עבדת שעות על בניית אתר, הצטלמת, צילמת מוצרים, שילמת לבונה אתרים, מעצבת, תוכן, השקת בהתרגשות, הוצאת עליו מלא כסף, זמן, אהבה ודאגה – במטרה שיביא לך לקוחות חדשים, או לפחות לידים שיהפכו ללקוחות. במקום זה האתר עומד שומם למדי.
האינטרנט הוא קניון ענק. אין תסכול גדול לבעלי אתרים מאתר שלא מגיעים אליו. או שכן מגיעים, אבל טיפה. טיפ-טיפה. טיפ-טיפונת טפטוף קטן של גולשים. אתר הוא צינור חמצן משמעותי לעסק, ועבור עסקים רבים – צינור החמצן המשמעותי ביותר.
זה לא רק עניין של תחושה טובה (למרות שכיף מאוד שיש לך מלא תנועה באתר). הזרמת תנועה לאתר חשובה לחיים של עסק וקריטית לגדילה שלו.
איך לבדוק כניסות לאתר?
כל אפיק מהאפיקים להבאת כניסות לאתר שלכם שאני אסקור פה בהמשך מצריך השקעה של זמן, כסף או שניהם. חשוב להיות מסוגלים לדעת מה אפיקי הטראפיק האפקטיביים ביותר עבורכם.
מה שיפה בשיווק דיגיטלי הוא שהוא מדיד. אתם לא צריכים לנחש האם הפעולות שלכם להגדלת תנועה לאתר שלכם עבדו. כל אפיק שכזה אפשר למדוד: כמה כניסות הגיעו לאתר שלכם דרך גוגל? כמה דרך פייסבוק? כמה מלינקדאין וכמה מיוטיוב?
את כל הנתונים האלה אפשר לראות במערכת שנקראת גוגל אנליטיקס. הנה כמה שאלות נפוצות עליהן גוגל אנליטיקס יכולה לענות:
- כמה כניסות יש לאתר? (כולל שינויים בתנועה: עלייה לאורך זמן וכמה תנועה היתה בכל פרק זמן ספציפי שתבחרו)
- מאיפה מגיעות הכניסות לאתר? (חיפושים בגוגל? מפייסבוק? מאתרים אחרים? ממערכת הדיוור? כדאי בהקשר הזה להגיד שמערכת אנליטיקס לא יודעת לזהות לבד מאיזה עמוד באתר היא הגיעה אלא רק מאיזה אתר. היא תדע להגיד שזה הגיע מפייסבוק, לא תדע האם התנועה הגיעה מקבוצת פייסבוק מסויימת, מהעמוד העסקי או דרך מודעה ממומנת. כדי לפתור את זה אפשר להשתמש בפרמטר שנקרא UTM)
- האם הכניסות לאתר הן מאנשים חדשים או ממשתמשים חוזרים?
יש מערכת נוספת, שבודקת רק את התנועה שמגיעה לאתר שלכם מגוגל ויכולה להגיד לכם מה מילות החיפוש שעובדות לכם, לאילו עמודים אנשים מגיעים ולתת לכם נתונים מספריים מדוייקים. קוראים לה גוגל סרצ’ קונסול.
איך להביא תנועה לאתר:
- קידום אורגני בגוגל
- קידום ממומן
- רשימת תפוצה
- קישור בין נכסים
- שיתופי פעולה
- פעילות אורגנית ברשתות חברתיות
- איך לא להביא כניסות לאתר
תנועה לאתר באמצעות קידום אורגני בגוגל
אני מקדמת אתרים, ולכן הכי קל לי להתחיל לדבר על קידום אורגני בגוגל.
קידום אורגני בגוגל הוא בעצם בניית מוניטין ברשת. אם בפייסבוק אנשים גוללים כדי להעביר את הזמן, לגוגל הם נכנסים כדי לפתור בעיה מסויימת. בין אם הם רוצים לקבל מענה לשאלות ספציפיות (ואז מה שחסר להם הוא מידע) ובין אם הם מתעניינים בשירות או מוצר. בקידום אורגני, אתם משכנעים את גוגל שמה שאתם מציעים הוא הפתרון הכי טוב לבעיה הספציפית שהעלה הגולש.
כמו כל עבודת בניית מוניטין – זה יכול לקחת זמן, בכפוף לפרמטרים כמו תחום העיסוק שלכם, לתחרותיות בו, למוניטין הנוכחי שלכם – אבל מרגע שעליתם על הגל, קשה לעצור אתכם.
יתרון מרכזי: התנועה היא ממוקדת ואיכותית, כי אתם הפתרון לבעיה שהגולש מחפש; אתם מקבלים תנועה גם על דברים שעשיתם בעבר. אין תקרת “עלות לליד” והמחיר יורד ככל שעובר הזמן.
חסרון מרכזי: זה לוקח זמן. כמה חודשים, לפעמים גם שנה של עבודת מקדמת אתרים.
תנועה לאתר באמצעות קידום ממומן
אם אתם צריכים תנועה עכשיו ולידים ברגע זה ואין לכם סבלנות לחכות כמה חודשים – עזבו אתכם אורגני ולכן על קמפיין ממומן. קמפיין ממומן מביא תוצאות מיידיות ובלבד שהוא נעשה על ידי אנשים שיודעים מה הם עושים. המודעה שלכם רצה, אתם משלמים על כל לחיצה על המודעה והאתר שלכם מקבל תנועה.
יתרון: מביא תנועה לאתר באופן מיידי. מרגע שהקמפיין באויר וכל עוד הוא רץ – יש תנועה.
חיסרון: ברגע שהקמפיין נפסק – נפסקת התנועה; למחיר לליד יש טווח עם תקרה ורצפה.
כדאי לדעת: העלות מתחלקת בין תשלום למנהל/ת הקמפיין לבין תשלום לרשת בה אתם מפרסמים.
קמפיין פייסבוק או אינסטגרם ממומן
אף אחת לא נכנסת לפייסבוק במחשבה “היום אקנה שמלה ממודעה שאני אראה תוך כדי גלילה בפיד”. אנשים נכנסים לרשתות חברתיות כדי להעביר את הזמן ולגלול ולגלול. התפקיד שלכם בקמפיין הוא לשכנע אותם שהם רוצים את מה שיש לכם להציע – למרות שהם לא חיפשו את זה אקטיבית באותו הרגע.
טיפ: תתקינו פיקסל של פייסבוק באתר, כדי שמי שנכנס לאתר שלכם יראה בקלות מודעות שלכם בפייסבוק. מכירים את זה שנכנסתם לאתר שופרסל כדי להזמין מוצרים וכשנכנסתם לפייסבוק קפצה לכם מודעה שלהם? זה בגלל פיקסל של פייסבוק, וגם אתם רוצים לעשות את זה. הקהל שמטורגט באמצעות פיקסל הוא הקהל חוזר שיכול להיות איכותי יותר מקהל שמטורגט בגלל מאפיינים דמוגרפיים או תחומי עניין.
איך מתקינים פיקסל של פייסבוק ואיך משתמשים בו? מי שמנהל לכם את הקמפיין יודע לעשות את זה. זה חלק מהעבודה.
קמפיין גוגל ממומן
אם בפייסבוק אתם מנסים לשכנע אדם שלא חיפש אקטיבית – שהוא מעוניין להיכנס לאתר שלכם – קמפיין ממומן בגוגל נועד לאנשים שכן חיפשו אקטיבית. בהרבה תחומים, בטח תחרותיים ומסחריים (למשל עורכי דין, פיננסים, רפואיים, הדברה והרחקת מזיקים, קמעונאות ובגדים) – התוצאות הראשונות יהיו ממומנות. אפשר לזהות את זה לפי המילה Ad או מודעה בבולד בראש העמוד, להבדיל מהתוצאות האורגניות.
תנועה לאתר באמצעות רשימת תפוצה
רשימת תפוצה היא דרך מצוינת להחזיר תנועה לאתר שלך. לחנויות רשימת תפוצה יכולה גם להיות מועדון לקוחות. זאת דרך להזכיר לאנשים שכבר ביקרו באתר שלכם – שאתם כאן, אתם קיימים, לספר להם מה השקתם עכשיו (שירותים ומוצרים חדשים) אם לא תספימו בניוזלטרים, אנשים יכנסו אליו יותר. הרי חלק גדול מהבעיה בהשגת התנועה היא לא לגרום לאנשים להיכנס בפעם הראשונה, אלא לגרום לאנשים לחזור ולבקר אחרי שהם כבר שמעו עליכם. לחמם את הלידים.
כמה פעמים אתם חלפתם ליד בית הקפה ההוא או חנות הבגדים ההיא לפני שנכנסתם? לא רע לזכור שאתם קיימים.
האם אנשים נכנסים לזה? כן. בהחלט. במיוחד אם תתנו להם סיבה להיכנס. לפרסם מאמר חדש שיעניין את הקוראים, למשל, זאת סיבה טובה להוציא ניוזלטר.
את המאמר הזה הפצתי גם ברשימת התפוצה שלי בניוזלטר. אם אתם פה, יש מצב שאתם רשומים לתפוצה שלי. אם לא, מוזמנים להצטרף:
רוצים עוד - בחינם?
להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.
ואם אנשים יסירו את עצמם מרשימת התפוצה? אז יסירו. שככל שאחוזי הכניסה לניוזלטר שלכם גבוהים יותר – אתם נחשבים פחות ספאם בעיני ג’ימייל. זה גם אומר שמי שנשאר, רוצה להישאר (או לא מספיק אכפת לו כדי להסיר, וגם זה לא נורא).
יתרון: בדרך כלל האנשים שנרשמו כבר יודעים מי אתם, מקסימום צריך להזכיר להם. הם תנועה ממוקדת לאתר.
חסרון: לא מגיעים ככה ללקוחות חדשים; מצריך מאמץ והשקעה בכתיבה; אנשים שלא קוראים ניוזלטרים ירגישו כמו ספאמרים כשהם שולחים ניוזלטרים.
באיזו מערכת דיוור לבחור?
שתי התוכנות הפופולריות ביותר בארץ הן מיילצ’ימפ (באנגלית, חינמית) ורב מסר (ישראלית, בתשלום חודשי, מאפשרת דברים נוספים כמו בנייה ואחסון של קורסים דיגיטליים והיא פופולרית לדפי נחיתה). יש עוד המון תוכנות אחרות, חלקן מגיעות עם ה-CRM, חלקן קטנות יותר – עם חלקן עבדתי והייתי מרוצה.
בשנה הראשונה ניהלתי את התפוצה שלי עם מיילצ’ימפ. אפשר לחבר מיילצ’ימפ עם אלמנטור ממש ממש (ממש) בקלות. בגרסה החינמית (שבה השתמשתי, וגם כל האנשים שעובדים עם מיילצ’ימפ שאני מכירה) אפשר לנהל רשימת תפוצה אחת (בדרך כלל זה מספיק) שכוללת עד 2,000 חברים, ועד 10,000 מיילים בחודש. עבורי זה היה די והותר.
כשהייתי צריכה דברים יותר מורכבים, כמו סדרת מסרים לנרשמים חדשים או לנהל יותר מרשימה אחת – עברתי ל-smoove. הם נתנו את הערך לכסף הכי טוב שמצאתי.
בסרטון הזה חברה שלי תהילה גבאי דויטש מ”אוטומטית” מסבירה בהרחבה למה צריך מערכת דיוור. היא, בניגוד אלי, משתמשת ברב-מסר:
תנועה לאתר באמצעות שיתופי פעולה
שיתופי פעולה הם דבר נפלא ומבורך. לפעמים מתייחסים לשיתופי פעולה כ”אני אשלם למשפיענית והיא תפרסם את המוצר שלי” (או בגרסה היותר נמוכה: אני אתן למשפיענית מוצר בחינם והיא תפרסם אותו), אבל זה לא חייב להיות שיתוף פעולה בתשלום.
יש לך חברה שיש לה אתר מצליח? תציעי לכתוב אצלה מאמר בחינם. זה טוב גם לקידום האורגני שלך (ובלבד שזאת פעולה חד צדדית, כלומר את כותבת אצלה ואז היא לא כותבת אצלך בתמורה, אחרת, מבחינת SEO זה כמו לשחק קטאן ולהחליף כבשה התמורת כבשה), ומהצד שלה – היא מקבלת מאמר איכותי. אני עושה את זה לפעמים.
יש לך חברה או מכרה עם פרופיל אינסטגרם מוצלח? תעשו משהו ביחד. ערב ביחד, קורס ביחד, משהו ביחד – ואם תרצי להפוך את זה לתנועה לאתר – שימי גם קישור לאתר. אם הלידים/מכירות מספיקים – גם טוב, אבל לא זה נושא המאמר הזה.
יתרונות: דרך יצירתית להשיג תנועה; אפיק תנועה אורגני.
חסרונות: מגיע לקהל קטן יחסית
תנועה לאתר באמצעות קישור בין נכסים דיגיטליים
אצל אנשי דיגיטל, “נכס דיגיטלי” יכול להיות הרבה דברים. בהקשר הזה, “נכס דיגיטלי” הוא כל פלטפורמה דיגיטלית שבבעלותכם: פרופיל אינסטגרם, פרופיל פייסבוק, עמוד פייסבוק, קהילת פייסבוק, טוויטר, ערוץ יוטיוב, לינקדאין, Quora, רדיט, חנות באטסי, פינטרסט וכהנה וכהנה.
לא לקשר בין הנכסים הדיגיטליים שלהם תהיה טעות. למה? כי כבר השגתם טראפיק לאחד מהם, אתם לא רוצים לאבד את הטראפיק הזה, אתם רוצים להגדיל אותו. זה יאפשר לאנשים שכבר נכסנו, בכוונה או בטעות, להכיר אתכם עוד – אם הם מעוניינים.
עמוד פייסבוק
עמודי פייסבוק הם פלטפורמה מתה. כתבתי מאמר שמסביר למה אני בקושי נוגעת בעמוד הפייסבוק שלי. לעמודי פייסבוק אין טראפיק אורגני בשום צורה והם קיימים רק כדי שאפשר יהיה להוציא קידום ממומן. ובכל זאת אנשים נכנסים אליהם פעם ב-. הם עושים את זה או אחרי שהם ראו מודעה שלכם או אחרי שהם מחפשים מידע עליכם אקטיבית.
ובכל זאת – אם חיפשו עליכם מידע, אקטיבית – אנשים רוצים לדעת עליכם עוד. קישור מעמוד הפייסבוק לאתר יעזור להם למצוא את המידע שהם מחפשים.
ערוץ יוטיוב
אם יש לכם ערוץ יוטיוב, אשריכם. יוטיוב הוא מנוע החיפוש השלישי הפופולרי בעולם (אחרי החיפוש המילולי של גוגל וגוגל תמונות). גם בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש בגוגל עשויים לעלות סרטוני יוטיוב שנראים לגוגל מתאימים.
אנשים נכנסים לסרטונים כי הם רוצים מידע. לכן בתיאור כל סרטון – קישור קטן לאתר שלכם, בשורה הראשונה. זאת עם הכי הרבה חשיפה, שלא צריך ללחוץ “see more” כדי לראות. זה יכול להיות לדף הבית, זה יכול להיות למאמר בנושא שקשור לסרטון, זה יכול להיות לעמוד מוצר. כל דבר שיקשר בין הנכסים הדיגיטליים שלכם. בעניין הזה, אני ממליצה לכם לקרוא את המאמר המלא על איך להביא עוד צפיות לערוץ היוטיוב שלכם ואיך לעשות בו אופטימיזציות.
תנועה לאתר באמצעות פעילות אורגנית ברשתות חברתיות
פעולות אורגניות ברשתות חברתיות אומרות גם בניית מוניטין ברשתות, כאנשים וכאנשי מקצוע מוכרים; וגם הדבקת מאמרים באתר שלכם בתגובות לכל מני שאלות רלוונטיות שעונות (או לחלופין – מענה ספציפי לשאלה ובסוף הזמנה להיכנס לאתר כדי לקרוא עוד) וכתיבת מאמרים שמיועדים מראש לפייסבוק. אם אתם משווקים באמצעות תוכן ברשתות חברתיות, מוזמנים לקרוא
זאת גישה שעובדת לפעמים, אבל אי אפשר לבנות עליה להרבה טראפיק. היא קיימת, טוב שהיא קיימת, יש אנשים שזה צינור חשוב בשבילם, יש כאלה שזה אפיק הטראפיק העיקרי לאתר שלהם. ובכל זאת – לא הייתי בונה על זה לבד. למה? כי הקהל אמנם ממוקד, אבל הוא מצומצם מאוד, ונדרשת לא מעט עבודה (שלכם או של עובד/ת) כדי למצוא את האנשים האלה.
אופציה נוספת היא להקים קהילת פייסבוק, או עמוד אינסטגרם מצליח. שני הדברים הם לא עניין של מה בכך ודורשים השקעה ואסטרטגיה. יש אנשים שמתים על זה, יש המון אנשים שהקהילה או עמוד האינסטגרם שלהם הוא אפיק מאוד מתגמל של העסק, אבל זה לא בהכרח מוביל לטראפיק לאתר.
יתרון: יכול להיות אפיק זול עד חינמי. אם אתם בכל מקרה ברשתות, נותן תחושה של פעולות “דרך אגב”. יכול להוביל לטראפיק ממוקד.
חסרון: תגובות מגיעות למעט מאוד אנשים, כדי לעשות את זה טוב ושיטתי צריך להשקיע ואי אפשר לעשות את זה “דרך אגב”. קל לעשות לא נכון ולהיראות כמו ספאמרים. ניהול נכס כמו עמוד או קהילה לא פשוט כמו שזה נראה.
רוצים עוד - בחינם?
להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.
איך לא להביא כניסות לאתר
אחרי שהרחבתי על מה כן, בואו נדבר על מה לא. איך לא להביא כניסות לאתר.
אמרתי שקידום אורגני הוא בניית מוניטין. מה שאתם לא רוצים הוא לבנות לעצמכם מוניטין שלילי. של חאפרים או של ספאמרים. שתי שיטות שקיימות ושיש אנשים שמציעים אותם ללקוחות שלהם, והן גרועות מאוד. הן עושות לכם נזק במוניטין ומביאות תנועה לא איכותית:
אל תקנו כניסות לאתר
בדרך כלל מדובר בכניסות מבוטים או ממשתמשים בשר ודם ממדינת עולם שלישי. המטרה של קניית כניסות היא להציג נתוני כניסות גבוהים לצד שלישי, בדרך כלל כדי ליצור הכנסה (למכור שטחי פרסום או למכור את האתר). אם לא שמעתם על זה בחיים – אשריכם. בכל מקרה, זה לא יקדם אתכם בדרך להפיכת הטראפיק ללידים.
אל תספימו
מה הכוונה בלא להספים? אל תדחפו קישורים לאתר שלכם במקומות שלא ביקשו אותם.
- שימו את הקישורים לאתר שלכם במקומות קשורים בלבד. אני לא צריכה בקבוצת פייסבוק של המלצות על השקעה תגובה על יצירת הכנסה פסיבית מהבית לרציניים בלבד. אם הגעתם עד פה במאמר הזה אתם כנראה רציניים, ומי יקח אתכם ברצינות ככה? גם מבחינת קידום אתרים אורגני – אמנם קידום אורגני צריך קישורים, אבל מדובר בקישורי זבל.
- אל תשימו את הקישור שלכם במודעה של מתחרה. בארגון שעבדתי איתו שנתיים יצא לי למחוק פעם בחודש תגובות של פרזיטים שבתגובה למודעה שלנו – פרסמו את השירות המתחרה שלהם. רוצים להציע למתחרה שת”פ? מעולה, בשביל זה יש לו תיבה פרטית. אבל לפרסם את עצמכם בתגובות שלו נראה חאפרי.
- השתדלו להימנע מלהכניס קישורים בכוח. לפעמים נורא מפתה להדביק קישור למאמר שלנו ולהגיד “כתבתי בדיוק על זה, הנה כנסי קראי” בזמן שיתר התגובות בשרשור הן של משפט אחד. כנראה שמה שכתבת הוא באמת הדבר הכי מעמיק שיהיה בשרשור הזה, אבל תני טיזר בתשובות. כשאני מדביקה קישור למאמר שלי, אני כותבת כמה מילים על מה יש בו. למשל “הדרכים הנפוצות להביא טראפיק לאתר הן XXX, אם אתה רוצה, יש פירוט על זה במאמר הזה באתר שלי:” – ואז מדביקה קישור.
שאלות נפוצות על הבאת טראפיק לאתר
קידום אורגני בגוגל וברשתות חברתיות, קידום ממומן, דיוור. לכל אחד יש הרחבות, יתרונות וחסרונות
זה תלוי בתקציב שלכם, בסבלנות, ובהעדפות שלכם. קידום אורגני בגוגל מעולה לאורך זמן, ממומן טוב למיידי, דיוור טוב ללקוחות חוזרים, ברשתות חברתיות אתם נמצאים בלאו הכי
עם גוגל אנליטיקס. גם לזה יש מדריך שלם באתר.