מדי פעם אני רואה הודעות בסגנון הזה:
דרוש מקדם אתרים רציני, שבטוח בעצמו, ויכול להתחייב לתוצאות
דיברתי לא מזמן עם משווק דיגיטלי (שלא מקדם אתרים) שאמר לי שלדעתו להתחייב לתוצאות מראה על רצינות ועל בטחון עצמי. ושמעו, זה רע. זאת הודעה מטומטמת ולמי שמפרסם את זה מגיע להיתקע עם מקדמי אתרים שטוענים שהם יכולים להתחייב לתוצאות.
למה מקדמי אתרים לא יכולים להתחייב לתוצאות
הדבר הזחוח לעשות יהיה לכתוב "זה כמו שעורך דין לא יכול להתחייב לתוצאות וגם מנתח לא יכול להתחייב לתוצאות". כי מה זה עוזר למי שלא מבין מקרוב את המקצוע? מדביר מזיקים למשל כן יכול להתחייב לתוצאות ומוכרת פרחים יכולה להתחייב שתצאו מהחנות שלה עם פרחים, אז מה עוזרת ההשוואה הזאת?
אז בואו אני אחסוך את השטויות במיץ ואסביר בצורה הכי ברורה שאני יכולה למה מקדמת אתרים רצינית לא יכולה להתחייב על תוצאות.
בקצרה: המיקום שלכם בגוגל תלוי בדברים שאנחנו נעשה, אבל הוא תלוי גם במה עושים המתחרים שלכם, וכמובן תלוי גם בעדכונים של גוגל.
אם המתחרה שלכם הוא אתר גדול וחזק שעוסק בתחום שלכם ואתם חדשים וקטנים יותר – יקח לכם יותר זמן להגיע גבוה. כמה זה יותר? זה תלוי מה הם עושים, מתי הם התחילו, כמה הם משקיעים בזה ועוד. וגם זה בהנחה שהאלגוריתם לא יתקע לנו ברקסים.
בהרחבה:
כי מיקום האתר שלכם תלוי בתחרות
SEO הוא תחום תחרותי. בטוח כבר כתבתי באתר שיש מספיק שפע לכולם אבל תוצאות אורגניות בעמוד הראשון יש רק 10 (במקרה הטוב) ומקום ראשון יש רק אחד.
אם הקמת אתר חדש, להתחרות באתרים הרבה יותר ותיקים, גדולים וחזקים ממך על ביטויי מפתח תחרותיים זה סופר מורכב. ככל שהנישה שאתם בה תחרותית יותר, יקח לכם יותר זמן להתברג בגוגל.
וקידום אתרים זה לא סטטי. זה לא שהאתרים שסביבכם שוקטים על השמרים או נרדמו בשמירה. גם הם מקדמים את עצמם כל הזמן באמצעות הוספת תכנים, קישורים ואופטימיזציות. אז אתם גם צריכים לזוז וגם צריכים שזה יהיה יותר מהר מהמתחרים שלכם.
רגע לפני שאתם מתייאשים ועוברים לגדל פלפלים בערבה (למרות שגם זה תחום תחרותי), כן כדאי לזכור שאפשר להתקדם בגוגל גם אם המתחרים שלכם נינג'ות. יש לי מאמר שלם על איך בלוג עצמאי יכול לעקוף את מאקו ועל ביטויים שקל לקדם בגוגל.
מאחר שמקדם האתרים שלכם לא שולט בפעולות של המתחרים שלכם, הוא לא יכול להתחייב לכם שאתם תעקפו אותם.
כי מיקום האתר שלכם תלוי באלגוריתם של גוגל
עוד נקודה היא שהאלגוריתם של גוגל משתנה לפעמים. העקרונות, הלב, של קידום האתרים – נשאר אותו לב: תוכן איכותי, קישורים טובים, אתר שנעים ונוח לגלוש בו.
אבל כמה פעמים בשנה גוגל עושים שינויים באלגוריתם – גדולים יותר או פחות.
כמה דוגמאות לשינויים בהעדפות של גוגל
- ב-2021 לגוגל היה עדכון גדול שנקרא Core Web Vitals שקידם מאוד אתרים שנטענים מהר והוריד אתרים שנטענים לאט. מהירות טעינה תמיד היתה פרמטר חשוב, אבל הוא הפך ליותר חשוב.
- אורך הטקסטים: פעם היה מספיק לכתוב 100 מילה, ואז 300 (יוסט נגיד מציין את 300 מילה בתור המינימום), ועכשיו 500-600 זה המינימום.
- בשנים האחרונות גוגל מתייחס יותר לאיך האתר עובד בטלפון נייד מאשר במחשב.
- היו עוד כל מני עדכונים גדולים בעבר. אם אני לא אכתוב את המילים "עדכון פנדה" ו"עדכון פינגווין" הקולגות שלי שיקראו את המאמר יחשבו שאני לא רצינית, אז הנה כתבתי.
בכל מקרה, מקדמי אתרים לא אחראים לעדכונים של גוגל שיכולים לקרות גם באמצע התהליך ולעשות בלגן בתוצאות החיפוש. גם מקדמי האתרים הכי טובים עדיין לא יכולים לחזות את העתיד.
לאילו תוצאות חברת הקידום כן יכולה להתחייב?
- אנחנו יכולים להתחייב להגדיל לכם את התנועה
- וגם את הביטויים שהאתר שלכם מאונדקס עליהם
- אנחנו יכולים להתחייב לתת למתחרים שלכם פייט
אנחנו לא יכולים להתחייב על המיקום שלכם בגוגל וגם לא על לוח הזמנים. אנחנו כן יכולים לתת לוח זמנים משוער, וגם הצעת המחיר תגלם את הקישורים והמאמרים שצריך לרכוש עבורכם. זאת הסיבה שלקדם תחום תחרותי עולה יותר מתחום לא תחרותי: יש צורך ביותר חומרי גלם.
לשמחתי, עולם ה-SEO הוא עולם די אחלה עם אווירה יותר קולגיאלית מתחרותית. קידום אתרים זאת נישה לא מאוד גדולה ולא מעט מהאנשים מכירים אחד את השני (או לפחות את השמות הותיקים). כל מה שאני אומרת נועד לעזור לכם לעבוד יותר טוב עם המקדמים שלכם, ונכתב תחת שתי הנחות:
- שמקדמי האתרים שלכם מספקים או יכולים לספק את זה
- שהמקדמים שלכם הם אנשי מקצוע טובים וגם אחלה אנשים
איך למדוד קידום אתרים טוב?
סבבה. אז לתוצאות אי אפשר להתחייב מכל הסיבות שעלו כאן.
אבל זה ממש לא אומר שאפשר לחרטט ולמרוח אתכם. אלו כמה דברים שמקדם האתרים שלכם כן יכול להתחייב אליהם. ככה אתם יכולים למדוד קידום אתרים טוב, בין אם באמצעות חברה או אם אתם מקדמים את האתר שלכם בעצמכם:
- האם אתם רואים בדוח החודשי פירוט על העבודה שעשו על האתר שלכם?
- האם יש עלייה בכניסות לאתר?
- האם האתר מתאנדקס על יותר ביטויים?
- האם המיקום הממוצע של האתר שלכם עולה?
- האם הביטויים התחרותיים שלכם עלו?
לראות העבודה שהבטיחו – נעשית
בתחילת העבודה המשותפת, מקדם האתרים שלח לכם הסכם עבודה. אפשר גם חוזה, אבל בעיני זה אוברקיל וזה מרתיע.
הסכם העבודה אמור להיות מסמך תיאום ציפיות: מה הם נותנים ומה באחריותם – ומה אתם נותנים ומה אחריותכם. תניחו שמה שלא כתוב שם – חברת הקידום שלכם לא אחראית עליו אלא אם נאמר אחרת.
בהרבה הסכמים האחריות היחידה שלכם היא להעביר תשלום בזמן. אבל לפעמים בסיכום אתם אחראים על תכנים או על תמונות.
הנוהג בתחום קידום האתרים הוא לשלוח דוח חודשי שמסכם את העבודה: מה נעשה, מה נוסף, מה המצב של האתר. בדוח הזה אפשר לראות מה בוצע. לא מספיק לקבל את הדוח, תקראו אותו ואם יש שאלות – תשאלו את המקדמים שלכם.
כן כדאי לציין שלא כל הדברים קורים בו זמנית. אפשר לתת גז על הבטחה מסויימת ולשמור את ההבטחות האחרות לחודשים הבאים.
עוד משהו שכדאי לציין הוא שזה הדבר היחיד שאפשר לבדוק מההתחלה. ליתר הדברים – לוקח זמן. בדרך כלל זה ארבעה חודשים במינימום עד שדברים מתחילים לזוז.
האם אפשר לראות עלייה בכניסות לאתר?
כולנו פה בשביל ההמרות באתר. המרות עוברות דרך כניסות וקידום אורגני טוב אמור להביא יותר כניסות לאתר מהחיפוש של גוגל.
אתם יכולים לראות אם הקידום האורגני שלכם מביא יותר כניסות לאתר שלכם. אפשר לראות את זה בכל מני כלים, הכי פשוט (וחינמי) זה דרך גוגל סרצ' קונסול, תחת "כניסות" (או Clicks) אם אתם באנגלית.
לעסקים בתחומים בלי עונתיות זה נכון כל השנה ונכון לבדוק את העלייה בביטויים מחודש לחודש. לעסקים עונתיים אפשר להשוות מעונה לעונה – העונה של שנה שעברה לעומת העונה השנה. יש עסקים שיש להם עונה חמה (ואז יש טעם להשוות לשנה שעברה) ועונה רגועה, ואז אפשר להשוות מחודש לחודש.
האם האתר מתאנדקס על יותר ביטויים?
בגוגל סרצ' קונסול אפשר לראות עד 1,000 ביטויים. כשמסנכרנים את גוגל אנליטיקס עם הקונסול – אפשר לראות עד 5,000. דרך טובה לראות קידום היא לבדוק האם האתר מתאנדקס על יותר ביטויים.
בתחתית הדוחות בקונסול ובאנליטיקס מוצגים לכם מספר הביטויים שהאתר מאונדקס עליהם. יש גם כלים שיספרו את זה, אבל הנתונים של כולם אמינים פחות משל גוגל.
האם המיקום הממוצע של האתר עולה?
"ממוצע" הוא אחד משקרי הסטטיסטיקה הגדולים ו"המיקום הממוצע" של האתר לא תמיד משקף משהו. למשל באתרים חדשים, עם פחות מאלף ביטויים שאונדקסו, ירידה במיקום הממוצע אומרת בדרך כלל שהתאנדקסו ביטויים חדשים שמורידים את הממוצע.
באתרים ותיקים ומקודמים, "מיקום ממוצע" אומר אם המגמה הכללית של האתר השתנתה: אם הוא עלה או ירד, ובכמה. לאורך הזמן, מיקום ממוצע של אתר מקודם אמור לעלות.
כרגיל, אפשר לבדוק את זה בגוגל סרצ' קונסול.
האם המיקומים של הביטויים התחרותיים שלכם עולה?
עם כל הכבוד ללונגיטיילים (ויש מלא כבוד, בטח בתחומים תחרותיים), יש תחומים (לא כולם) שכדאי לשאוף לקדם בהם גם ביטויים קצרים ומאוד תחרותיים. אם החלטתם שאתם הולכים על קידום ביטויים תחרותיים, כדאי לבדוק שהביטויים האלו מתקדמים בתוצאות החיפוש.
לסיכום
בתחילת המאמר השוויתי קידום אתרים לעריכת דין או לניתוח. הדמיון הוא שאצל עורכי דין ברור (אני מקווה) שהם לא יכולים להתחייב לתוצאות – כי יש מישהו אחר שמקבל את ההחלטות במשפט, והם לא שולטים על עורכי הדין של הצד השני.
מה כן? הם יכולים לדבר על האסטרטגיה, על אחוזי הצלחה במשפטים קודמים, על האם הם לקחו תיקים שעוסקים בנושא הזה וכדומה. זה המצב גם בקידום אתרים.