איך להיות הבעלים של בלוג מצליח (ואיפה הרוב נופלים)?

המדריך לבלוגרית המתחילה משלב הקמת האתר ועד ההצלחה. כל מה שצריך לדעת, כל השלבים וכל מה שצריך שיהיה בבלוג, מהנסיון שלי בעקבות עבודה עם עשרות בלוגים.

תוכן עניינים

כדי להקים בלוג צריך שיהיה אתר באויר. כדי להקים בלוג מצליח צריך עוד כמה דברים. אלו 5 דברים שצריך לעשות כדי להיות הבעלים של בלוג מצליח:

  1. לפתוח אתר
  2. לכתוב תוכן
  3. להביא תנועה לאתר
  4. למצוא דרכים להרוויח מהאתר כסף
  5. להיות עקביים וסבלניים

הפוסט הזה הוא פוסט מסודר, כמעט צ’קליסט, שכולל קישורים למאמרים אחרים, שמפרטים בדיוק על כל שלב ושלב.

לפתוח אתר

“בלוג” זה אתר עם מאמרים. אמנם המאמרים הם העיקר, אבל בסוף – זה פשוט אתר, וחייבים לבנות אותו.

חפרתי על זה פה המון. אלו שלושת הפוסטים בסדרת איך לפתוח אתר:

אני אעשה לכם ספוילרים לשתי שאלות נפוצות:

וורדפרס או וויקס

יצא לי לעבוד עם שתיהן, שתיהן אחלה. אני עובדת עם וורדפרס כי זאת המערכת שאני רגילה אליה ויותר נוחה לי. יש לה גם יתרונות מבחינת בעלות על התוכן והיכולת להעביר את האתר. אבל זה חומר מתקדם. בשביל להקים בלוג, מה שיותר נוח לכם – תופס.

בוורדפרס הרבה יותר קל לשדרג ולהוסיף דברים, לבצע התאמות ועוד. כשאתם קטנים זה לא משנה, אבל אם אתם בוחרים להקים אתר בוויקס – תדעו שיכול להיות שבהמשך תרצו לעבור. זה לא בטוח.

עלות

בגלל סיבות טכניות (איכות השרת, מיקום, בנייה על סאב-דומיין) אם תפתחו את האתר שלכם בפלטפורמה חינמית, הסיכוי שתביאו אליו תנועה שואף לאפס.

אם אתם בכל זאת מתעקשים על חינם: זאת התנסות נחמדה. תעשו טובה ותשמרו את כל המאמרים שלכם כדי שכשתחליטו שאתם רוצים להביא טראפיק אמיתי לאתר – כל התוכן שכבר כתבתם ישמש אתכם.

אם אתם מקימים אתר וורדפרס, דומיין עולה 55 ש”ח במערכת mynames (הכי זולים בארץ, אני קונה דרכם את הדומיינים שלי); אחסון יעלה 1,000 ש”ח דרך Upress (קוד הקופון UP05ROSAR יתן לכם 5% הנחה). זה האחסון הכי פשוט בארץ והוא בעברית.

אחסון קצת יותר מסובך לניהול אבל עם המון אפשרויות וסרטוני הדרכה וגם הרבה יותר זול – הוא קלאודווייז (cloudways). הקישור הזה יתן לכם 25 דולר הנחה.

אם אתם מקימים אתר בוויקס, יש להם חבילות. שתי החבילות הבסיסיות הן אחלה לגמרי. כרגע המחיר הוא 18 בחודש ו-35 בחודש בהתאמה. שימו לב שאם יש לכם כרטיס אשראי מקס ונרשמתם לתכנית הקאשבק שלהם (זה בחינם. חפשו “מקס קאשבק” בגוגל) יש לכם 30 ש”ח החזר על כל רכישה באתר וויקס.

אחרי שפתחתם את הבלוג והאתר בנוי, עשו לעצמכם טובה וחברו אותו למערכות החינמיות של גוגל – גוגל סרצ’ קונסול וגוגל אנליטיקס:

טיפ לנתקעים

מלא אנשים נתקעים בשלב הבנייה והעיצוב, לא מוכנים לשחרר את האתר לאוויר עד שהוא מושלם. גם אם אתם טוענים שאתם פרפקציוניסטים – מהנסיון שלי, רוב הזמן זה תירוץ. אתם לא משחררים את הבלוג לאוויר בגלל שאתם פוחדים לשחרר אותו. הרי עיצוב תמיד אפשר לתקן. כל יום שהאתר לא באוויר הוא יום מבוזבז.

לכתוב תוכן

ההמלצה שלי היא להתמקד בנושא אחד ועליו לכתוב. כל הנושא תמיד אפשר לפרק לעוד תתי נושאים. ככל שאתם יותר נישתיים – מצד אחד אתם יותר מתאימים לקהל שלכם (הקורא האנושי) ומצד שני יותר סמכותיים בתחום שלכם בעיני גוגל. מצד שני – אתם מפסידים טראפיק אחר.

לכן ההצעה שלי היא שככל שהתחום תחרותי יותר, נסו להיות ממוקדים יותר. אם ממש בא לכם להתפזר, תתפזרו בתוך הנישה.

מה הכוונה?

בתחום הבלוגים על מינימליזם, אין המון תחרות (ואני ממליצה שתחפשו את הבלוג של אפרת אייל, שגם בונה אתרים יפייפים). בתחום בלוגי האוכל לעומת זאת – יש מלא תחרות. יש מלא בלוגי אוכל ומתכונים, לכן הייתי מציעה להתמקד בסוג מסוים של אוכל. למשל רק מתכונים מהמטבח האתיופי או רק מתכונים טבעוניים ללא גלוטן.

יש המון בלוגי טיולים, אבל אתם יכולים להתמקד רק במסלולים יומיים; רק בהליכה במים; רק בסיורי שווקים בארץ;

הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות הוא לפרסם פוסט אחד על עוגה טבעונית ופוסט שני עם הגיגים על החיים ופוסט שלישי על הטיול שלכם בנחל עוז. אם אתם רוצים להביא קהל – תבחרו נושא אחד ותתמקדו בו. בשביל לספר לעולם מה שלומכם ועל מה אתם חושבים – יש את פייסבוק.

ככל שתהיו יותר ממוקדים – התחרות שלכם תהיה קלה יותר. מצד שני, אם באתם רק להנות ולא אכפת לכם שיהיה לכם הרבה יותר קשה להביא תנועה מגוגל – תחגגו.

תכתבו תוכן מקיף

החוק השני הוא תכתבו תוכן מקיף. לא פחות מ-400 מילה לכל מאמר, ורצוי יותר. המאמרים הקצרים באתרים שלי הם 800 מילה. גוגל אוהבים תוכן מקיף ומעמיק, וכשהמאמרים שלך ארוכים – יש לך יותר סיכוי להגיע לזה.
אגב, גם תמונות הן תוכן. מי שיש לו בלוג בתחום ויזואלי כמו אופנה או אוכל, תחגגו על זה.

אמנם שיווק ברשתות חברתיות יביא לכם הרבה הכי טראפיק בטווח הקצר, אבל קידום אורגני יביא לכם הכי הרבה טראפיק בטווח הארוך. לכן כדאי שתלמדו לכתוב תוכן שמותאם גם ל-SEO. הדבר הראשון וההכי חשוב בתוכן שמותאם ל-SEO הוא האורך.

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

להביא תנועה לאתר

המקצוע שלי הוא קידום אתרים בגוגל ויש לי גם שני בלוגים משלי: אחד מקצועי על קידום אתרים (האתר הזה) ואחד על כסף (שנקרא מאניטיים). אני מציינת את זה כי ראיתי המון אתרים והעבודה שלי היא להבין באתרים.
ככל שתיצרו יותר תוכן ותעלו אותו יותר מהר, הקהל שיגיע אליך מחיפושים בגוגל – יגדל. אבל יש עוד מקורות לתנועה בגוגל.

לפרסם ברשתות חברתיות זה קלאסי, וגם רשימת תפוצה יכולה לעזור לך להחזיר אנשים לאתר שלך. הנוהג הפופולרי הוא להציע מוצר מידע במתנה כדי לרשום אנשים. אפשר להציע אותו גם בגוף הפוסטים וגם ברשתות חברתיות.

את יכולה להירשם למיילצ’ימפ שנותן לך עד 2000 אנשי קשר בחינם.
יש גם את מערכת סמוב הישראלית שנותנת לך עד 100 אנשי קשר בחינם. היתרון של סמוב על מיילצ’ימפ היא שאמנם הם דורשים כסף יותר מהר, אבל הם בעברית ואחרי שמתחילים לשלם להם – הם הרבה יותר זולים ממיילצ’ימפ.

אני התחלתי עם מיילצ’ימפ וכשרציתי דברים יותר מורכבים, כמו סדרת מסרים (מיילים שנשלחים אוטומטית בתדירות שקבעתי) או כמה רשימות תפוצה נפרדות – עברתי לסמוב והעברתי את כל אנשי הקשר שלי.

למצוא דרכים להרוויח כסף

בהתחלה הלהט הוא מעולה, וגם הסיפוק בלהגדיל את התפוצה. אבל בהמשך, כדאי להיות מסוגלים להרוויח מהבלוג כסף. זה נותן רוח במפרשים ומעודד להמשיך להשקיע בו. זה גם אחלה אפיק הכנסה במאמץ נמוך (או הכנסה פסיבית).

רעיונות מקורות הכנסה מאתר

  1. גוגל אדסנס זאת המלצה נפוצה. זה לתת שטחי פרסום באתר למודעות של גוגל. אני לא אוהבת את זה כי זה כסף קטנטן ומכער את האתר מאוד. אפשר להשתמש בזה ממש קצת, אבל על אלף כניסות זה יביא פחות מ-100 ש”ח.
  2. מוצר מידע או מוצר דיגיטלי בתשלום. קורס דיגיטלי, ספר, פילטרים לאינסטגרם. משהו שאפשר יהיה לקנות וקשור לתחום העיסוק של האתר.
  3. מכירת לידים לעסק בתחום
  4. לידים למוצר/עסק של עצמך
  5. שיתופי פעולה עם עסקים בתחומים משלימים
  6. שיווק שותפים

סבלנות, עקביות, התמדה

סבלנות ועקביות זה השלב שבו הרוב נופלים. כשיוצרים משהו – בין אם זה בלוג, עמוד אינסטגרם או קבוצת פייסבוק, לוקח זמן לצבור מוניטין וקהל.
כשיש לך מוניטין יותר קל להביא קהל, כשיש לך קהל יותר קל לצבור מוניטין. כשאת חדשה ולא מוכרת יקח לך זמן לצבור את שניהם. כשאת משקיעה ומשקיעה ובקושי רואה מזה פירות – זה מתסכל. מפתה להרים ידיים. גם כשאת עקבית, זינוק בצפיות יכול להגיע גם שנה אחרי שהבלוג באוויר (ולכי תדעי כמה זמן עבדת עליו לפני שהעלית אותו לאוויר) וגם יותר.

סבלנות, עקביות והתמדה הם חובה בדרך להצלחה. מי שמצפה להיות להיט בן לילה – לא נמצא בתחום הנכון.

לנהל את ההצלחה

השלב הזה חשוב לאורך כל הדרך. מה זאת הצלחה? כמות כניסות? כמות הכנסות? כמות עוקבים? הכל ביחד? אם לא הגדרת לעצמך יעד, והיעד הזה לא מדיד – איך תדעי אם הצלחת? אז חשוב להבין מה היעדים.

מעבר לזה, בלוג הוא ברובו כתיבת תוכן, וכתיבת תוכן זאת עבודה. גם אם את נהנית ממנה, זה מצריך מחוייבות ולא תמיד זה כיף. פה נכנסות הסבלנות והעקביות. את חושבת שאת מנהלת את פלטפורמת התוכן שלך עד שאת מגלה שזה מנהל אותך. זה יכול להיות יותר כיף מדברים אחרים שמנהלים אותך, אבל זאת עבודה.

ככל שאת יותר זמן בפנים – את צריכה להשקיע פחות. ההתחלה היא הכי קשה: לייצר, ללמוד, להתניע. בהמשך צריך יותר לתחזק, ואפשר להוריד את תדירות העלאת הפוסטים.

דברים שכדאי לדעת על SEO, תוכן ואתרים

לעדכונים על מאמרים חדשים

קבלו טיפים ומאמרים לקידום האתר שלכם. אני מקפידה לשלוח מיילים בתדירות שאני הייתי רוצה לקבל: קצר, ורק כשיש לי משהו חשוב להגיד.

אפשר לדבר גם פה

עצמאים חדשים?

רוצים עוד - בחינם?

להורדת הצ’קליסט דברים שאתם לא יודעים שאתם לא יודעים על האתר שלכם. 18 נקודות שיעזרו לכם להביא יותר טראפיק, לידים והמרות מהאתר ולהגיע לקהלים חדשים וממוקדים. צ’קליסט פרקטי ויעיל ממש כמו המאמר הזה.

ליאור שפירא בלוג

קורס ניהול עוסק לעצמאים מתחילים

מה צריך כדי לפתוח עוסק; הדרכים החוקיות לשלם פחות מס; תמחור כמו מקצוענים; למקסם את רואה החשבון; ועוד