודשים ומעלה
זה שלב שבו יש אתר אבל אין מספיק תנועה אורגנית, אם בכלל… זה יכול להיות קצת מתסכל. הדרך הקלאסית לקדם אותו הוא ריטיינר חודשי. להגיד לי “סעי לשלום המפתחות בפנים”.
שני הדברים שאני עושה לאתרים עם ותק מינימלי הוא להריץ עליהם סקרימינג פרוג כדי לאתר שגיאות בעמודים שקל לתקן מהר, ולראות מה מצבם בקונסול. לא פעם מדובר באתרים עם מעט מאמרים (30 אם מדובר באתר מושקע, אבל בדרך כלל פחות מ-20).
אפשר לעבוד על הוספת תכנים, קישוריות פנימית, האופטימיזציות הרגילות (מטא דסקריפשנים, טקסט אלטרנטיבי), טיפול במהירות אתר וכל יתר הדברים שבצ’קליסט.
נוסף על זה כדאי למצוא נושאים לכתיבה ולכתוב. לא פעם המאמרים באתר יצטרכו שיפור. יכול להיות שהמאמרים נלקחו ישירות מדף הפייסבוק. למאמרים ולסושיאל כותבים אחרת, אז נצטרך לעבד אותם או להוריד אותם כדי שיתרמו במקום להזיק.
כמובן שכדאי מאוד להתחיל להשיג קישורים כדי שגוגל יתחיל לסמוך על האתר, או יסמוך עליו אפילו יותר.
לאתר ותיק
ותק הוא כוח. באתרים עם ותק יש שתי משימות, תלוי במצב האתר: האחת – לשמור על מיקומים גבוהים, שנייה – להשיג מיקומים חדשים או לשחזר מיקומי עבר גבוהים.
אם העבודה שנעשתה עד כה היתה נכונה, אפשר לשחזר את המיקומים שהיו, אפשר לתקן שגיאות ודברים שלא היו מאופטמים. אפשר גם לחפש בגוגל סרצ’ קונסול קונסול “ביטויי מפתח על הרצפה”, או “פירות נמוכים” – כלומר ביטויים שהאתר בלאו הכי מדורג עליהם, פשוט לא במקומות גבוהים כי אין לו תוכן על זה – ולהתחיל להתארגן על תוכן רלוונטי.
לאתר ותיק עם הרבה תוכן
אתרים עם הרבה תוכן נוטים להיות ותיקים פשוט כי לוקח מלא זמן ליצור מלא תוכן. אבל זה נכון גם לאתרים עם הרבה תוכן שהם לא ותיקים.
באתרים ותיקים עם הרבה תוכן אני אוהבת לעשות שני דברים: את עבודות האופטימיזציה הקלאסיות, אבל גם רענון תוכן. כלומר הורדה של תכנים שלא התיישנו טוב, וגם איחוד של עמודים ליצירת דברים חדשים שמותאמים יותר למנועי חיפוש. אני אפילו אגיד שזאת אחת העבודות שאני הכי נהנית מהן כמקדמת אתרים, כי זה אומר שאני גם מתעסקת עם תוכן וגם עושה דברים יצירתיים.