כמו אצל הרבה זוגות, העסק הוא עניין של שנינו. עידן, בן הזוג שלי, הוא שותף סמוי בעסק שלי. מעבר לחירות הכלכלית שהוא מאפשר לי כשהתחלתי לפתח את העסק, אני יושבת איתו על אקסלים ודנה איתו על אסטרטגיה.
זה עובד גם הפוך. העסק של בן הזוג שלי, עידן ארץ, הוא הוא-עצמו. אמנם הדיי-ג'וב שלו הוא היא עיתונאי בגלובס, אבל בתור בלוגר כלכלי, שנים שהוא היה המוצר העיקרי של עצמו. הוא בנה לעצמו קהל קוראים בפייסבוק, שגלש אחר כך לטוויטר – ובשנה האחרונה גם לערוץ יוטיוב. אפשר לראות אותו כאן כדי להבין על מה אני מדברת.
כמו הרבה דברים כיפיים, גם הערוץ הזה התחיל כי עידן רצה לעשות סרטון. ואז עוד אחד. מאחר שזה המקצוע שלי, השתלטתי לו על ניהול הערוץ. הוא הפרזנטור והוא התוכן (גם אם מדי פעם הוא זורם על הרעיונות המטופשים שלי), אני דואגת למעטפת. בחודש וחצי מאז שהתחלתי ועד כתיבת המדריך הזה, נוספו לו בערך 200 מנויים לערוץ ומספר שעות הצפייה יותר מהכפילו את עצמן.
למה אני כותבת על הערוץ של עידן ולא על הערוץ של עצמי? משתי סיבות שהיו נכונות כשכתבתי את המאמר, וחודשיים אחר כך כבר הפסיקו להיות נכונות אבל המאמר כבר כתוב:
האחת, עידן יותר מעניין ממני. יש לו יותר קהל וזאת עוד פלטפורמה לדבר עם הקוראים שלו.כשאני כתבתי את המאמר הזה, אני יצרתי סרטונים בעיקר כשרציתי רוצה להדגים משהו טכני. אלו סרטונים שצופים בהם כשיש בעיה נקודתית לפתור, לא כשרוצים להעביר את הזמן.
השנייה: הערוץ שלו היה יותר מתוחזק משלי. הוא יותר נהנה ממני לעשות סרטונים. עקביות חשובה בהעלאת סרטונים. [הערה מספטמבר 2021: נפתח לי התיאבון ופתחתי ערוץ יוטיוב משלי. מוזמנים להיות ידידים ולהירשם]
למה אני מדברת על זה עכשיו? כי יש משהו נכון בלנתח משהו כשהוא לא להיט ורחוק מאיתנו, עם כמה אלפי מנויים, אלא נמצא כמה צעדים לפנינו. זה נראה יותר מושג וקרוב, ולכן גם יותר פשוט ליישום.
למה לעשות אופטימיזציות ליוטיוב?
- כי אתם נהנים ליצור תוכן: או כי אתם נהנים שצורכים את התוכן שלכם. לא חייבת להיות סתירה בין הנאה לבין עבודה נכונה ומסודרת. להיפך, עבודה מסודרת שלכם מקלה על אנשים להתמצא בתוך התכנים שלכם ולצרוך עוד ועוד מהם (כמו ההמלצה על קישורים פנימיים במאמר שלי על שיפור המרות באתר)
- מוניטין: איזה כיף כשמחפשים משהו ומוצאים אתכם. כשאנשים מחפשים משהו מוצאים אתכם (לעומת כשהם לא מחפשים כלום ואתם סתם צצים להם בפיד) – הם יותר קשובים אליכם. יש להם בעיה, אתם (אולי) הפתרון. אתם מתבססים כאוטוריטה, ויכולים לנהל מערכת יחסים עם יותר אנשים. אם יש לכם אתר, כתבתי כאן על דרכים להביא יותר תנועה לאתר. מוזמנים להיעזר גם בו.
- מוניטיזציה: אחרי 4,000 שעות צפייה בכם ו-1,000 מנויים שנרשמו לערוץ, אתם יכולים להתחיל להרוויח כסף מצפיה בפרסומות דרך הערוץ שלכם וצפיות של בעלי יוטיוב פרימיום (שלא רואים פרסומות) בתכנים שלכם. ליוטיוב יש הנחיות מי יכול לעשות מוניטיזציה. לא הייתי בונה על זה שבסדרי הגודל של עידן הוא ירוויח מלהיות יוטיובר, אבל אנחנו יכולים להרוויח כמה מאות שקלים בכל חודש על משהו שהוא בלאו הכי נהנה לעשות – ועל עוד אפיק תקשורת עם הקהל שלו.
החוק הראשון להגדלת יחס ההמרה, כלומר להביא יותר המרות (יותר מכירות, הכנסות לעגלה, הרשמות לניוזלטר או לידים – על אותה כמות אנשים שנכנסים) הוא להאכיל בכפית. רוצים שישאירו לכם פרטים בטופס? שימו את הטופס במקומות שונים שיהיה קשה להתעלם ממנו. רוצים שישאירו לכם ליד? תבהירו מאוד מאוד ברור לגולשים מה אתם עושים ומה היתרון שלכם, ושימו את זה במקומות בולטים. רוצים שישימו לב למשפט שלכם בתוך פסקה? שימו אותו בבולד.
זה גם המצב בערוץ היוטיוב. ליוטיוב יש אינטרס להשאיר אנשים אצלה בפלטפורמה, שיצפו בפרסומות שלה או שיקנו יוטיוב פרימיום. היא עושה את זה באמצעות סיוע ליוצרי התוכן לייצר תוכן טוב, ויצירת גירויים שישאירו את הגולשים אצלם בפלטפורמה. זה כבר שם, נצלו את זה לטובתכם ותנו ליוטיוב לעזור לכם לא רק ליצור תוכן איכותי יותר, אלא לארגן אותו בצורה קוסמת יותר.
חוץ מאופטימיזציות, הנה עוד דרכים להביא צפיות לערוץ יוטיוב.
איך מתחילים
השתכנעתם? יופי. ככה מתחילים:
- אייקון עם התמונה: לוחצים על האייקון בצד ימין עם התמונה שלכם (או בצד שמאל, תלוי אם הממשק שלכם בעברית או באנגלית) ובתפריט שנפתח "הערוץ שלך".
- התאמה אישית של הערוץ: הכפתור הזה מאפשר לבצע התאמה אישית בערוץ היוטיוב: דף הבית (שבתמונה), ודברים שנרחיב עליהם בסעיפים הבאים
- ניהול סרטונים: חוץ מניהול הערוץ, כדאי לעשות אופטימיזציה לכל סרטון בנפרד. בכל מה שנוגע לעריכת הסרטונים בערוץ היוטיוב שלכם – אתם יכולים לעשות את כל הדברים שאני אציין פה כשאתם מעלים את הסרטון ליוטיוב (בפעם הראשונה) ואתם יכולים לעשות אותם אחר כך, דרך ניהול סרטונים. אני לא מציעה פה משהו שאם שכחתם בהתחלה – לא תוכלו לעשות בהמשך, ואם אתם עושים ומתחרטים – הוא בלתי הפיך. הכל אפשר לעשות בכל שלב ולשנות אם אתם רוצים. אף פעם לא מאוחר להתחיל לעבוד נכון.
העקרון דומה ל-SEO באתרים: כדי לקבל תוצאות (מיקומים, המרות וכו'), לצד אופטימיזציה לכל האתר ככלל, צריך לעשות אופטימיזציה גם לעמודים. גם פה, אפשר להגיע לסרטון דרך הערוץ, אפשר להגיע לסרטון דרך סרטון אחר, אפשר להגיע לערוץ דרך סרטון. אתם רוצים
אופטימיזציה לערוץ היוטיוב
- פריסה היא מה שאנחנו רואים כשאנחנו נכנסים לעמוד הבית של הערוץ, ומה שיש במסך הזה. מיתוג זה שם הערוץ (שאם אתם פונים לקהל ישראלי – שיהיה בעברית), הכתובת שלו (שאפשר לשנות אחרי 100 מנוים), אפשרות להוסיף תמונה קאבר ועוד.
- סרטון מובלט: יוטיוב מציעים לכם להכניס סרטון קצר לאנשים שעוד לא מנויים, ומאפשרים גם סרטון נוסף (יכול להיתו גם אותו סרטון) למי שכבר מנוי ונרשם לערוץ. אנחנו לא עשינו את זה (בינתיים) כי אין לנו כוח. אפשר להסתדר יופי גם בלי זה.
- הוספת רכיב: בעמוד הבית מוצגים כמה פלייליסטים: הראשון רשימה של כל הסרטונים של עידן בערוץ, ויתר הפלייליסטים – פלייליסטים שיצרתי בהתאם לתכנים שבערוץ, ככה שיהיה לגולשים קל להבין מה יש בערוץ הזה ובמה הם הולכים לצפות. יש סרטונים שמופיעים ביותר מפלייליסט אחד.
- שני קווים אופקיים: אפשר להזיז את הרכיבים בעמוד הבית למעלה ולמטה בהתאם לבחירה שלכם.
תכתבו את שם הערוץ בעברית
הרבה ישראלים רגילים לכתוב את השם שלהם באנגלית ברשתות החברתיות ובג'ימייל. אבל מה שטוב שם – לא טוב ביוטיוב. בניגוד לגוגל (הבעלים של יוטיוב), שעובד חזק מאוד על סמנטיקות ויודע במידה לא רעה לתרגם משפה לשפה בתוצאות החיפוש – ביוטיוב זה עוד לא המצב.
אם הקהל שלכם דובר עברית ואתם רוצים שימצאו אתכם בעברית – תכתבו את השם שלכם בעברית. עד שלא שיניתי את השם של ערוץ היוטיוב של עידן מ- Idan Eretz ל"עידן ארץ" – לא מצאתי אותו בחיפוש ביוטיוב.
צרו פלייליסטים
צרו פלייליסטים ביוטיוב עם הסרטונים שלכם. אם יש סרטונים שיתאימו ליותר מפלייליסט אחד – שימו אותם ביותר מפלייליסט אחד. לפלייליסטים יש כמה תפקידים:
- צפייה נוחה בכמה תכנים קשורים – ברצף. זה נוח לצופים שלכם ולא שולח אותם לעבוד כשהם רוצים לראות למשל סדרת סרטונים בנושא מסוים, או אם עשיתם וידאו ויש לו כמה חלקים. נוחות גולשים = יותר צפיות (ואנשאללה גם מנוים).
- תצוגה נוחה בעמוד הבית: פלייליסטים ממתאים את עמוד הבית של הערוץ ומציגים את מה שאתם עושים בצורה נוחה וברורה, במקום לשלוח את הצופים להבין מי אתם באמצעות מציאת תמות משותפות בין הסרטונים שלכם.
- שקופית סיום: ארחיב על זה בהמשך, אבל בסיום סרטון אפשר להמליץ לצופים לצפות בפלייליסט שעשיתם.
תנו כותרת טובה
כדי לקדם את הסרטונים שלכם ביוטיוב, אתם צריכים שילחצו עליהם. לכן, בחיאת. תנו כותרת טובה. אל תקראו לקובץ whatsapp-27-02-1992 וגם אל תקראו לו "קפיצה לרוחק". תנו כותרת של משפט בן כמה מילים: מה אתם עושים בסרטון? ("ASMR מתוך תקנות רישוי מסעדות בישראל") על איזו שאלה זה עונה? (כמה אגודות עות'מניות אפשר להקריא ב-20 דקות?"). משהו שיעודד אנשים להיכנס אליו ולבחור דווקא בכם מכל הגירויים שהם מוצפים בהם.
זה גם יעזור לאנשים שמחפשים ביוטיוב להגיע לנושא שלכם. שימו לב שכשאתם מחפשים ביוטיוב, התוצאות שיעלו לכם ראשונות – כוללות את הביטוי שחיפשו ("ביטוי מפתח" ב-SEOית) בשם של הסרטון. יש לכם 100 תוים לשם הסרטון, אל תהססו להשתמש בהם.
שקופית פתיחה
כשיוצרים סרטון, אפשר לבחור אחת מתוך שלוש תמונות thumbnail שיוטיוב מציעים לכם מתוך הסרטון, ואפשר להעלות תמונה שאתם יצרתם. כשצריך, אני יוצרת לערוצים של עידן ושלי תמונות ב-Crello. זאת מערכת סופר נוחה ואינטואיטיבית, ובעמוד הבית היא מציעה כבר גדלים מוכנים מראש לדברים כמו פוסט, סטורי, וגם תמונת תצוגה מקדימה של יוטיוב. תחת Design your story for גוללים הצידה ומחפשים YouTube Thumbnail. אם אתם מעדיפים להשתמש בתוכנה אחרת, תדעו שהמידות של שקופית הפתיחה צריכות להיות 1280×720 פיקסל.
בשקופית הפתיחה צריך שתהיה תמונה כלשהי וכדאי מאוד שיהיה כתוב גם מה יהיה בסרטון. למשל שקופית הפתיחה של הסרטון הזה, שמכילה תמונה של עידן מתוך הסרטון, אייקון שמכניס לאוירה וכיתוב של מה יש פה. הטעות היחידה שלי כאן היא שלא שמתי את הטקסט קטן מספיק וממרוכז מספיק. מה שטוב לתצוגה מקדימה ביוטיוב לא תמיד טוב מספיק לתצוגה מקדימה באתר, וגם את זה כדאי לקחת בחשבון:
שקופית סיום
זוכרים שבתחילת המאמר כתבתי שליוטיוב יש דרכים להשאיר אתכם בפנים? אחת הדרכים היא להציע לגולשים ללחוץ על דברים ולעשות עוד פעולות בערוץ שלכם.
הדרך הכי טובה לעשות את זה היא באמצעות שקופית סיום. לקראת סוף הסרטון קופצים שלושה אייקונים: הצעה לצפיה בסרטון אחר בערוץ, הצעה לצפייה בפלייליסט והצעה להירשם לערוץ. לא כולם ילחצו על זה, אבל יותר אנשים ילחצו על אחת האופציות האלו מאשר אם לא היה שם כלום.
יצרנו תכנים. אנחנו רוצים שאנשים ייחשפו לתכנים שלנו ויצרכו אותם, ואנחנו רוצים להגיע למוניטיזציה. את שני אלו אפשר לעשות רק עם צפיות ומנויים.
- במסך הסיום אתם יכולים להוסיף עד ארבעה רכיבים: סרטון, פלייליסט, הרשמה לערוץ
- הרשמה (בכחול, והתמונה בצד שמאל). כל אחד מהרכיבים ניתן לעריכה: איפה הוא יופיע על המסך, ומתי הוא יופיע.
- סרטון: אפשר לבחור על איזה מהסרטונים שבערוץ להמליץ צפייה, או סרטון מהערוץ שלנו שהכי מתאים לצופה.
- פלייליסט: בחרנו לשים את הפלייליסט שהסרטון משתייך אליו. שימו לב שהפלייליסט מתחיל מהסרטון הראשון ברשימה, כך שאם זה הסרטון הנוכחי שמוצג – הוא יוצג שוב.
- זמן: אפשר לשלוט מתי הרכיב הזה בשקופית הסיום יתחיל – ומתי הוא יסתיים.
תכתבו תיאור לסרטון
ביוטיוב פועל מנוע חיפוש, וככל שאתם נותנים לו יותר פרטים – הוא יודע יותר וקל לו יותר לעבוד עם החומרים שלכם.
לכן תכתבו תיאור לסרטון. ההמלצה שאני קיבלתי היא לפחות 200 מילה. בשירים זה קל – תכתבו את המילים ותנו קרדיטים. במקומות אחרים אני כותבת בסרטונים רשימת נושאים שאני מדברת עליהם בסרטון, תיאור של על איזה צורך תוכן הסרטון עונה, סיכום קצר של הנושא.
בתיאור הסרטון כדאי מאוד לכתוב כמה מילים על הסרטון: מה יש בו? אם זה שיר, תכניסו את המילים. אם אתם מביאים נתונים – תפנו למקורות שלכם.
תפנו לנכסים אחרים שלכם
חוץ מזה, שימו פרטי קשר שלכם. קישורים לרשתות חברתיות, מספר הטלפון, מייל, לינק למאמר מתאים באתר או לדף נחיתה. גם בסרטונים של נועה קירל, בתיאור, יש קישורים לסושיאל שלה ולפרטים של המנהלים שלה כדי להזמין אותה להופיע. אם אתם רוצים שיצרו איתכם קשר – תאכילו את הצופים שלכם בכפית ותעשו את זה הכי פשוט בעולם עבורם.
ככה גם הרווחתם טראפיק בין ערוצים וגם עוד כמה מילים לתיאור.
חלקו סרטונים ארוכים למקטעים
בסרטונים ארוכים נחמד לחלק את הסרטון למקטעים עם תיאור קצר של מה יש בכל חלק.
- העכבר שלי מונח על חלק שנקרא "הקדמה"
- הסרטון (הפס האדום) מריץ חלק שנקרא "הקראת אגודות". בתוך המלבן הסגול של 2 רואים מרווח שחור קטן בתוך הפס האדום. זה מה שמפריד בין פרק לפרק.
- איך עשיתי את זה? ככה: באמצעות הכיתוב 00:00 מסמנים ליוטיוב לחלק לפרקים. ברגע שאתם כותבים 00:00, כל ירידת שורה ונקודת זמן תיראה תהפוך לפרק חדש (למען הסר ספק – הסרטון ממשיך להתנגן אוטומטית).
עוד יתרון בחלוקה לפרקים: אתם מרויחים עוד כמה מילים לתיאור.
מה לעשות עם הסרטון אחרי שהוא באוויר?
לתזמן בעמוד פייסבוק (נכון, עמודי פייסבוק הם פלטפורמה מתה, אבל לתזמן לא יזיק כדי להראות שאתם פעילים); בטוויטר; בטלגרם; בניוזלטר למנוים שלכם. קשרו בין הערוצים הדיגיטליים שלכם.
אם יש לכם אתר – תטמיעו את הסרטון בגוף הפוסטים. בעורך הפוסטים של וורדפרס, גוטנברג, קל בטירוף להטמיע סרטונים מיוטיוב: לחיצה על הפלוס, חיפוש YouTube – והדבקת הקישור. זהו.
ועכשיו מה?
את כל הדברים האלו אתם יכולים לעשות בעצמכם כדי לקדם את ערוץ היוטיוב שלכם. אם אתם רוצים שאני אעשה אופטיציזציה גם לערוץ היוטיוב שלכם, דברו איתי. אני מלמדת אתכם ועושה איתכם את הכל במסגרת מאיץ האתרים ובמסגרת תכנית הליווי לבעלי אתרים. דברו איתי:
מדריכים נוספים שאולי יעניין אתכם לקרוא
- כמה דרכים להביא תנועה לאתר שלכם
- טיפים הגדלת המרות באתר
- גוגל אנליטיקס: כלי חינמי של גוגל שילמד אתכם מה מעניין את הגולשים שלכם
- גוגל סרצ' קונסול: מה מביא אנשים אליכם מגוגל ומה אתם יכולים לעשות עם המידע הזה?